بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

سه شنبه 19 مهر ماه 1392 ـ  11 ماه اکتبر 2013

سخنی با انحلال طلبان

ديويد اعتباری

اخیراً در مقالهء "34 سال تاکتیک"، روی سخنم با «سکولار دموکرات‌های اصلاح طلب» بود که «انحلال طلبی را استراتژی و اصلاح طلبی را تاکتیک» خود می‌دانند،  که: «این چه تاکتیکی است که 34 سال است که هنوز دوام دارد، آخر تکلیف هدف و استراتژی چه شد؟.. تا کی‌ می‌خواهید سر خود و مردم را به این حرکت به اصطلاح تاکتیکی خود سرگرم کنید؟»

این بار روی سخنم "سکولار دموکرات‌های انحلال طلب" و دیگر مفردات اپوزیسیون است. با نگاهی‌ به سراسر سایت‌ها و مقاله ها و رسانه‌های اپوزیسیون می توان به سادگی دریافت که درصد عظیمی‌ از نوشته‌ها و سخن ها سرگرم به شکایت و یا افشاگری از رژیم و یا تحلیل موضع‌ها و عملکرد‌های دست اندران رژیم و سایر کشور‌ها می‌باشد. در مقابل نشانه ای از ارائهء راه حل، برنامه ریزی و سازماندهی وجود ندارد.

البته سخن از آن نیست که جایی برای افشاگری رژیم و یا تحلیل مسائل وجود ندارد، و منظور این نیست که زحمات بسیاری را که در 34 سال گذشته پرده از اعمال رژیم برداشته اند باید ندیده شمرد. بخاطر همین بازگوییی ها، تحلیل ها، بیانیه‌ها و افشاگری‌ها بوده است که امروز اکثریت ایرانیان و جهانیان از ماهییت رژیم مذهبی‌ دیکتاتوری ولایت فقیه آگاه هستند. در مقابل، رژیم، برای خنثی کردن این افشاگری ها نه تنها تمامی‌ دستگاه‌های تبلیغاتی خود را بکار می برد، بلکه همیشه سعی‌ در ترور شخصیتی‌ مخالفین از طرق مختلف دارد. بسیاری از اپوزیسیون به خاطر همین افشاگری و تحلیل‌ها تهدید، تبعید، سرکوب، زندانی، شکنجه، اعدام و یا ترور شده اند.

لیک امروز پس از گذشت 34 سال، بسنده کردن به افشاگری و تحلیل، دردی اساسی‌ را از جامعه ایران درمان نمی‌‌کند و شاید تنها به حکم دارویی آرام‌بخش بر دردی باشد، که برای از میان بردن آن باید دست به درمان و عملی‌ اساسی‌ زد. سوالی که امروز تک تک ایرانیان مخالف رژیم، شخصیت ها، نویسنده ها، رسانه‌ ها، دست اندر کاران و گروههای سیاسی بطور جدی از خود بکنند این است:

«آیا می‌خواهیم تنها تماشگر و تحلیل گر سرنوشت خود و کشور خود باشیم و یا راهگشا و بازیگر آن؟»

در مسابقه فوتبال آمریکایی هر ساله ده ها تیم با هدف بردن جام پیروزی آن شرکت می کنند. تیم ها برای رسیدن به جام در مقابل یکدیگر قرار گرفته و تیمی که بازیکنان، استراتژی، تعهّد و فداکاری بیشتری دارد مرحله به مرحله و پله به پله به نبرد نهایی‌ و مقام پیروزی می‌رسد. اما هر مسابقه خود مجموعه ای ست از بازی‌های مختلف که هر بار هدف تیم ها رساندن توپ از خط آغازین با خط پایانی می باشد. در هرکدام از این مهره بندی های تاکتیکی، عملکرد، فداکاری تک ‌تک بازیکنان، برنامه ریزی و حرکت تیم دست به توپ و عکس‌العمل تیم مقابل تعیین کنندهء نتیجه آن است. شمار اینکه چند بار هر تیم به خط پایانی می‌رسد، نتیجهء نهایی‌ هر مسابقه را تعیین می‌کند. برد نهایی مسابقات لازمه برد در مقابل تیم های دیگر و هر کدام از بازی ها مجموعه ای از نبردها، سازماندهی، برنامه‌ریزی، تعهّد و به انجام رسیدن تصمیمات هر تیم می‌باشد.

در این میان ده ها رسانه‌، تلویزیون و تحلیلگر به پیش بینی‌، توضیح و تحلیل تک تک مسابقات و حرکت تیم ها می‌پردازند، ده‌ها هزار نفر به دیدن مسابقات به استادیوم‌ها می روند و میلیون ها نفر سرگرم دیدن بازی ها در تلویزیون می باشند. تک تک ایشان در حین بازی و قبل و بعد آن با اشتیاق بسیار نظر پردازی می کنند و حتی بعضی‌ تماشاگران به ‌یک دیگر و یا بازیگران فحش و ناسزا می دهند که باید طرف این کار و آن کار را می کرد. آنان گرچه در ذهن خود در بازی ها به نوعی شرکت دارند، اما تصمیم و نتیجهء تک تک نبردها نه توسط بینندگان و تحلیل گران و شکایت کنندگان و ناسزا گویان می‌باشد بلکه در دست مربی‌ ها و تک ‌تک بازیکنانی ست که مجهز به استراتژی، برنامه ‌ریزی، تشکیلات، تجهیزات می باشد، که با تحمل گرما و سرما، برف و باران، برخورد و گلاویزی ها و خطرات، توپ در دست بازیگر صحنه و نه تماشاگر و تحلیل گر آن می باشند. در اصل تماشاگران هوراکش، تنها گرم کننده جو بازی ها و منبع اصلی‌ سرمایه مادی تیم های بازیگر را تامین می کنند.

وقت آن است که اپوزیسیون جمهوری اسلامی، بخصوص طرفداران برپایی ایرانی‌ سکولار دموکرات، بجای تماشاگری، تحلیل و ناسزا و گله و شکایت، دست به تشکیل تیم های خود زده و با سازماندهی، برنامه‌ریزی، از خود گذشتگی، همکاری، همبستگی، همرزمی، وفاداری و فداکاری با تعهد به آمال مشترک از کنارهء زمین، از پشت کامپیوترها، از روی صندلی ها، جلوی و پشت تلویزیون‌ها بیرون آمده،  و پای به میدان گذاشته و توپ را از دست رژیم در آورده، خود به دست گرفته و خود را به خط و اهداف پایانی برسانند.

به امید آن روز  

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه

 

create counter