بازگشت به خانه

دوشنبه 4 ارديبهشت 1391 ـ  23 آوريل 2011

 

 نیروهای اپوزیسیون خارج، نمایندگی داخل کشور را بر عهده ندارند

علی مزروعی، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در خارج کشور

جـــرس: علی مزروعی، عضو ارشد جبهه مشارکت و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در خارج از کشور، پیرامون اقدامات عملی اپوزیسیون خارج کشور به نفع جنبش دموکراسی خواهی داخل کشور اظهار عقیده کرد: "این اپوزیسیون خارج کشور به چه عنوانی می تواند چنین کاری کند؟ فکر نمی کنم که از نیروهای داخلی نمایندگی داشته باشد تا بتواند اینکار را انجام دهد، و به نظر من مبنایی ندارد."

به گزارش تارنمای «چراغ آزادی»، علی مزروعی، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و فعال جنبش اصلاحات، طی گفتگویی تفصیلی پیرامون نحوه شکل گیری جنبش سبز گفت: "جنبش سبز پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در اعتراض به نتیجهء اعلامی شکل گرفت و می توان گفت که جنبشی برآمده از انتخابات و تحولات پس از خرداد 76 است و خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی – از زبان رهبرانش – شده است. جنبشی که اعلام می دارد در ادارهء امور کشور و به خصوص انتخابات دهم قانون رعایت نشده و خواستار بازگشت حاکمیت قانون و انتخابات آزاد به کشور است.

وی در خصوص وضعیت جنبش سبز در مقطع کنونی نیز تصریح کرد: "نیرویی که جنبش سبز را شکل داده و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در قالب اعتراضات خیابانی خود را نشان داده و با توجه به شرایط سرکوب و ارعاب هم اکنون دچاررکود و سکون شده است همچنان به عنوان یک نیروی بالقوه وجود دارد و خواهان تحول در جامعه است. علائم حیاتی که نشان دهنده زنده بودن جنبش در سطح و عمق جامعه ایران است رهبران در حصر و زندانیان سیاسی هستند که چهره های شاخص این جنبش اند و مواضعی که گاه به گاه اززبان اینها بیان می شود نشان می دهد حیات جنبش با توجه به شرایط سخت ادامه دارد و منتظر فرصتی است که بتواند دوباره به شکل گذشته بروز و ظهور پیدا کند و به سوی اهداف خود حرکت کند."

مزروعی پیرامون "راهکاری خروج جنبش از رکود فعلی" گفت: "جنبش باید بتواند قدرت سازی کند و جمعیت بیش تری را در ایران با خود همراه سازد، این از راه های مختلف امکان پذیر است. یکی گفتمان سازی و آگاهی بخشی است، اگر هدف جنبش را دست یابی به یک دموکراسی حداقلی در کشور بدانیم باید در این مسیر جنبش قادر به گفتمان سازی و بردن این گفتمان به دل جامعه تا سطوح پایینی باشد و بتواند به لحاظ گفتمانی بیش از پیش ذهن و دل مردم را با خود همراه سازد و در شرایطی که امکانش باشد این گفتمان را به قدرت مادی در قالب تظاهرات خیابانی یا دعوت به اعتصاب یا هر شکلی که بتواند این نیروی بالقوه را بالفعل نماید تبدیل کند، حتی این می تواند از طریق انتخابات باشد. سازماندهی نیروهای جنبش و شبکه های اجتماعی حقیقی و مجازی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. به هر حال باید متناسب با شرایط و مقتضیات و امکانات برنامه ریزی و اقدام کرد تا قدرت این نیروی تحول‌خواه بتواند تجلی و بروز یابد. من فکر می کنم که جنبش سبز نیرویی بالقوه برای تحول در جامعه ماست که در شرایط خاصی می تواند بالفعل شود و به مسیر خود تا دستیابی به اهدافش ادامه دهد."

وی تاکید کرد: "باید از همه امکانات ارتباطی و رسانه ای استفاده کرد، از رسانه های صوتی و تصویری و اینترنتی تا جمع های چند نفره برای بحث و تبادل نظر، این بستگی به ابتکار عمل نیروهای جنبش و امکاناتشان در هر سطحی دارد و این که بتوانند از امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند و به تولید فکر و گفتمان بپردازند."

این فعال جنبش اصلاحات، در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر در فضای سیاسی اپوزیسیون، به خصوص اپوزیسیون خارج کشور بحث دیالوگ ملی مطرح است، نظر شما در رابطه با طرح کنگره ملی آقای واحدی و طرح مشابه ای که آقای رضا پهلوی ارائه داده بودند چیست؟"، گفت: "من فکر نمی کنم به طور کلی در رابطه با تحولی که در ایران قرار است اتفاق بیفتد از خارج بتوان چیزی را سامان داد، در واقع حداکثر کاری که نیروهای خارج کشور می توانند بکنند این است که کاری نکنند که ضربه ای به روند تحولات در داخل زده شود. من فکر نمی کنم که در خارج کشور بتوان آلترناتیوسازی کرد یا بتوان جریانی راه انداخت که قادر باشد تحولات درون ایران را تحت تاثیر قرار دهد."

وی افزود: خارج کشور نمی تواند تحت لوای داخل هم کار کند، چرا که جنبش سبز رهبران و نیروهای خود را دارد و آن ها در داخل هستند و هرگونه اتفاقی که در ایران بخواهد رخ دهد متکی به وضعیت نیروهای داخل است."

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در خارج کشور در مورد "ارتباط و لابی با قدرت های جهانی" و همچنین "اقدام عملی اپوزیسیون خارج کشور به نفع جنبش دموکراسی خواهی داخل کشور" اظهار داشت: "این اپوزیسیون خارج کشور به چه عنوانی می تواند چنین کاری کند؟ فکر نمی کنم که از نیروهای داخلی نمایندگی داشته باشد تا بتواند اینکار را انجام دهد، و به نظر من مبنایی ندارد."

http://www.rahesabz.net/story/52191/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه