بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

دوشنبه 30 ارديبهشت ماه 1392 ـ  20 ماه مه 2013

تغییر رژیم در دستور کار سنای آمریکا

گزارش نشريهء هافینگتون پست در مورد پیش نویس طرح جدید علیه حکومت اسلامی

گروه «کویکر»، یک گروه مذهبی ضدجنگ، روز جمعه اعلام کرد که یک گروه دو حزبی در سنای آمریکا پیش ‌نویس طرحی برای تحریم کامل ایران را تهیه کرده که هدف آن تغییر رژیم در ایران است، و ابراز نگرانی کرد که این موضوع می‌تواند احتمال بروز درگیری نظامی بر سر برنامهء هسته‌ای ایران را افزایش دهد. «کمیته دوستان در قانون‌ گذاری ملی» این پیش‌نویس را آماده می‌کند و گروه کویکر به نشريهء «هافینگتون پست» گفته است که جزئیات این لایحه این گروه را نگران کرده است.

کیت گولد از این گروه می‌گوید: «این قانون سیاست آمریکا را در جهت تغییر رژیم ایران پیش می‌برد. بنابراین در صورت تصویب نشان می‌دهد که آمریکا قصد تغییر رفتار و رسیدن به توافق هسته‌ای را ندارد. این منجر به وقوع یک جنگ فاجعه‌بار خواهد شد.»

دفتر سناتور مارک کرک، که تلاش‌ها برای تصویب این لایحه را به پیش می‌راند، به تقاضای «هافینگتون پست» برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداده است. خلاصهء این پیش‌نویس از وزارت خزانه‌ داری آمریکا می‌خواهد تا تضمین کند که، پیش از برداشتن تحریم‌ها، ایران باید به سمت یک دولت آزاد و با انتخابات دموکراتیک پیش برود.

گولد می‌گوید، این موضوع دولت اوباما را در موقعیت سیاسی سختی قرار داده و وادار می کند تا، پیش از رسیدگی به مسئلهء هسته‌ای، تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را به اجرا درآورد.

وی گفت: «از آنجا که این برداشت وجود دارد که اگر توافقی صورت گیرد تحریم‌ها برداشته می‌شوند، این لايحه دولت را از اين کار باز می‌دارد.»

گولد همچنین اشاره کرد که آمریکا پیش تر برنامهء تغییر رژیم در یک کشور دیگر در منطقه را در سال 1998 در دستور کار قرار داده بوده است (منظور عراق است). و اکنون هم تصویب این لایحه می‌تواند گفته‌های تندروهای جمهوری اسلامی را مورد تصدیق قرار دهد.

روز چهارشنبه، سناتور کرک و سناتور «جو مانچین»، لایحه‌ای را برای جلوگیری دسترسی ایران به ذخایر ارزی خود در خارج از کشور ارائه کردند.

گولد میگويد که مطمئن است کرک و دیگران بسته‌های تحریمی بیشتری ارائه خواهند کرد که از حمایت دو حزبی بالایی برخوردار هستند و می‌توانند آن را به سرعت به تصویب کنگره برسانند.

این پیش‌نویس، علاوه بر بکار گيری واژگانی همچون «تغییر رژیم»، «آمریکا را از کمک به سازمان‌های چند ملیتی (به جز بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) در صورت حضور کشورهای مورد تحریم‌ آمریکا در هیئت مدیره آن، منع می‌کند."

این موضوع می‌تواند دست آمریکا را در کمک به سازمان ‌هایی نظیر آژانس پناهندگان سازمان ملل و یونیسف ببندد.

منبع: هافینگتون پست - 13 مه

منتشر شده در سايت روز آنلاين

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/archive/2013/may/14/article/-24edb57b04.html

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه