بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 18 مرداد ماه 1392 ـ  9 ماه اگوست 2013

گزارش کامل برگزاری «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران»

تقی مختار

با برگزاری انتخاباتی در آخرین نشست «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران»، هفت تن از امضا کنندگان «پیمان‌نامه عصر نو»، که مبنای همکاری موسسان و پایه‌گذاران کنگره است، بعنوان اعضای «شورای عالی جنبش سکولار دموکراسی ایران» انتخاب شده و مأموریت انجام وظایفی را که برای یک سال، و تا برگزاری دومین کنگره سکولار دموکرات‌ها، بر عهده آنان گذارده شد پذیرفتند.

جمع شرکت کننده در کنگره همچنین به تشکیل نهادی با عنوان «جنبش سکولار دموکراسی ایران» رأی موافق داد و برنامه‌های سیاسی و طرح اداری و تشکیلاتی آن را مورد تایید قرار داد.

«نخستین کنگرهء سکولار دموکرات‌های ایران» کار رسمی خود را از ساعت ۹ بامداد روز شنبه گذشته، ۱۲ مرداد مطابق با سوم ماه آگوست میلادی، آغاز و تا غروب روز یکشنبه، ۱۳ مرداد مطابق با چهارم ماه آگوست میلادی، ادامه داد.

ظرف دو روز برگزاری کنگره، علاوه بر خوشآمدگویی‌ها، ادای توضیحاتی در خصوص چرایی و چگونگی شکل گرفتن کنگره، و ایراد سخنان افتتاحیه توسط دکتر اسماعیل خویی، رییس کنگره، چهار نشست مختلف بر پا شد که مجموعاً دوازده تن در آن‌ها سخن گفتند. قرائت پیام‌های برخی از شخصیت‌های سیاسی، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، نمایش ویدئویی در‌بارهء زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه، تشکیل یک گردهمایی فرهنگی و هنری در غروب روز شنبه، و برگزاری یک نظرخواهی در خصوص تأسیس نهادی سیاسی از درون کنگره و انجام انتخاباتی به منظور تعیین اعضای شورای عالی نهاد مذکور، از دیگر بخش‌های برنامه از پیش تنظیم شده کنگره بود.

برنامه‌های هر دو روز کنگره در یکی از سالن‌های اجتماعات هتل «وستین» در «فالس چرچ» ویرجینیا، برگزار شد. علاوه بر جمعی از امضاء کنندگان «پیمان‌نامه عصر نو» و مؤسسان کنگره که از شهرهای مختلف اروپا، کانادا و آمریکا برای شرکت در آن حضور یافته و اکثراً در هتل مذکور اقامت گزیده بودند، جمعی از فعالان سیاسی منطقه و افراد محلی علاقه‌مند به امور سیاسی و سرنوشت کشورشان در هر دو روز برگزاری کنگره حضور یافته و شرکت داشتند.

نشست‌های کنگره در مجموع با نظم و ترتیبی چشم‌گیر و با مشارکت فعال حاضران در آن‌ها برگزار شد. نصب تابلوهای متعدد حاوی شعارهای کنگره و مجموعهء تصاویری از شخصتی‌های سکولار تاریخ معاصر ایران در محل ورودی هتل، راهروها و سالنی که جلسات کنگره در آن برگزار شد، در اختیار گذاردن نشان‌های روی سینه حاوی آرم کنگره و «بج»‌های سینه حاوی نام هر یک از شرکت کنندگان در آن، و نیز پذیرایی از حاضران با شام و ناهار ایرانی و چای و قهوه و شیرینی در هر دو روز، نشان از برنامه‌ریزی دقیق و انجام تدارکات سنجیده و گسترده از سوی برگزارکنندگان کنگره داشت.

 

فکر تشکیل کنگره

          آنطور که در سایت اینترنتی کنگره توضیح داده شده، نخستین جلسهء موسسان اولیهء کنگره در روز دوازدهم فرودین امسال، متشکل از پنج تن که قصد تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات‌های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری اخیر داشته‌اند تشکيل شده و دو پيشنهاد از جانب شرکت کنندگان مطرح می‌شود: ايجاد يک انديشکده (اتاق فکر) برای انجام مطالعات مربوط به آينده سکولار دموکراسی در ايران، و يا اقدام به برگزاری کنگره‌ای با دعوت از هرکس که خود را سکولار دموکرات می‌داند. پیشنهاد دهندگان طرح دوم هدف از این کار را دامن زدن به بحث در خصوص تبديل «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال‌طلب تعریف می‌کنند و تصميم‌گيری برای انتخاب يکی از دو گزينه مذکور به جلسه بعد موکول می‌شود. در عین حال تصميم گرفته می‌شود که در جلسه بعد هر یک از افراد يک تن ديگر را نيز برای مشارکت در این خصوص به جلسه مشورتی دعوت کند. 

          دومين جلسه گروه مذکور روز بیستم فروردین و با شرکت ده نفر تشکیل می‌شود. در این جلسه با اکثريت آراء در مورد انتخاب تشکيل کنگره تصميم‌گيری شده و قرار می‌شود متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف شده و در عين حال هدف از برگزاری کنگره روشن شود.

          پس از تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری کنگره، در جلسه‌ای که روز اول اردیبهشت ماه با شرکت هشت تن از موسسان تشکیل می‌شود، قرار می‌شود که با تاکيد بر ريشه‌های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ که مصادف است با یکصد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه برگزار شود.

          متن اولیه «پیمان‌نامه عصر نو» در جلسه هشت نفره‌ای که روز پنجم اردیبهشت تشکیل می‌شود قرائت شده و مورد بحث قرار می‌گیرد.

          در جلسه روز بیستم اردیبهشت تصميم گرفته می‌شود که، برای برگزاری کنگره، اعضاء هشت نفرهء جلسه «گروه هماهنگی» خوانده شده و هر یک از اين هفت تن عهده‌دار يکی از فعاليت‌های هفتگانه اجرایی (اداری، مالی، تدارکات، فنی، برنامه‌ريزی، اسناد، روابط عمومی) شده و يک تن هم مسئوليت «گروه هماهنگی» را بر عهده بگيرد. همچنين تصميم گرفته می‌شود که هر يک از مسئولان دو تن ديگر را که «پيمان‌نامه» را امضاء کرده باشند به شرکت در گروه هماهنگی دعوت کنند.

          در جلسه روز ۲۶ اردیبهشت، با افزوده شدن سه تن جديد به «گروه اجرایی» (از کميته‌های اداری، فنی، و اسناد) متن نهایی «پيمان‌نامه» و شرح وظايف کميته‌ها به تصويب می‌رسد و قرار می‌شود متن «پیمان‌نامه» تا تشکيل کنگره ثابت بماند اما همه پيشنهادات برای تغيير و تصحيح آن که از جانب امضا کنندگان آن واصل می‌شود به کميته اسناد فرستاده شود تا منظم و دسته‌بندی شده و به کنگره ارائه شود.

          در روز ۲۹ اردیبهشت با قطعی شدن متن نهایی «پيمان‌نامه»، تصميم گرفته می‌شود که تا اول تير ماه کار جمع‌آوری امضاء از کسانی که «موسسان کنگره سکولار دموکرات‌ها» خوانده خواهند شد ادامه يابد و در آن روز متن پيمان‌نامه با امضاء‌های جمع‌آوری شده منتشر گردد و در همان روز سايت کنگره و صفحهء «فيس بوک» آن نيز آغاز بکار کند و تا اول خرداد ماه، هر آن کس که از طريق دعوت مستقيم يا از طريق اينترنت «پيمان‌نامه» را امضاء کند جزء هيات موسس کنگره محسوب شود.

          در جلسه‌ای که روز ۲۳ خرداد تشکیل می‌شود، با پيشنهاد کميته‌های تدارکات و برنامه‌ريزی تصويب می‌شود که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود.

          روز اول تیر ماه متن «پيمان‌نامه» با امضای موسسين کنگره تا آن زمان، منتشر و رسانه‌ای می‌شود و سايت کنگره همراه با صفحه «فيس بوک» آن نیز آغاز بکار می‌کند.

          روز ۱۱ تیر ماه با ارسال نامه‌ای به کلیه اعضاء موسس تاریخ برگزاری کنگره اعلام و در روز ۱۷ تیرماه محل برگزاری آن نیز قطعی و اعلام می‌شود.

          به این ترتیب روز اول مرداد ماه گروه هماهنگی تدارکات کنگره به کار خود پايان داده و تلاش دسته‌ جمعی برای برگزاری کنگره و تامین هزینه‌های آن آغاز می‌شود. 

 

منابع مالی برگزار کنگره

با شروع فعالیت برای برگزاری «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران»، کميته برنامه‌ريزی آن با توجه به جوانب مختلف کار و اقداماتی که می‌باید در جریان کنگره صورت بگیرد، بودجه لازم برای برگزاری آن را تا سقف ۳۵ هزار دلار تخمين می‌زند. اما تصمیم گرفته می‌شود هزينه‌های کار در حدی باشد که نقدينه موجود در صندوق کنگره در اول مرداد نشان خواهد داد.

آنطور که در سایت اینترنتی کنگره آمده، کليه مبالغ لازم برای برگزاری «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران» از محل کمک‌های داوطلبانهء موسسان و شرکت کنندگان در کنگره تامین شده است. این مخارج شامل کرايهء محل برگزاری کنگره، مخارج مربوط به پذيرایی از شرکت کنندگان، مخارج مربوط به امور فنی و پخش اينترنتی جلسات کنگره، مخارج احتمالی برای هزينه‌های ترابری و اقامت برخی از سخنرانان و اعضاء پانل‌های کنگره در هتل، و مخارج متفرقه بوده است.

اسماعیل نوری‌علا، تقی‌ آل رضا، مهدی حاذق اعظم، علی‌ سرتیپی، حسن کیانزاد، فرخ زندی، کامبیز باسطوت، بهرام آبار، ناصر پل، «انجمن‌های سکولار‌های سبز کالیفرنیا»، «مرکز مطالعات سکولار دموکراسی»، هادی غزنوی، ایمان فروتن، مهدی قاسمیان، «انجمن سکولار‌های سبز تورنتو»، رضا درگاهی، سعید فربخش، و منور وکیلی شخصیت‌ها و سازمان‌هایی هستند که در سایت کنگرهء سکولار دموکرات‌های ایران از آنان بعنوان حامیان مالی کنگره نام برده شده است.

 

روز اول و مراسم افتتاح کنگره

          «نخستین کنگرهء سکولار دموکرات‌های ایران» در راس ساعت ۹ صبح روز شنبه، ۱۲ مرداد، در یکی از سالن‌های اجتماعات هتل «وستین» در فالس چرچ، ویرجینیا، و با نواختن سرود «ای ایران» افتتاح شد.

          نخستین کسی که بلافاصله پس از اتمام سرود ای ايران پشت میز خطابه و مقابل میکرفون قرار گرفت تقی مختار، مدیر و سردبیر هفته ‌نامهء «ایرانیان»، یکی از امضاء کنندگان «پیمان‌نامه عصر نو»، و مسئول کمیته تدارکات محلی کنگره بود که، ضمن خوش آمد گویی به حاضران و اشاراتی به «اهمیت تاریخی» برگزاری کنگره، اعلام کرد که متاسفانه دکتر حسن کیانزاد، که ریاست گروه همآهنگی تدارک کنگره را بر عهده دارد و قرار بوده است که بلافاصله پس از او در خصوص چرایی و چگونگی شکل گرفتن کنگره با حاضران سخن بگوید، موفق به حضور در کنگره نشده و در عوض سخنان خود را با ارسال پیامی صوتی بیان کرده است.

          با خاتمهء گفتار کوتاه تقی مختار، نوار صوتی ارسالی توسط رییس گروه همآهنگی تدارک کنگره پخش شد و وی، آن طور که از پیش برنامه‌ریزی شده بود، در پایان گفتارش از دکتر اسماعیل خویی که در جلسه حضور داشت دعوت کرد تا بعنوان رییس کنگره در مقابل میکروفون قرار گرفته و سخنان افتتاحیه خود را بیان کند.

در این هنگام دکتر اسماعیل خویی، شاعر سرشناس، یکی از امضاء کنندگان «پیمان‌نامه عصر نو» و رییس «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران»، به کمک برخی از همراهان و در حالی که روی صندلی چرخدار نشسته بود به سوی سکوی سخنرانان هدایت شد و پس از قرار گرفتن در روی یکی از صندلی‌های موجود در روی سکو بیاناتی در اهمیت برپایی کنگره سکولار دموکرات‌ها ایراد کرده و ضمن خوشآمدگویی به حاضران کنگره را رسما افتتاح کرد.

بلافاصله پس از افتتاح رسمی کنگره، دکتر اسماعیل نوری‌علا پشت میز خطابه قرار گرفت و پیام‌هایی را که از سوی مهندس حشمت‌الله طبرزدی از تهران، آیت‌الله سید حسین کاظمینی بروجردی از زندان اوین، شاهزاده رضا پهلوی از واشنگتن و دکتر باقر پرهام از سکرامنتوی کالیفرنیا، برای کنگره ارسال شده بود قرائت کرد. (متن هر چهار پیام مذکور بطور جداگانه در سايت کنگره و صفحات نشريهء ارانيان چاپ واشنگتن آمده است).


نشست «آشنایی با مشروطه»

نخستین پانل یا نشست کنگره، به دنبال دقایقی تنفس، تحت عنوان «آشنایی با مشروطه» تشکیل شد و در ابتدای آن فیلم مستند کوتاهی دربارهء تاریخچهء شکل‌گیری انقلاب مشروطه و مروری در اندیشه‌های روشنفکران و کنشگران آن دوره و و وقایعی که منجر به پیروزی مشروطه‌خواهان شد به نمایش درآمد و آنگاه سخنران نشست در جایگاه خود قرار گرفتند.

رییس و گرداننده این نشست مهدی مفخمی، یکی از اعضای موسس «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران» و سخنرانان آن دکتر اسماعیل نوری‌علا، بهمن امیرحسینی، و مهدی خلجی بودند. طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود دکتر مجید محمدی نیز در این نشست حضور داشته و سخنانی ایراد کند که ظاهراً به دلیل مشکلات شخصی موفق به حضور در کنگره نشده بود.

سخنرانی کوتاه دکتر‌نوری علا تحت عنوان «انقلاب مشروطه در برابر انقلاب مشروعه» انجام گرفت، بهمن امیرحسینی در‌بارهء «نقش روشنفکران در جنبش مشروطه» سخن گفت و مهدی خلجی سخنرانی خود را به «نقش گذشته، اکنون و آينده روحانيت، مسجد و حوزه‌ها» اختصاص داد.

از نکات قابل ذکر در این نشست عکس‌العمل غیرمترقبه و منفی تنی چند از حاضران در جلسه بود که نسبت به گفته‌های مهدی خلجی حساسیت نشان داده و برخی از آنان با ترک جلسه و گرد آمدن در راهروی مقابل آن، سخنان وی را نوعی منفی‌بافی و مخالفت با سکولار دموکراسی ارزیابی کرده و به حضور او در این مجلس اعتراض کردند.

از آنجا که دو گفتار قبل از سخنان خلجی کمی بیش از زمان تعیین شده به طول انجامید، وی اعلام کرد که بخاطر قرار ملاقات مهمی که دارد می‌باید بلافاصله پس از خاتمه سخنان اش مجلس را ترک کند. و همین امر نیز موجبات عکس‌‌العمل‌های تند و بیشتر برخی از حاضران را فراهم کرد زیرا شماری از معترضین تصمیم داشتند در بخش پرسش و پاسخ نشست مذکور سخنان او را زیر سئوال برده و با وی به جدل و مباحثه بپردازند.

مهدی خلجی، اما، چنان که در هنگام سخنرانی خود اعلام کرد، بلافاصله پس از خاتمه گفتارش در حالی که جمعی او را احاطه کرده و هر یک پرسش یا اعتراضی را مطرح می‌کرد محل کنگره را ترک گفت.

با این همه، بخش پرسش و پاسخ نشست مذکور با مشارکت برخی از حاضران در مجلس برگزار شد و سخنرانان به پرسش‌هایی که از جانب شنوندگان گفتارشان مطرح شد پاسخ دادند.

نشست «بررسی تبعيضات ناشی از حکومت اسلامی»

پس از تنفس نسبتا بلندی که برای صرف ناهار داده شد، دومین پانل یا نشست کنگره در ساعت یک و نیم بعد از ظهر و تحت عنوان «بررسی تبعیضات ناشی از حکومت اسلامی» تشکیل شد.

رییس و گرداننده این نشست دکتر هرمز حکمت و سخنرانان شرکت کننده در آن شکوه میرزادگی، فریار نیکبخت، دکتر رضا حسین‌بر، پرتو نوری‌علا، و دکتر اکبر کرمی بودند.

طبق برنامه از پیش تنظیم شده قرار بود فریار نیکبخت نیز در این پانل حضور داشته باشد که به دلیل مشکلات شخصی موفق به سفر به واشنگتن نشده و در عوض گفتار خود را بصورت ویدئویی به نشست عرضه کرده بود.

شکوه میرزادگی، نویسنده و پژوهشگر «میراث فرهنگی ایران»، گفتار خود را به تشریح چگونگی و میزان اعمال «تبعيض در ميراث فرهنگی ایرانیان» اختصاص داد، فریار نیکبخت در‌باره «توقع اقليت‌های مذهبی از اپوزيسيون سکولار دموکرات» سخن گفت، دکتر رضا حسین به تشریح و موشکافی در «تبعيض حکومت مذهبی عليه اقليت‌های قومی» پرداخت، پرتو نوری‌علا، شاعر، از «تبعيض حکومت مذهبی عليه زنان» سخن گفت و دکتر اکبر کرمی «جنبه‌های سکولار دموکرات جنبش سبز» را مورد دقت و بازبینی قرار داد..

نکتهء قابل ذکر در‌بارهء پانل مذکور این که گفتار دکتر اکبر کرمی در آن نیز، مانند گفتار مهدی خلجی در پانل قبلی، و شاید بصورتی گسترده‌تر، مورد اعتراض شماری از حاضران در نشست قرار گرفت و باز عده‌ای بعنوان اعتراض جلسه را ترک گفته و در راهرو مقابل آن اجتماع کرده و به بحث و گفت و گو در مخالفت با سخنران و بیانات او که بعقیده آن‌ها چیزی جز «حمایت و جانبداری از اصلاح ‌طلبان» نبود، پرداختند. برخی حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و دکتر کرمی را «عامل نفوذی» اصلاح‌ طلبان در کنگره خوانده و به شدت از حضور وی در کنگره و فراهم آوردن امکان سخنرانی برای او انتقاد کردند.

دکتر کرمی، اما، برخلاف مهدی خلجی و علی‌رغم شنیدن همهء اعتراض‌ها و انتقادات، جلسه را ترک نکرد و با شرکت در بخش پرسش و پاسخ، ضمن پافشاری بر نظرات و عقاید خود، کوشید به پرسش‌هایی که در خصوص گفتار او مطرح می‌شد پاسخ دهد.


گردهمآیی فرهنگی ـ هنری شبانه

غروب روز شنبه، پس از صرف شام، جمعی از حاضران در کنگره که خود را برای شرکت در گردهمآیی فرهنگی ـ هنری از پیش اعلام شدهء کنگره آماده کرده بودند، در یکی دیگر از سالن‌های اجتماعات هتل حاضر شده و «شب شعر و موسیقی» که توسط برگزار کنندگان کنگره پیش‌بینی شده بود شرکت کردند.

گرداننده این مراسم بی‌تکلف و خودمانی دکتر اسماعیل نوری‌علا بود که اکنون در کسوت شاعر در مجلس حضور یافته و از شاعران و هنرمندان برای شعرخوانی و اجرای برنامه هنری دعوت به عمل می‌آورد.

وی در ابتدای این گردهمآیی از شاعران محلی مقیم واشنگتن دعوت کرد تا هر یک قطعه یا قطعاتی از شعرهای خود را قرائت کنند. محمد اعظمی و رضا ذاتی دو تنی بودند که به این دعوت پاسخ گفته و با قرار گرفتن در مقابل میکروفون برخی از سروده‌های خود را خوانده و مورد تشویق قرار گرفتند.

آنگاه دکتر نوری‌علا از نادر مجد، موسیقیدان، آهنگساز و نوازندهء سرشناس دعوت کرد که روی صحنه رفته و یک قطعه موسیقی ایرانی اجرا کند. نادر مجد نیز در میان استقبال فوق‌العاده حاضران روی صحنه قرار گرفت و به نواختن یک قطعه موسیقی با تار پرداخته و با تحسین و تشویق حاضران روبرو شد.
شکوه ميرزادگی، پرتو نوری‌علا، صمصام کشفی، اسماعیل نوری‌علا و اسماعيل خویی از جمله شاعران سرشناسی بودند که در این گردهمآیی فرهنگی ـ هنری هر یک به نوبهء
خود قطعاتی از شعرهای خود را قرائت کرده و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

در این گردهمآیی، همچنین، پیام ویدئویی هادی خرسندی، طنز‌نویس سرشناس، به گردانندگان کنگره پخش شد و دکتر حسین‌بر نیز به نقل برخی از خاطرات شیرین خود و لطیفه‌های دلنشین پرداخت و لحظات شادی برای حاضران بوجود آورد. 
 
پاسخگویی نمایندگان برخی از نهادهای سیاسی

سومین پانل یا نشست کنگره در بامداد دومین روز برگزاری آن به پاسخگویی نمايندگان برخی از نهادهای سياسی ایرانی به پرسش‌های رسيده به کنگره و پرسش‌های حاضران در آن اختصاص داشت.

رییس و گرداننده این نشست حسن اعتمادی و شرکت کنندگان در آن نسترن علیی از «شبکه سکولارهای سبز»، کاوه آهنگری از «حزب دموکرات کردستان»، جلیل آزادیخواه از «حزب کوملهء زحمتکشان کردستان»، حسن ماسالی از «گروه امید ایران»، کورش اعتمادی از «گروه رایزنی برای اتحاد»، دکتر بهرام آبار از «سازمان سکولار دموکرات‌های ایران» و پرویز ضرغامی از «اتحاد عشایر و اقوام جنوب» بودند.

در ابتدای این نشست هر یک از شرکت کنندگان در آن بطور اختصار به معرفی خود و سازمانی که در آن فعالیت دارند پرداختند و آنگاه در فرصت بیشتری که به آنان داده شده هدف‌های سازمان خود و فعالیت‌های آن را تشریح کرده و به پرسش‌هایی که از سوی حاضران در مجلس مطرح می‌شد پاسخ گفتند.

نقطه نظرهای انتقادی و گاه تند نمایندگان «حزب دموکرات کردستان» و «حزب کومله»، که شامل بحث حساس «فدرالیسم» در مقابل «حکومت نامتمرکز» بود، یکی از نکاتی بود که مباحث چند سویه و پرتنشی را در میان حاضران در مجلس موجب شد ولی با تعامل و حسن نیت همه‌جانبه به خوبی و خوشی خاتمه یافت و منجر به هیچ‌گونه تعارض و تخاصم جدی نشد.

 

تاسیس یک نهاد تازه و انجام انتخابات

          برنامهء چهارمین و آخرین نشست کنگره که بعد از ظهر روز یکشنبه برگزار شد به بررسی و نظرخواهی دربارهء آینده کنگره و امکان تشکیل یک نهاد سیاسی فعال از درون آن و همچنین تعيين نام و تکليف و وظایف آن اختصاص داشت.

رییس و گرداننده این نشست کورش اعتمادی، یکی از موسسان کنگره، و شرکت کنندگان در آن اعضای «گروه همآهنگی تدارکات کنگره» بودند که عبارتند از: دکتر اسماعيل نوری‌علا، دکتر تقی آل رضا، حسن اعتمادی، مهدی مفخمی، مهندس مهدی حاذق اعظم، و محسن ذاکری. [آقايان دکتر حسن کيانزاد، ايمان فروتن و مهدی زمانی موفق به حضور در کنگره نشده بودند].

در ابتدای جلسه گروه همآهنگی به مشاوره با حاضران پرداخته و خواستار شنیدن نظر آنان در باره کنگره و انتظاراتشان از آینده آن شدند.

دکتر نوری‌علا در این زمینه با ارایه یک نمودار سازمانی [که بر اساس پيشنهادات رسطده از جانب مؤسسان کنگره تهيه شده بود] توضیح داد که امیدوار است با نظر موافق حاضران از درون این کنگره یک نهاد سیاسی فعال تشکیل شده و اقدامات خود در زمینه کنش‌های سیاسی را آغاز کند.

پس از بحث و گفت و گوی بسیار و دقت در جزییات برنامه‌های در نظر گرفته شده و توجه در نمودار سازمانی ارائه شده و شرح وظایف مسئولان هر بخش، حاضران پیشنهاد تشکیل نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ایران» را دادند که به تصویب عمومی رسید و به دنبال آن انتخاباتی برای تعیین هفت عضو شورای عالی نهاد مذکور انجام گرفت و در نتیجه دکتر اسماعیل نوری‌علا، حسن ماسالی، تقی آل رضا، حسن اعتمادی، نسترن علیی، مهدی حاذق اعظم و محسن ذاکری به عضویت در شورای مذکور انتخاب شدند.

به این ترتیب در بعد از ظهر روز یکشنبه گذشته، ۱۳ مرداد برابر با چهارم آگوست، نهاد سیاسی «جنبش سکولار دموکراسی ایران» از درون «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران» که طی دو روز در واشنگتن برگزار شد، تاسیس و کار خود را آغاز کرد.

فردای همان روز، یعنی بامداد روز دوشنبه پنجم ماه آگوست، سه تن از اعضای شورای عالی جنبش تازه تاسیس (دکتر اسماعیل نوری‌علا، حسن ماسالی و نسترن علیی) باتفاق دکتر اسماعیل خویی، رییس کنگره، در برنامه «افق» تلویزیون فارسی زبان «صدای آمریکا» که توسط سیامک دهقانپور اجرا می‌شود، حضور یافته و دربارهء کنگره، اهداف آن و آنچه در آن گذشت سخن گفتند.

روز سه‌شنبه نیز مهندس مهدی حاذق اعظم و دکتر اکبر کرمی به دعوت شهره عاصمی در برنامهء تلویزیونی «از واشنگتن با شهره عاصمی»، که برای تلویزیون ماهواره‌ای «اندیشه» تهیه می‌شود، شرکت کرده و در خصوص نقاط اشتراک و افتراق خود در مورد «پیمان‌نامه عصر نو» و همچنین اهداف و برنامه‌های «نخستین کنگره سکولار دموکرات‌های ایران» سخن گفتند. این برنامه غروب روز چهارشنبه این هفته از تلویزیون «اندیشه» پخش شد.

برگرفته از نشريهء ايرانيان چاپ واشنگتن

پيوند به ويدئوهای جلسات دو روزهء کنگره                پيوند به آلبوم عکس کنگره

 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه