بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 20 آذر آبان ماه 1391 ـ  10 دسامبر 2012

 

آقای لاریجانی شما بهتر است به همان نجف برگردید

محمد زمانی

باید اذعان داشت که ایران یک کشور مستعمره است، چرا که برخی سران این نظام چه در گذشته و چه اکنون نه ایرانی هستند و نه با فرهنگ و تاریخ مردم هم خوانی دارند. یکی ازاین افراد علی لاریجانی است که با دیگر برادران خود در پست های کلیدی نه در خدمت مردم ، بلکه در خدمت اسلامیست های مذهبی و ولایت مطلقه فقیه نوکری می کند.

رييس مجلس شورای اسلامی، که گفته می شود از نامزدهای بالقوهء اصولگرايان برای انتخابات رياست جمهوری است، و طی هفته های اخير تلاش کرده است تا نمايندگان مجلس ايران را پيرو دستورات آيت الله علی خامنه ای معرفی کند، شامگاه چهارشنبه در يک گفت‌و‌گوی زندهء تلويزيونی اظهار داشت که «مجلس نهم در اطاعت از رهبری و استقامت در مسير سياست های کلی مدون شده توسط ايشان... خود را متعهد می داند.» او در حالی بر متعهد بودن نمايندگان مجلس به اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرده است که در بخش ديگری از سخنان خود، رضا شاه، بنيانگذار سلسله پهلوی، را متهم کرده که «تسلط کاملی بر مجلس داشت» و، به گفتهء وی، مجالس هفتم تا دوازدهم شورای ملی «تنها نمايشی بودند». رييس مجلس ايران طی هفته های اخير و به دنبال طرح سوال از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، هدف انتقاد نمايندگان هوادار دولت قرار گرفته است که دليل نظر رهبری در مخالفت با اين طرح را کشف نکرده است.

در همين رابطه، مهدی کوچک زاده، نمايندهء تهران در مجلس، روز پانزدهم آبان ماه خطاب به رييس مجلس گفت که «انسان عاقل لازم نيست هر چيزی را مانند بچه به او دستور دهند تا بفهمد» و، با بيان اينکه، آيت الله خامنه ای با طرح سوال از احمدی نژاد مخالف است، اظهار داشت که «بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانيم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده اقدام شود.» رییس مجلس ایران نیز در پاسخ گفت که نظری مبنی بر مخالفت با طرح سوال از رییس جمهوری، از سوی آیت الله خامنه ای به وی نرسیده است. اما، بزودی، به دنبال مخالفت علنی رهبر ايران با این طرح سوال که در جمع بسيجيان و سپاهيان آن را اعلام کرد، این طرح از دستور کار خارج شد و علی لاريجانی نامه ای به آيت الله خامنه ای نوشت و گفت که «قطعاً نظر ولی امر مسلمين، که اشراف بر همهء مصالح مسلمين دارند، برای جامعهء اسلامی قرين سعادت بوده و اطاعت از اوامر حضرتعالی فريضه و مايهء افتخار اينجانب و نمايندگان مجلس می‌باشد.»

وی پيشتر نيز در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود «هر کس تا روز انتخابات اختلاف ايجاد کند خيانت کرده است»، نامه ای نوشت و «رعايت دستورات ِ» به گفتهء وی «ولی امر مسلمين» را «واجب» و «باعث سعادت و سر افرازی ملی» دانست. آقای لاريجانی در ماه های اخير سخنرانی و سفرهای زيادی انجام داده است و بر اساس گمانه زنی های صورت گرفته، به نظر می رسد قصد دارد تا در انتخابات سال 1392 رياست جمهوری شرکت کند.

در همين رابطه، روزنامه ايران در شماره روز 14 آذرماه خود گزارشی به چاپ رساند که در آن اشاره شده بود علی لاريجانی، طی پنج سال گذشته، «48 سفر خارجی» انجام داده و از آن به عنوان، «اقدامی موازی با سياست خارجی» و «ارتباط اين سفرها با انتخابات آينده» ياد کرده بود. احمد بخشايش اردستانی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، به روزنامهء ايران گفته است: «سفرهای لاريجانی در راستای انتخابات رياست جمهوری يازدهم صورت گرفته و می‌‌گيرد.» آقای اردستانی افزوده که لاريجانی «حتماً در سال آينده در انتخابات رياست جمهوری يازدهم شرکت کرده و در اين انتخابات نقش فعالی خواهند داشت.»

نامزدهای اصولگرا برای موفقيت در انتخابات رياست جمهوری نيازمند جلب نظر آيت الله خامنه ای هستند و همواره سعی می کنند که خود را پايبند به دستورات وی دانسته و بر «اطاعت از اوامر» او تاکيد می کنند.آری این است ایران ما. ببینید امروز در چه شرایطی به سر می بریم. امروز کسانی می توانند جایی در حکومت داشته باشند که تملق رهبری را به نحو بهتری انجام دهند.

اما سوالی که در ذهن همهء مردم وجود دارد این است که این انتخابات چه معنا و مفهومی دارد؟ بنظر من، پاسخ این است که این حکومت با تدوین قانون اساسی موجود عملاً حقوق مردم را زیر پا گذاشته است؛ این حکومت افرادی را می خواهد که نوکری بیت رهبری را بر مردم ارجح بدانند؛ حکومتی که مردم را فقط برای دو چیز می خواهد یکی برای شرکت در بازی و نمایش انتخابات، یا همان انتصابات، و دیگری در صورت بروز جنگ و نياز به گوشت دم توپ! وگرنه مردم هیچ حق و حقوقی در این حکومت ندارند.

اگر بخواهیم به سوابق صادقی لاریجانی نیم نگاهی داشته باشیم باید گفت علی اردشیر لاریجانی در سـال 1336 در شهر نجف عراق متولد شد. وی فرزند روحانی شیعه، حاج میرزا هاشم آملی، نوه‌ء دختریِ سیّد محسن نبویِ‌ اشرفی و داماد مرتضی مطهری است. لاریجانی در سال 1358 در رشتهء علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف با رتبهء اول فارغ‌التحصیل شد و به پیشنهاد و توصیهٔ مرتضی مطهری تغییر رشته داد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشتهء فلسفهء غرب از دانشگاه تهران اخذ کرد. دکتر علی لاریجانی در زمینه‌های مختلف دارای تالیفات علمی است که از جمله آن سه کتاب در زمینه فلسفهء کانت و ۱۵ مقاله پژوهشی در موضوعات مختلف علمی است. او پس از پیروزی انقلاب به پیشنهاد و توصیه مرتضی مطهری به سازمان صدا و سیما رفت و به ‌عنوان مدیرکل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر سازمان صدا وسیما مشغول به کار شد.

 

او در سال‌های 1360 و 61 به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما انتخاب شد. در فاصلهء سال‌های 61 تا 70 سمت‌هایی چون معاونت وزارت کار و امور اجتماعی، معاون وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت وزارت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده گرفت. در سال 1370 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال 1372 در این وزارتخانه ماند. سپس در سال 1373 با حکم سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به عنوان رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا سال 1383 به مدت 10 سال مدیریت این سازمان را به عهده داشت. لاریجانی که به‌عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی مشغول فعالیت بوده‌است، از سال 1384 و با آغاز به کار دولت نهم، دبیر شورای عالی امنیت ملی شد اما در 28 مهر ماه سال 1386 از این سمت استعفا داد.

در نخستین جلسهء کاری مجلس در صبح روز چهارشنبه 8 خرداد 1387، علی لاریجانی بعنوان منتخب مردم قم در مجلس هشتم، با کسب 232 رای موافق از مجموع 263 رآی مأخوذه به عنوان رئیس مجلس هشتم انتخاب شد.

برادران او نيز هر کدام راهی جداگانه در پیش گرفته اند. محمد جواد، با خواندن ریاضی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد. او همچنین رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. یکی دیگر از برادران او، صادق، استاد حوزهء علمیه قم و عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان شد و هم اکنون رییس قوه قضاییه است. باقر هم پزشکی خواند، و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. فاضل نیز کارمند وزارت امور خارجه و از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی است. خواهر علی لاریجانی همسر مصطفی محقق داماد است. و پسرِ دخترخاله‌ء وی، احمد توکلی، فعال سیاسی ایرانی است.

علی لاریجانی در سن 20 سالگی با فریده دختر 15 سالهء مرتضی مطهری ازدواج کرد. وی چهار فرزند دارد؛ دو دختر با نام‌های فاطمه و سارا و دو پسر با نام‌های مرتضی و محمدرضا.

منتقدان عملکرد لاریجانی در صدا و سیما معتقدند که دولت خاتمی و مجلس ششم در تمام دوران خود نه تنها از رسانه ملی محروم بودند بلکه آن را در مقابل خود می دیدند. و انتقاد دیگر به برنامهء هویت مربوط می شود .در سال 1375 برنامهء هویت از شبکهء 1 سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در آن بسیاری از اندیشمندان مورد افترا قرار گرفتند و اعترافات تلویزیونی بسیاری از آنان در همین برنامه پخش گردید. علی لاریجانی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد این برنامه گفت: «اولاً بحثی که ما در این مجموعه مطرح کردیم بر اساس توهین و تهدید نیست. ثانیاً بسیار از شخصیت‌های مطرح شده افراد مذهبی و اندیشمند نیستند هرچند ممکن است به آن تظاهر کنند. ثالثاً در مورد اینکه می‌گویند چرا به این افراد مجال صحبت داده نمی‌شود باید گفت مگر اینها تاکنون مجال صحبت نداشتند؟.. یعنی این حضرات فکر می‌کنند ما اطلاع نداریم که از کدام سفارتخانه پول می‌گیرند که این مطالب را بنویسند.»

از طرفی دیگر، نمایندگان مجلس ششم، که اکثریت آن را اصلاح طلبان تشکیل می‌دادند، خواستار تحقیق و تفحص از صدا و سیما شدند اما شورای نگهبان، با این تفسیر که «رهبر فوق همهء قوا است»، مانع از تحقیق و تفحص مجلس گردید. اما، بالاخره، با اصرار نمایندگان، علی خامنه‌ای نهایتاً تحقیق و تفحص را پذیرفت و مجلس توانست تنها در سه موضوع شامل: میزان و نحوهء هزینه کردن درآمدهای آگهی‌ها، خریدهای خارج از کشور؛ و اهدای هدایا تحقیق کند. به گفتهء نمایندگان طرح تحقیق با کارشکنی‌های متعدد سازمان مواجه گردید و بیش از یک سال بطول انجامید، صدا و سیما و قوهء قضائیه نمایندگان را تهدید به محاکمه کرده و پروندهء تخلفات صدا و سیما در مجلس هفتم بدون پیگیری بسته شد.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس تنها از 5 حساب بانکی صدا و سیما (از مجموع 200 حساب بانکی) حاکی از تخلفات مالی به ارزش 5250 میلیارد ریال در این سازمان بود. لاریجانی تحقیق و تفحص نمایندگان را به تمسخر گرفته و آنرا «کشکی» خواند. خاتمی، رییس جمهور، و اکبر اعلمی، رییس هیات نظارت بر صداو سیما، در بیانیه‌های جداگانه‌ای به این سخنان لاریجانی اعتراض کردند. نمایندگان در بیانیه‌ای که در آخرین روزهای عمر مجلس ششم منتشر گردید خواستار پیگیری و رسیدگی به گزارش تحقیق و تفحص توسط یک قاضی «خداترس، عادل و بی‌طرف» شدند. قوهء قضائیه هیچگاه به این گزارش رسیدگی نکرد و مجلس اصولگرای هفتم نیز علاقه‌ای به پیگیری آن نداشت.

قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صدا و سیما همزمان با روزهای پایانی فعالیت مجلس ششم و برگزاری انتخابات مجلس هفتم بود. صدا و سیما در جریان انتخابات اخبار رد صلاحیت گستردهء نامزدهای اصلاح طلب، اعتراضات احزاب و گروه ‌ها به عملکرد شورای نگهبان، تحصن نمایندگان و نهایتاً تحریم انتخابات توسط اصلاح طلبان را با نگاهی جانبدارانه پوشش داد تا جایی که به سانسور بیانیهء مشترک روسای دو قوه (خاتمی رییس جمهور و کروبی رییس مجلس) رسید. اصلاح طلبان ضمن آنکه لاریجانی را متهم می‌کردند که مغز متفکر جناح راست (اصولگرا) است و صدا و سیما را به دستگاه تبلیغانی محافظه کاران تبدیل کرده‌است، ریشهء بخشی از تلاش های وی را در نگرانی از احتمال پیگیری گزارش تحقیق و تفحص مجلس و تخلفات 5250 میلیارد ریالی اش می‌جستند.

آری، امروز مردم ایران با حکومتی غیر ایرانی روبرو هستند که در آن مافیای قدرت هر کاری دلشان می خواهد با چراغ سبز ولایت فقیه انجام می دهند. با حکومتی سر وکار دارند که اصل 110 قانون اساسی اش تعیین کننده حقوق از دست رفته مردم است. با حکومتی دست به گریبانند که مجلس خبرگان رهبری اش، که وظیفهء آن تعیین رهبر و نظارت بر عملکرد اوست، باید از فیلتر شورای نگهبان که دست نشاندهء رهبری است عبور نماید. و همچنین است مورد نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری.

و اکنون هم انتصابات دیگری در راه هست که طی آن، احتمالاً، باید، بصورتی از پیش تعیین شده علی لاریجانی از درون صندوق رای بیرون بیاید تا سرا پا گوش، به فرمان ارباب اش باشد. باید به آقای لاریجانی گفت: «همان بهتر که به محل تولد خود، یعنی شهر نجف برگردی و گرنه دیر یا زود اتفاقی بزرگ هم برای شما و برادرانت و هم برای اربابت از طرف مردم آزادی خواه با آن فرهنگ اصیل ایرانی رخ خواهد داد».

باشد که مردم با تحریم انتخابات 92 بار دیگر یک نهء بزرگ، هم به حکومت توتالیتر جمهوری اسلامی و هم یک نهء بزرگتر به کسانی دهند که نه ایرانی اند و نه دلسوز مردم، بلکه تملق گویانی هستند که می خواهند برای چند صباحی در قدرت بمانند.

در پایان باید اين نکتهء تاريخی را به ياد آورد که از سلطان سنجر پرسیدند « چرا با این همه قدرت و امکانات سقوط نمودی؟» و او در پاسخ گفت: «به دو دلیل، یکی اینکه کارهای بزرگ را به آدم های کوچک و فرومایه دادم و دوم اینکه کارهای کوچک را به آدم های بزرگ واگذار نمودم. آدم های کوچک از انجام کارهای بزرگ عاجز و ناتوان و آدمهای بزرگ از انجام کار های کوچک شرمسار بودند».

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه