آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 305 ـ  سه شنبه 16 مهر 1387 ـ  7 اکتبر 2008

=======================================================

به قلم لرد کين راس

فصل چهل و يک ـ بحران در چاناک (1)

کمال به هيچ روی قصد محدود کردن عمليات خود به اسميرنا را نداشت و هدف اصلی اش رسيدن به قسطنطنيه و آدريناپل در منطقه تراس شرقی بود. او به چيزی کمتر از مرزهای تعيين شده بوسيله ی ميثاق ملی قانع نبود و در يک سلسله مصاحبه در اسميرنا اين نکته را به روشنی توضيح داده بود که حاضر است مقاصد خود را از طريق گفتگوی بلافاصله متحقق کند. او به يک روزنامه نگار آمريکايي گفته بود که تا هشت روز ديگر وارد قسطنطيه خواهد شد و بلافاصله از آنجا به قصد تصرف تراس شرقی حرکت خواهد کرد. در عين حال، نشان داده بود که به  موصل هم نظر دارد اما منکر داشتن نقشه ای برای بين النهرين شده بود. او همچنين اعلام می داشت که دعوای او نه با انگلستان که با يونان است.

=======================================================

رگه‌های کنونی منش دینی

آرامش دوستدار

آدم دینی امروزی در ایران اسلا‌می ‌برخلاف متدین و مؤمن كه در سطح و ظاهر هم دینی‌اند فقط در ژرفا دینی‌ست‌. و چون این ژرفا برای او ناشناخته می‌‌ماند، خودش را دینی نمی‌پندارد‌. از اینرو جایی كه رفتار و گفتارش با ارزش‌ها و اعتقادات دینی مغایرت ظاهری پیدا كند، در نظر متدین و مؤمن نیز بیدین ‌می‌نماید‌. یعنی امر هم برخودش مشتبه ‌می‌شود و هم برآنها‌. نشانه‌ی دینی‌بودن الزاماً تأیید صریح یا غیرصریح دین و اعتقادات دینی نیست‌. نشانه‌اش نشناختن رگه‌های عمیق آن در خود و در نسوج فرهنگ و جامعه است

=======================================================

دیكتاتور سرخ در چهار پرده

گفت و گو با بیژن اشتری؛ مترجم كتاب «مائو؛ داستان ناشناخته»

چينی ها مردمانی هستند كه اسناد و مدارك را حفظ می‌كنند و سنت خاطره ‌نویسی به علت جو ارعاب و وحشت در میان آنها رواج ندارد و مورخان را از این منبع محروم كرده است. حتی تعداد مقاماتی كه از قدرت كناره گرفته و تغییر كیش دادند، كم بود تا آنها در پرتو دوری‌شان از حكومت رازهای سربه مهر را افشا كنند. به یك كلام افشاگری عنصر غائب سنت چینی است. اما در 15 سال اخیر با انتشار اسناد آرشیو شوروی سابق اتفاق بزرگی رخ داده كه به شناخت بیشتر و بهتر از چین و رهبران آن كمك شایانی می‌كند. حزب كمونیست چین در سال 1920 توسط شوروی (كمینترن) بنا نهاده شد و تا اوایل دهه 1960 با شوروی ارتباط تنگاتنگی داشت. این كتاب برای اولین بار حقایقی ناگفته از زندگی مائو را بازگو می‌كند كه بعضا بر پایه همین اسناد تازه منتشر شده است. 

=======================================================

نقدی بر خوشحالی احمد جنتی از بحران اقتصادی آمریکا

آصف نیک ‌نام

آقای جنتی از بحران اقتصادی ‌ای که در آمریکا و اروپا پیش آمده، شاد است. این یعنی ایشان از نابسامانی وضع زندگی مردم این کشورها،‌ که در میان‌شان هم‌کیشِ خود آقای جنتی، یعنی مسلمان و شیعه هم یافت می‌شود، خشنود است. اگر بپذیریم که این بحران اقتصادی به خاطر به هم پیوستگی وضعیت اقتصاد جهانی بر مردم ایران هم اثر می‌گذارد، یعنی ایشان غیر‌مستقیم از پریشانی اقتصادی ایران نیز خشنود است!

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630