بازگشت به خانه

دوشنبه 4 ارديبهشت 1391 ـ  23 آوريل 2011

 

صدور آرمان های انقلاب به برزیل و تفاوت‌های فرهنگی‌شان

البرز کاشانی

اتفاقی که چند روز پیش در برزیل رخ داد و مایه ی رسوایی دستگاه دیپلماسی ایران را فراهم آورد را حقیقتاً می‌بایست نوک کوه یخی بحساب آورد که از بد شانسی آقای دیپلمات در آن زمان و مکان خاص از سطح اقیانوس بی‌اخلاقی و جنایات آقایان فرا آمد و نمایان شد.

در پی انتشار گزارش‌هایی حاکی از اینکه حکمت الله قربانی، عضو سفارت ایران در برازیلیا، پایتخت برزیل، چند دختر نوجوان را در یک استخر شنا مورد تعدی جنسی قرار داده است، سفارت جمهوری اسلامی در برزیل اطلاعیه‌ای را منتشر کرده و گفته است که اتهام تعدی جنسی علیه این فرد نادرست بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت ایران در این اطلاعیه، پوشش رسانه ای خبر تعدی جنسی آقای قربانی را محکوم کرده و گفته است که نشریات «عموماً نسبت به موضوعات مربوط به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران موضعی تبعیض‌آمیز اتخاذ می‌کنند.»

براساس گزارش های خبری، سفارت ایران تایید کرده است که حکمت‌الله قربانی کارمند ارشد این سفارتخانه است و دو سال پیش به ماموریت در برازیلیا اعزام شد.

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل در واکنش به رفتار دیپلمات ایرانی در استخر شنا در برزیلیا، گفت که مقامات دولتی «این موضوع را در دست ارزیابی دارند و پس از تکمیل بررسی‌ها، در مورد واکنش مناسب تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

این بازداشت شنبه گذشته و در حالی که والدین خشمگین این دختران، دیپلمات ایرانی را احاطه کرده بودند و بعضی از آنها وی را کتک می‌زدند صورت گرفته است.

اما جالب تر و البته تاسف برانگیزتر واکنش سفارت ایران در برزیل بود که:

«بی بی سی: سفارت ایران در برزیل اتهام مربوط به تخلف جنسی یک دیپلمات عضو این سفارتخانه را ناشی از "تفاوت‌های فرهنگی" دانسته و نادرست خوانده است».

 آقای حکمت‌الله قربانی کارمند ارشد سفارت جمهوری اسلامی در برزیل در استختر شنا به اتهام آزار جنسی چند دختر بچه بازداشت شد. سفارت ایران در برزیل این اتهام را ناشی از «تفاوت‌های فرهنگی» می‌داند.

با هم این دو مجموعه های «فرهنگی» را مرور میکنیم تا «تفاوت» ها را دریابیم:

۱- در فرهنگ جمهوری اسلامی ورود آقایان به استخر خانم‌ها و بالعکس ممنوع است.

۲- در فرهنگ جمهوری اسلامی دست زدن آقایان به خانم‌های نامحرم و بالعکس ممنوع است.

۳- در فرهنگ جمهوری اسلامی نگاه کردن به بدن زن نامحرم ممنوع است. 

تمام موارد سه گانه ی بالا در فرهنگ برزیل امری عادی ست.

 

الف- در فرهنگ جمهوری اسلامی شکایت از مقامات دولتی ممنوع است.

ب- در فرهنگ جمهوری اسلامی هر کس قدرت داشت محق به انجام هر کاری می باشد.

ج- در فرهنگ جمهوری اسلامی صاحبان قدرت می توانند به دختران دست درازی کنند.

د- در فرهنگ جمهوری اسلامی دختران از ۹ سالگی بالغ محسوب شده و ارتباط جنسی با آنان بلامانع است.

ه- در فرهنگ جمهوری اسلامی مسوول و عامل تعرض و تجاوز به خانم های بی حجاب، خود خانم‌ها هستند.

تمامی موارد پنج گانه بالا بنابر فرهنگ برزیل جرم تلقی شده و قابل پیگیری است.

 

به روشنی در میابیم که «تفاوت‌های قرهنگی» از زمین تا آسمان است. نکته‌ی مهم‌تر این است که قوانین و فرهنگ جمهوری اسلامی تنها زمین و آسمان را در بر می‌گیرد ولی، بنا بر گزارشات و شاهدان عینی، آقای حکمت الله حکمت الله عمل خود را در زیر آب صورت داده اند. ایشان بنابر ضرب المثل معروف «زیر آبی رفتن» و مطابق با رویه ی فرهنگی معمول در جمهوری اسلامی عمل نموده‌اند و سزاوار نیست که براساس قوانین و فرهنگ مرسوم در بالای آب او را مورد سنج و قضاوت قرار دهیم.

 به وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد می شود هر چه سریعتر برای قاضی‌ها و قانون گذاران کشورهای دوست، همسایه و آمریکای جنوبی کلاس های آموزش فرهنگ جمهوری اسلامی برگزار نماید تا از سوء تفاهم های احتمالی جلوگیری شود.

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه