آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 326 ـ  سه شنبه 7 آبان 1387 ـ  28 اکتبر 2008

=======================================================

کاريکاتور قديمی از مجلۀ «ملانصرالدين» دربارۀ جنگ ايران و روس>>>

=======================================================

کمک روحانيت دوران قاجار به طرح انگليسی تجزيۀ ايران

هما ناطق

منش و کنش اين مجتهدان بزرگ، همياری شان با عوامل بيگانه، نيز طرد و تضعيف دولت وقت، مردم بی پناه را به حال خود رها کرد و سرگردان بر جای گذاشت. اين انزوا رفته رفته به سرخوردگی و ناخرسندی گرائيد و در جلوه های گوناگون رو آمد. در اين روال که مردم به ستوه آمده، می رفتند که يا به درويشان پناه برند و يا به بی خدائی. چنين بود که فرقه های نوين و رنگارنگ از تبار «افلاطونيه»، «خياميه»، «وهميه»، «هوشنگيه» و غيره برآمدند که زين العابدين شيروانی يک به يک را شناسانده است. برخی ديگر، مانند فرقه های شيخيه و بابيه، روی به انسانخدائی آوردند و اسلام را نفی کردند... برخی ديگر «بی تفاوت در برابر دين» و سياست جلوه گر آمدند...

=======================================================

خط قرمز ما جمهوری اسلامی است!،

محمد خاتمی

انقلاب نه متکی به زور بود و نه سازمان‌های تشکيلاتی پيچيده و نيرومند و نه دارای بازوهای امنيتی و نظامی و نه برنامه خاص که عده مخصوص از نخبگان آن را تنظيم کنند، بلکه انسان بزرگی که شخصيتش استثنايی بود با درک هويت و نياز جامعه و آينده‌نگری روشن آمد و مسائل را مطرح کرد و ملت هم به او پاسخ داد و شور و هيجانی پيش آمد که در تاريخ بی‌نظير بود. نتيجۀ کار ايجاد نظامی بود که دو ويژگی داشت؛ اول اين که پاسخگوی نياز و خواست تاريخی مردم بود که عمده‌ترين آن رهايی از استبداد و استيلای بيگانگان و توجه مديران و مسئولان به منافع و مصالح کشور و تلاش برای پيشرفت و رهايی از عقب‌ماندگی تاريخی و بالاخره استقرار حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان بود، دوم اينکه همه امور بر اساس اسلام و آموزه‌های اسلام که امام (ره) را نماينده آن می‌دانستند باشد.

=======================================================

مقابلۀ فرهنگی چیست؟

دبير سياسی سايت بهائی «گفتمان»

ظاهراً کمیته‌ای به نام "اقلّیت" تشکیل شده که کارش "مقابله با ادیان و فِرَق انحرافی" است.  تشکیل چنین کمیته‌ای آن هم در مرکز مذهبی کشور قاعدتاً باید مبتنی بر نگرانی شدیدی باشد که به علّت فعّالیت این اقلّیت‌ها حاصل شده است.  طبق مندرجات قرآن کریم هیچ منحرف و باطلی در فعّالیت‌های خود توفیقی حاصل نمی‌کند.  اگر این اقلّیت‌ها آنقدر توفیق حاصل کرده‌اند که موجب نگرانی حضرات آیات عظام شده باید دلیل آن را در دو نقطه جستجو کرد و سپس به مقابله پرداخت.  اوّل نقاط ضعف و نقائص عقائدی که شما دنبال می‌کنید که سبب روی برگرداندن بسیاری از مردم از شما شده که روی به جای دیگر آورده‌اند و چون حقیقتی در این عقاید شما نیافته‌اند لاجرم در جای دیگر به جستجو پرداخته‌اند. 

 =============  سه شنه ها: زندگی کمال آتاتورک  ==============  

به قلم لرد کين راس

فصل چهل و دوم ـ  پايان سلطنت عثمانی (2)

ژنرال هرينگتون بدش نمی آمد که سلطان قوطی سيگار خود را به عنوان يادگار اين لحظۀ تاريخی به او بدهد اما، به جای آن، سلطان اختيار مواظبت از پنج همسر خود را به او واگذار کرده و از او خواست که اين خانم ها را به پيش او بفرستد. سپس از پلکان بالا رفته و وارد کشتی جنگی شد. در عرشۀ کشتی، هندرسن به سلطان اعلام داشت که او اکنون در خاک بريتانيا است و می تواند تعيين کند که به کجا می خواهد برود. سلطان جای خاصی را در نظر نداشت و وقتی که جزيرۀ مالت به او پيشنهاد شد بلافاصله پذيرفت. سپس نامه ای را خطاب به زنان و دختران اش به دکتر خود ديکته کرد و به يکی از غلامان دستور داد تا آن را برساند.

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630