بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

جمعه 19 آبان ماه 1391 ـ  9 نوامبر 2011

 

فراخوان برای مشارکت در روند شکل ‏دهی تشکل بزرگ چپ

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

tamas@vahdatechap.info

درآمد

«چپ ايران» جريان تاريخی و ريشه  داری است که همواره برای غلبه بر عقبماندگی تاريخی کشور و طرد استبداد و برای پيشرفت، آزادی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم مبارزه کرده است. با وجود مبارزات پيگير، فداکاری‌ها و جانبازی‌های عظیم، نيروهای چپ به دلايل مختلف از جمله پيروی از سيستم فکری مسلط بر جنبش کمونيستی و به جهت پراکندگی، قادر نشدهاست در تحولات سياسی کشور و دفاع از منافع و مطالبات کارگران و مزدبگيران کشور نقش برجسته ايفاء کند.

امروز وجود تشکل بزرگ چپ برای دفاع از آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم و حمايت از منافع و مطالبات کارگران و مزدبگيران کشور به يک امر ضرور تبديل شده است. چپ پراکنده نمیتواند به اين ضرورت پاسخ گويد. ما نيازمند چپی هستيم که امر آزادی و عدالت اجتماعی را به هم پيوند دهد، از حقوق بشر دفاع کند و اين باور را اشاعه دهد که سوسياليسم بدون دمکراسی شدنی نيست.

سه جريان چپ ـ سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) و شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران ـ به سهم خود برای پاسخ به اين ضرورت، حدود چهار سال است که وارد روند گفتگو و همکاری شدهاند تا گام نخستين را برای “شکلدهی چپ بزرگ” بردارند و زمينه را برای مشارکت هرچه وسيعتر سازمانها و فعالين چپ برای برداشتن گامهای بعدی آماده سازند.

در اين روند:

١. جلسات متعدد با شرکت هيئتهای نمايندگی سه سازمان برای دستيابی به پروژه مشترک، تدوين “خطوط مشترک” و “فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ” برگزار گرديد.

٢. برنامه همکاریهای سياسی و نشستهای مشترک پيش برده شد.

٣. کنفرانس مشترک با عنوان “ضرورت شکلدهی تشکل بزرگ چپ” برای آشنائی فعالين سياسی با اين پروژه برگزار گرديد.

گرچه روند گفتگو و همکاری به دراز کشيد و با مشکلاتی چند روبرو گرديد، اما سرانجام تلاشهای سه جريان به ثمر نشست و “فراخوان” تدوين و به تصويب ارگانهای مسئول هر سه جريان رسيد و برای انتشار آماده گرديد.

اينک با انتشار “فراخوان"، پروژه شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ وارد مرحله جديدی شده، از محدوه سه جريان بيرون آمده و به حيطه وسيعتری گام میگذارد. برای فراهم آوردن امکان مراجعه و مشارکت سازمان‏ها، احزاب و فعالين چپ، آدرس ايميل برای تماس در نظر گرفته شده و سايت “وحدت چپ” برای مشارکت و پيشبرد بحثها طراحی گرديده است.

خواست ما اين است که سازمانها، احزاب، فعالين چپ در داخل و خارج از کشور و نسل جديد چپ به اين فراخوان پاسخ مثبت دهند، در ترسيم نقشه راه برای شکلدهی تشکل بزرگ چپ و در پيشبرد بحثهای نظری، برنامهای، اساسنامهای و تدوين اسناد، فعالانه مشارکت ورزند تا آرزوی ديرينه وحدت چپ جامعه عمل پوشد.

 

فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏ دهی تشکل بزرگ چپ 

ما سه جريان چپ ـ سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) و شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران ـ بخشی از نيروی گسترده چپ ايران هستيم. ما با درک ضرورت‏های جامعه و برای غلبه بر پراکندگی چپ، تصميم گرفتيم که در جهت فراهم ساختن زمينه‌های لازم برای شكل‏دهی به يك تشكل بزرگ چپ با هم وارد گفتگو شويم.

 

خطوط مشترک

خطوط مشترک زير زمينه‏ساز گفتگوی سه جريان می‏باشد:

۱. گسست از سيستم فکری و عملکردی “ سوسياليسم واقعا موجود” که طی چند دهه در شوروی و تعدادی از کشورها حاکم بود و اساس فکری مسلط در جنبش کمونيستی را تشکيل می‏داد.

۲. ما به آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم باورمنديم و برای تحقق آنها در ايران مبارزه میکنيم. از نظر ما آزادی با عدالت اجتماعی و سوسياليسم با دمکراسی پيوند عميقی دارند. ما مدافع‌ حقوق‌ بشر هستيم‌ و عليه هر گونه‌ ستم‌ و تبعيض ملى‌، طبقاتى‌، جنسى‌، نژادى‌، مذهبى‌ و عقيدتى‌ مبارزه‌ مى‌کنيم.

۳. اعتقاد بر اينکه جمهوری اسلامی مانع اصلی آزادی، دموکراسی، پيشرفت و عدالت اجتماعی است. از اين‏رو هدف برنامه‏ای ما رفع اين مانع از طريق مبارزه مسالمت‏آميز به دست مردم و از طريق گسترش جنبش همگانی و استقرار یک جمهوری دمکراتيک مبتنی بر جدايی دولت و دين در ايران است.

 

خطوط راهنما

در اين حرکت خطوط زير راهنمای سه جريان می‏باشد:

۱. ما برآنيم که برای شکل‏گيری تشکل بزرگ چپ، لازم است که سازمان‏ها و احزاب و بيشترين فعالين چپ که در سازمان‏های سياسی متشکل نيستند، در اين روند مشارکت جويند.

۲. شکل گيری چنين تشکلی از يک‏سو نيازمند تبيين پايههای نظری، برنامه‏ای و تشکيلاتی است و از سوی ديگر پيشبرد بحث، گفتگو و همکاری نزديک.

۳. ما در گفتگوی مشترک به اين دريافت رسيديم که سه جريان نبايد تنها در محدوده‌ خود وارد بحث‏های نظری، برنامه‏ای و اساسنامه‏ای شده و اسناد ضرور در اين زمينه را تدوين نمايند و بعد از ديگران بخواهند که به اين روند بپيوندند. به باور ما اين امر لازم است با مشارکت سازمان‏ها و فعالين چپ که می‏خواهند در اين روند مشارکت ورزند، به طور مشترک پی گرفته شود. لذا سه جريان تا کنون وارد اين روند نشده‏اند.

۴. سه جريان متعهد می‏شوندکه همراه با جريان‏ها و فعالين چپ که به اين حرکت می‏پيوندند، روند گفتگو پيرامون شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ را پيش ببرند.

۵. وارد شدن به روند بحث و گفتگو و تدوين اسناد، لزوما به معنی تصميم‏گيری قطعی از همان ابتدا در مورد امر وحدت نيست، اما به معنی تعهد به مشارکت در اين روند است. بعد از اتمام اين روند، فعالين چپ و سازمان‏ها با توجه به حاصل کار جمعی، خود در مورد وحدت و شرکت در سازمان واحد تصميم خواهند گرفت.

 

همرزمان چپ و مبارزان راه سوسياليسم!

ما، شما احزاب، سازمان‏ها و فعالين چپ را فرا می‏خوانيم که تصمیم برای شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ دمکرات و سوسياليست را تصمیم خود بدانید و در آن مشارکت ورزيد، در بحث و گفتگوی آغاز شده و در تدوين اسناد نظری، برنامه‏ای و اساسنامه‏ای فعالانه حضور پيدا کنيد و در تلاش برای پاسخ به نياز جامعه ايران، طبقه کارگر و مزدبگيران و برای غلبه برپراکندگی چپ ايران نقش خود را ایفا نمائيد.

ما بر اين باوريم که راه دشوار و ناهمواری در مقابل ما قرار دارد. با اين همه، الزامات جامعه ما، ضرورت دفاع از آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی و منافع طبقه کارگر و مزدبگيران در مقابل سرمايه و قدرت حاکم و دستيابی به آماج‏های خود، ايجاب می‏کند که همه توان خود را برای شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ به کار گيريم و بر دشواری‏های راه غلبه کنيم.

امید است که شما به اين فراخوان پاسخ مثبت دهيد تا دست در دست هم بگذاريم و برای رسيدن به دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم، تشکل بزرگ چپ را پی‏بريزيم.

 

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

15 آبان 1391 ـ 5 نوامبر 2012 

آدرس سايت وحدت چپ

http://vahdatechap.com

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه