بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

دوشنبه 21 اسفند ماه 1391 ـ  11 مارس 2013

خاتمی و مشائی، دو چهرهء نهائی انتخابات 92

نشريهء پيک نت

نشانه هائی، گهگاه، از شکل و شمایل انتخابات 92 ظاهر می شود. اگر این نشانه ها را جدی تلقی کرده و در کنار هم قرار بدهیم، آنوقت آشکار می شود که رحیم مشائی از جبههء دولت و محمد خاتمی از جبههء اصلاحات در انتخابات ظاهر خواهند شد. رسانه های حکومتی – حتی خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه است- انتشار عکس هائی را از رحیم مشائی آغاز کرده اند که تقریباً بعنوان جایگزین احمدی نژاد ظاهر می شود. انتشار عکس های مراسم کاشت درخت دوستی و یا ملاقات با سفیر اطریش در ایران که در آنها عملاً رحیم مشائی بعنوان قائم مقام و جانشین احمدی نژاد ظاهر شده یگانه نشانه های احتمالی که در بالا به آن اشاره شد نیست. آغاز حمایت های پهلوئی مصباح یزدی با حمله به محمد خاتمی نیز نشانهء دیگری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر خطر حضور خاتمی درانتخابات مطرح نبود، هیچ نیازی نبود که یکباره آیت الله مصباح یزدی، پس از آن افتضاحی که با مهر و لنگه کفش برای رئیس مجلس در قم ترتیب داده بود، علیه خاتمی وارد میدان شود و او را فردی معرفی کند که صرفاً مطابق قانون اساسی ولایت فقیه را قبول دارد و این قبول ولایت فقیه، تفاوت دارد با آن تابعیت از ولایت فقیه که مصباح آن را تعریف کرده است! بدنبال این اظهار نظر مصباح، اساتید وابسته به کانون مذهبی مصباح یزدی در قم که طی 7 سال اخیر به دانشگاه ها تزریق شده اند همایش و مراسم هائی را آغاز کرده اند که کانون واقعی بحث های آن "خطر خاتمی" است. از جمله به این دلیل که گویا وی تحت تاثیر دوران ماموریت در مسجد هامبورگ آلمان تحت تاثیر سوسیال دمکراسی قرار گرفته و می خواهد این سیستم را درایران پیاده کند!

در جبهه مقابل نیز تحرک ها و نشانه های مهمی مشاهده می شود و یا زمزمه می شود. از جمله این که هاشمی رفسنجانی نامزدی در انتخابات را رد کرده، اما گفته است که از محمد خاتمی اگر بیاید وسط با همه توان دفاع می کند و ولایتی و حسن روحانی نیز جلو نخواهند آمد!

شاید از جمله دلائل بخشنامه اخیر صدا و سیما برای خطاب کردن رفسنجانی در تلویزیون بعنوان "آیت الله" و ممنوع شدن حملات تبلیغاتی به وی در صدا و سیما پیامد انصراف هاشمی برای نامزدی ریاست جمهوری باشد.

با توجه به این که علی خامنه ای بارها گفته که هاشمی حرف گوش نمی دهد و کار خودش را می کند اما خاتمی وقتی با او تفاهمی صورت می گیرد او پایبند این تفاهم می ماند، انگیزه آیت الله شدن رفسنجانی در تلویزیون و قطع حملات تبلیغاتی نسبت به وی آشکار تر شود!

دیدار سه هفته پیش سه نمایندهء اصلاح طلبان با علی خامنه ای برای ارائهء دامنه های اقتصادی و مدیریتی کشور که در راس آنها حجت الاسلام "مجید انصاری" عضو اسبق مجلس خبرگان قرار داشت و همچنین نامه اخیر اصلاح طلبان به علی خامنه ای برای گشایش سیاسی فضای انتخابات که جزئیات آن فاش نشده نیز از جمله تحرکات در جبهه مقابل دولت است.

اما، این هنوز همه نشانه ها نیست. گفته می شود "محمد خاتمی" در آخرین دیدارهایش حضور در انتخابات را رد نکرده، اما در عین حال تاکید کرده است که "اوضاع مملکت بسیار خراب تر از آن است که در تصور بگنجد". این اظهار نظر او اینگونه تلقی شده که یا خاتمی اشاره به خطر حمله نظامی به ایران کرده و یا وضع مدیریتی و سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بحرانی تر از آن است که بتوان به این آسانی خرابکاری 8 ساله باند احمدی نژاد را اصلاح کرد. در هر دو مورد، هیچ گریزی نیست جز همراهی علی خامنه ای و شورای فرماندهان سپاه با دولت آینده و از آنجا که این دولت یا سکان دارش رحیم مشائی خواهد بود و یا خاتمی، خامنه ای باید تصمیم بگیرد وزنهء خود را کدام سو بگذارد!

آیا می توان انتخاباتی بی خاصیت و بدون بسیج و حضور مردم برگزار کرد؟

نه بحران داخلی و نه خطر خارجی اجازهء یک انتخابات بی خاصیت و بی تحرک را نمی دهد و از سوی دیگر جلب اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات با هیچ حقه و ترفند و بقول خودی ها "مهندسی" ممکن نیست. مردم باید با باور خود به میدان بیایند و پای صندوق های رای بروند. چه آنها که احمدی نژاد هنوز امید به بسیج آنها در پشت رحیم مشائی را دارد و چه آنها که خاتمی را چهره ای ملی و صادق می شناسند و افسوس دوران ریاست جمهوری او را می خورند.

همه صحنه ای که تاکنون ترسیم شده، با یک حادثه می تواند تغییر کند، اما آنچه فعلا می توان دید و تصویر کرد جز این می تواند باشد؟        

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه