بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 4 مرداد 1391 ـ  25 ماه ژوئيه 2012

 

اسلام، اسلام‌ هراسی و جدال‌های سياسی در آمریکا

شيرين جعفری، از بی بی سی فارسی، واشنگتن

مدت زیادی از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما نمی گذشت که وی، در اقدامی توجه برانگیز، به مصر سفر کرد و در دانشگاه قاهره سخنرانی کرد.

او گفت برای یک شروع تازه با مسلمانان جهان به قاهره آمده و به دنبال رابطه ای مبنی بر احترام دو جانبه است. این سخنرانی، بسیاری را نسبت به رابطه دولت جدید آمریکا با مسلمانان جهان امیدوار کرد. این تنها مسلمانان جهان نبودند که آمادهء رابطه ای جدید می شدند، مسلمانان ساکن آمریکا نیز منتظر روبرویی با دولتی متفاوت بودند.

اکنون دور اول ریاست جمهوری آقای اوباما رو به پایان است و از آغاز کارزارهای انتخاباتی، بحث دربارهء مسلمانان و اسلام در آمریکا و جهان، رو به افول گذاشته است.

چندی پيش، بخش فرهنگی سفارت بریتانیا در واشنگتن، سری کتاب های الکترونیکی را به نام "کلیک آیندهء مشترک مان" منتشر کرد. در این کتاب ها، تحقیق های دانشگاهیان درباره وضعیت مسلمانان در اروپا و آمریکا منتشر شده است.

ایمانوئل کتان، مسئول این پروژه، دربارهء اهداف آن می گوید آنچه که در دنیای آکادمیک دربارهء مسلمانان مطرح می شود، در بسیاری از مواقع برای مخاطب عمومی قابل دسترسی نیست و یا اگر هم باشد، به سادگی قابل درک نیست.

در طرح "آینده مشترک مان"، از محققان خواسته شده مقاله های کوتاه و ساده تر ارسال کنند. همزمان، در یوتیوب، ویدئوهای کوتاه و چند دقیقه ای، درباره موضو ع هایی مثل قوانین شرعیت اسلامی، حجاب و موضوع های مشابه منتشر شده است.

سارا ویلدرمن، یکی از نویسندگانی است که نوشته او در این کتاب منتشر شده است.

او در نوشته خود، از برخورد منفی و شدید رقبای جمهوری خواه در رقابت های انتخاب نامزد این حزب می گوید. او می گوید افرادی مانند نیوت گنگریچ، یکی از این جمهوری خواهان، از کلمه هایی مانند شریعت و یا جهاد، برای ایجاد رعب و وحشت در میان آمریکایی ها استفاده کرده است.

اما او می گوید در حالی که حزب جمهوری خواه، لحن شدیدی داشته، حزب دموکرات و آقای اوباما هم درباره موضوع مسلمانان مدتیست سکوت کرده است.

او می گوید این سیاسمتداران از مطرح کردن موضوع مربوط به مسلمانان اجتناب می کنند چرا که ممکن است برای آنها نتیجهء معکوس داشته باشد.

خانم ویلدرمن می گوید سخنان آقای اوباما در قاهره بسیاری را امیدوار کرد، اما او در این مدت نتوانسته به پیمان های خود، جامه عمل بپوشاند.

علاوه بر این، به گفته او سیاست های خارجی آقای اوباما هم در این مدت، باعث ایجاد گرمی میان مسلمانان نشده است.

اما شاهد عمان الله، مشاور ارشد فن آوری در وزارت امور خارجه آمریکا، که او نیز در کتاب های الکترونیک بخش فرهنگی سفارت بریتانیا مشارکت کرده بود، می گوید ایجاد رابطهء مستمر و سودمند نیاز به زمان دارد.

او می گوید همه باید برای ایجاد یک پل ارتباطی، تلاش کنند.

با این حال او وجود مشکلات میان مسلمانان و آمریکایی ها را نادیده نمی گیرد و می گوید:

"در حال حاضر بدگمانی زیادی میان مسلمانان و آمریکایی ها وجود دارد. کسانی در آمریکا هستند که نسبت به مسلمانانی که در اطراف شان زندگی می کنند، احساس بی اعتمادی می کنند و فکر می کنند آنها زندگی شان را به خطر می اندازند. تنها راه حل این موضوع، آموزش و ایجاد ارتباط مستقیم است."

آقای عمان الله در آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، از سوی او انتخاب شد تا با به کارگیری روش های مختلف، این روابط را ایجاد کند.

در حال حاضر در آمریکا، بحث دربارهء مسلمانان، چه در خارج و چه در داخل، به دو شکل تبدیل شده: جمهوری خواهان که به آن از لحاظ امنیتی نگاه می کنند و با لحن شدید سخن می گویند، و دولت باراک اوباما، که ترجیح داده سکوت را پیشه کند.    

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/07/120713_u06_islam_us.shtml

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه