بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 12 مهر ماه 1392 ـ  4 ماه اکتبر 2013

هدف از گفتگو و ایجاد رابطه با آمریکا

سید احمدرضا احمدپور ـ تبعیدی سیاسی

sahmadrezaahmadpour@gmail.com

چندی پیش، سیف، رییس کل بانک مرکزی، در آستانهء سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: «نرخ ارز منطق خاص خود را دارد، هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.»

به گزارش «خبرگزاری ها»، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت با ارائهء توضيحاتی دربارهء اظهارات اخير «ولي الله سيف» رييس كل بانك مركزی در مورد بهای ارز گفت: «سخنان ايشان به اين مفهوم نيست كه دولت به دنبال افزايش ارز باشد بلكه دولت اصلاً چنين قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشيدن به بازار ارز است.»

از عمدهء دلایل اصلی خوشحالی مردم در ارتباط با مذاکره و احیاناً رابطه با آمریکا همانا بهبود یافتن وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است. یعنی، بالا رفتن ارزش ریال در برابر دلار و در نتیجه کاهش قیمت ها و افزایش قدرت خرید مردم و رونق اقتصادی. اما بیانات اخیر رییس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت حاکی از آن است که سیاست دولت به بهانهء «ثبات بازار» پیشگیری از کاهش قیمت ارز است و معتقد است که با کاهش ارز چرخ اقتصاد نمی چرخد و در نتیجه کاهش بیشتر ارزش ریال و کاهش قدرت خرید را در پی دارد!

حال سوال اساسی این است که اگر، بر فرض، گفتگو یا ارتباط با آمریکا منجر به رفع تحریم ها شود اما نرخ ارز همچنان گران بماند! ته قضیه چه چیزی را برای ملت به ارمغان می آورد!؟ اگر بنا باشد رابطه با هر کشوری سفره و زندگی اجتماعی مردم رو به بهبودی ننهد و سفرهء مردم رنگین نشود و سبد معیشتی آنان همچنان خالی بماند، پس این همه خوشحالی بخاطر آب شدن یخ روابط ایران آمریکا برای چیست!؟

نکند یخ های رابطه آب شود و تبدیل به سیلاب بر روی ملت گردد! به قول رییس جمهور حاکمان که مشکلی پیدا نمی کنند! اما مردم چه کنند؟ آیا این سیاست دولت در پیش گیری از کاهش نرخ ارز به خاطر کسر بودجه احتمالی دولت نیست که می خواهد با مابه التفاوت ارزش ریال و دلار، آن را جبران کند ولو به قیمت سختی معیشت مردم!؟ آیا برای دولت تدبیر و امید ممکن نیست که به خاطر کاهش فشار اقتصادی بر مردم سیاستی اتخاذ کند که هم کاهش نرخ ارز را در پی داشته باشد و هم ثبات بازار و رونق اقتصادی را؟ آیا به راستی کاهش ارز الزاما بی ثباتی اقتصادی در پی خواهد داشت!؟ مثلاً، اگر دلار به ارزش 7 تومان شود (قیمت پیش از انقلاب که الان به یک رویا تبدیل شده) چرخ کارخانجات و چرخه اقتصاد فرو می ریزد یا با افزایش قدرت خرید،کارخانجات به روز می شوند و تولید افزایش پیدا می کند و در نتیجه خرید و فروش افزایش پیدا کرده و شغل و رونق اقتصادی ایجاد می شود؟ براستی کاهش ارزش دلار در برابر ریال نشانهء افزایش ارزش ریال است یا کاهش آن!؟

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه

 

create counter