بازگشت به خانه

جمعه 28 بهمن 1390 ـ  17 فوريه 2011

پيوند به نظر خوانندگان

آقای نوری علا، شما هم شفاف باشيد

محسن علاقه بند

آقای دکتر نوری علا

اخيراً روزنامهء کيهان چاپ تهران مطلبی را با عنوان «ترس سران داخلي فتنه از افشاي بيشتر ارتباط با صهيونيست ها (خبر ويژه)» منتشر کرده است که در آن نامی هم از شما آمده. می خواستم خواهش کنم شما نيز همچون ديگرانی که بخاطر عدم شفافيت مورد عتاب شماواقع شده اند، داستان شرکت خود در اين کنفرانس را به اطلاع خوانندگان مطالب خود برسانيد. متن خبر کيهان چنين است:

«سرويس هاي اطلاعاتي برگزار كننده "كنفرانس گذار به دموكراسي در واشنگتن"، در اثر اعلام نگراني برخي سران داخلي فتنه در حال تعديل فهرست دعوت شدگان به اين همايش هستند. تازه ترين اطلاعات دريافتي حاكي از آن است كه طراحان و گردانندگان اصلي كنفرانس موسوم به "گذار به دموكراسي" كه قرار است به عنوان محلي براي گردهم آيي طيف هاي مختلف تروريست ها و ضدانقلاب و جريان فتنه تبديل شود، با فشار برخي از عناصر، داخلي از جلمه يكي از رهبران فتنه كه اخيراً تلاش هايي فريبكارانه براي ارائه چهره اي معتدل از خود نشان داده، در حال انتقال برخي عناصر تابلودار اين كنفرانس به پشت پرده و حذف نام آنها از فهرست علني دعوت شدگان هستند. كنفرانس گذار به دموكراسي روز 12 اسفند 1390 در پايتخت آمريكا برگزار خواهد شد و هدف از آن ايجاد پيوندهاي عملياتي ميان 3 جريان فتنه، ضد انقلاب و طرف خارجي است. بنابراين گزارش اسامي افرادي كه نام آنها از فهرست علني خط خورده و قرار شده نقش پنهان تري در اين كنفرانس برعهده بگيرند چنين است:

«1- اميرحسين جهان شاهي كه ارتباطات علني با موساد دارد. پدر وي از افراد نزديك به اشرف پهلوي و در مقطعي مسئول دفتر اشرف و در همان زمان معروف به خبر چيني براي سرويس فرانسه بود و اين در اسناد ساواك هم آمده است. وي قبل از انقلاب در نشريات فاسد زمان طاغوت فعاليت مي كرد.

«2- هما سرشار كه مرتبط با دربار و نشريات لس آنجلسي و همكار پروژه صهيونيستي تاريخ شاهي در آمريكا بوده است.

«3- عليرضا جعفرزاده سخنگوي سازمان منافقين ساكن آمريكا

«4- كريم قصيم عضو شوراي ملي مقاومت مركزي سازمان منافقين

«5- اسكندر فيلابي مسئول كميسيون ورزش سازمان منافقين

«6- مهرداد خوانساري دبير كل تشكل ضد انقلابي «با جنبش سبز» و مرتبط با MI6

«7- فرخ نگهدار رئيس سابق سازمان چريك هاي فدايي خلق (اكثريت) و مرتبط نزديك با فتنه آمريكايي اسرائيلي 88

«نكتهء مهم اين است كه برخي گزارش ها نشان مي دهد تصميم به حذف نام اين افراد از فهرست ميهمانان به اين دليل اتخاذ شده است كه اخيراً يكي از سران داخلي فتنه نسبت به هم نشيني آشكار اصلاح طلبان مقيم خارج با صهيونيست ها و تروريست ها ابراز نگراني كرده و خواستار رعايت احتياط در اين قبيل موارد شده است. استدلال اصلي اين فرد در يكي از جلسات اين بوده است كه اقدامات برخي از اين افراد براي سران فتنه در داخل گران تمام خواهد شد. علاوه بر اين برگزاري ناكام نشست استكهلم كه فهرست مشتركي با نشست واشنگتن دارد بازتاب منفي فراواني داشته و برخي از مدعوين را نااميد كرده است.

«لازم به ذكر است اسامي افراد دعوت شده به اين كنفرانس (اعم از حضور يا ارسال مقاله و پيام) قبلاً به اين شرح اعلام شده بود:

«محسن آرمين، شهريار آهي، جمشيد اسدي، محمد جواد اكبرين، اردشير اميرارجمند، هوشنگ اميراحمدي، عبدالعلي بازرگان، حسين باستاني، حسين بشيريه، ابوالحسن بني صدر، مسعود بهنود، بهروز بيات، احمد تقوايي، جعفر توفيقي، اميرحسين جهانشاهي، عليرضا جعفرزاده، بيژن حكمت، عباس حكيم زاده، مهرداد خوانساري، محمدرضا خاتمي، مهدي خان باباتهراني، احمد رأفت، حميد دباشي، مهرداد درويش پور، محسن سازگارا، هما سرشار، عبدالكريم سروش، احمد سلامتيان، ركسانا شاپور، پديده ثابتي، محمدرضا شجريان، حسن شريعتمداري، علي شكوري راد، پرويز شوكت، صادق صبا، محبوبه عباسقلي زاده، خالد عزيزي، يوسف عزيزي بني طرف، نادر عصار، اكبر عطري، كاظم علمداري، رضا عليجاني، ابوالفضل فاتح، امير عباس فخرآور، اسكندر فيلابي، سعيد قاسمي نژاد، سعيد قائمي، كريم قصيم، مرتضي كاظميان، محسن كديور، بيژن كريمي، بهزاد كريمي، كاظم كردواني، تقي كروبي، نازيلا گلستان، اكبر گنجي، عبدالكريم لاهيجي، محسن مخملباف، رجبعلي و حنيف مزروعي، نريمان مصطفوي، علي اكبر موسوي خوئيني، عطاءالله مهاجراني، عبدالله مهتدي، سراج الدين ميردامادي، عباس ميلاني، محسن نژاد، مهدي نوربخش، اسماعيل نوري اعلا، عليرضا نوري زاده، محمد نوري زاد، فرخ نگهدار، مجتبي واحدي، مهدي يحيي نژاد، ابراهيم يزدي و حسن يوسفي اشكوري».

 

پاسخ اسماعيل نوری علا

آقای علاقه بند گرامی

          ممنون از اينکه مرا از وجود مطلب کيهان حسين شريتمداری آگاه کرديد و تصديق می کنم که اين حق هر يک از خوانندگان نوشته های من است که از من توقع شفافيت در رفتار و گفتار را داشته باشند.

قبل از هر چيز بايد بگويم که هميشه تنها شرط من برای شرکت در هر جلسه و کنفرانس و سمينار و مصاحبه حضور راديو ـ تلويزيون ها و مسئولان رسانه های جمعی است. به همين دليل نيز در کنفرانس تورنتو در تابستان سال گذشته که بوسيلهء تشکيلات ما (شبکهء سکولارهای سبز ايران) برگزار می شد، علاوه بر دعوت از رسانه های راديو ـ تلويزيونی و ارباب مطبوعات محلی و سراسری، از آقای سعيد بهبهانی، مدير تلويزيون ميهن نيز دعوت کرديم تا به تورنتو آمده و جريان مذاکرات را بطور زنده پخش کنند. دوستان شرکت کننده در آن کنفرانس شاهد بودند که در روز دوم حدود چهارده هزار تن ـ که بخش عمده ای از آنها در ايران زندگی می کردند ـ به تماشای جلسات کنفرانش مشغول بودند. بلافاصله پس از کنفرانس نيز ويدئوی تمام جلسات بر روی سايت رسمی شبکهء سکولارهای سبز قرار گرفت که هنوز نيز موجود است. همچنين فهرست هزينه های برگزاری کنفرانس و نحوهء تأمين آنها نيز در همان صفحات وجود دارد.

          در عين حال، به تجربه دريافته ام که برخی از برگزار کنندگان کنفرانس ها وقتی از اين شرط من آگاه می شوند از تماس با من و دعوتم به گردهمآئی های خود خودداری می کنند. مثلاً، چندين و چند ماه پيش، آقای دکتر شهريار آهی (که هرگز ايشان را نديده ام اما در جريان برگزاری کنفرانس تورنتو، به توصيهء برخی از همکاران، تلفنی با ايشان تماس گرفته و، پس از معرفی خود، از ايشان برای شرکت در همايش دعوت شان کردم و ايشان هم از اجابت دعوت من عذرخواهی کردند) با من تماس گرفته و گفتند که به اتفاق آقای دکتر محسن سازگارا و تنی چند از رهبران سازمان فدائيان خلق ايران قصد دارند کنفرانسی را برای گفتگو در مورد اوضاع سياسی کشورمان برگزار کنند و می خواستند بدانند که آيا من نيز در آن همايش شرکت خواهم کرد يا نه (هنوز بحث برگزاری کنفرانس در استکهلم و به صيانت بنياد اولاف پالمه در ميان نبود). من خدمت ايشان عرض کردم که شرط من چيست و اگر اين شرط برآورده شود با کمال ميل در هر گردهمآئی شرکت کرده و نظراتم را مطرح خواهم نمود. از آن پس ديگر خبری از ايشان نداشته ام.

          در اواخر تابستان گذشته نيز آقای دکتر آرام حسامی (که در شورای هماهنگی شبکهء سکولارهای سبز و نيز در هيئت امنای نهاد مردمی عضويت دارند) به من اطلاع دادند که، به اتفاق آقايان دکتر اميرحسين گنج بخش و محمد تهوری، قصد کرده اند تا با استفاده از امکانات شان در کالج مونتگمری (که محل تدريس ايشان است) جلسه ای تشکيل داده و، به اتفاق چندين استاد ديگر ايرانی دانشگاه های امريکا، از همهء دست اندرکارانی که طرح و برنامه ای در مورد مبارزات سياسی دارند دعوت کنند که با شرکت در اين گردهمآئی طرح های خود را عرضه داشته و طرح های ديگران را نيز ارزيابی کنند. ايشان نيز می خواستند بدانند که آيا من در اين همايش شرکت خواهم کرد يا نه. پاسخ من هم تکرار شرط هميشگی ام بود.

          سپس، در همين اواخر دعوتنامه ای (بصورت فرم پی.دی.اف) به دست من رسيد که در پايان آن، پس از ذکر نام دعوت کنندگان و قبل از ذکر نام دعوت شدگان چنين آمده بود: «دوست گرامی، اين فراخوان بصورت خاص برای جنابعالی و افراد زير ارسال شده. سپاسگزار خواهيم شد از انتشار آن خودداری فرمائيد». به همين دليل من بی آنکه هنوز دعوتنامه را پاسخ داده باشم در انتظار خبر اينکه در جلسات اين کنفرانس رسانه های گروهی حضور خواهند داشت مانده ام.

اما بنظر می رسد برخی از دريافت کنندگان دعوتنامه (که هيچ مطلب خاصی نداشت و گمانم اين بود که چون هنوز پاسخ دعوت کنندگان دريافت نشده از انتشار آن خودداری کرده اند) چندان به تقاضای دعوت کنندگان وقعی نگذاشته و دعوتنامه را در اختيار سربازجو، حسين شريعتمداری، گذاشته اند و ايشان هم لابد قصد دارد متن دعوت نامه را بصورت قطره چکانی منتشر کند. بهر حال، اميدوارم گردانندگان اين گردهمآئی نيز هرچه زودتر متن دعوتنامهء خود را منتشر کنند تا ابهامی در اين مورد باقی نماند.

          باری، اين حداکثر اطلاعی است که من از اين همايش دارم. در عن حال، فکر می کنم که همگان می دانند که نه ارادتی به رهبران بخش مذهبی جنبش سبز (که کيهان آنان را سران فتنه می خواند) دارم، نه اعتقادی به همکاری با اصلاح طلبانی که همچنان معتقدند می توان حکومت اسلامی را نگاه داشت و تعمير کرد، نه اعتمادی به حاميان غير اصلاح طلب آنان. و نه تمايلی به همنشينی با لابیست های منفور رژیم؛ اما، بنا بر مصوبات شورای هماهنگی شبکهء سکولارهای سبز که خود را موظف به تقيد به آن می دانم، اين بی علاقگی را مانع ورود به گفتگو (به قصد مفاهمه) و نه مذاکره (به قصد اتحاد) با آنان نمی دانم. به همين دليل هم بوده که در جريان برگزاری کنفرانس تورنتو، بعنوان مسئوول امور اجرائی شبکهء سکولارهای سبز، از همه طيفی دعوت کردم و اتفاقاً کمترين موافقت و همکاری را از طيف اصلاح طلبان و حاميان شان دريافت داشتم.

          اما در اين ميان مطلب جديدی هم در رابطه با اين همايش پيش آمده که وضعيت را کمی پيچيده تر کرده است. آقايان حسن شريعتمداری و محسن سازگارا، در کنفرانس مطبوعاتی هامبورگ خود که مقدمه ای بر کنفرانس دربستهء استکهلم بود، به اين نکته اشاره کرده اند که جريان کنفرانس استکهلم در کنفرانس واشنگتن تعقيب خواهد شد. آقای شهريار آهی هم در برنامهء افق صدای امريکا، و در حضور آقای اميرحسين گنج بجش، همين نکته را تکرار کرده و از فحوای کلام اين آقايان چنين بر می آيد که کنفرانس واشنگتن جزئی از عملياتی است که در کنفرانس استکهلم کليد زده شده است.

          از آنجا که در اين مورد کسی به من خبری نداده بود، من بلافاصله پس از پخش برنامهء افق با آقای دکتر آرام حسامی تماس گرفته و موضوع را از ايشان پرسيدم. ايشان وجود هرگونه پيوندی را بين اين دو گردهمآئی انکار کرده و حتی با نظر من موافقت کردند که خبر اين عدم ارتباط از جانب من رسانه ای شود.

          بنا بر اين، همينجا اعلام می کنم که اگر اين دو نکته بر من روشن شود که:

          1. کنفرانس واشنگتن ربطی به کنفرانس استکهلم ندارد؛ و

          2. کنفرانس واشنگتن با حضور نمايندگان رسانه ها انحام خواهد گرفت

من، با کمال ميل در اين کنفرانس شرکت کرده، نسبت به آنجه در آن می گذرد واکنش نشان داده و نظرات خود و شبکهء سکولارهای سبز را مطرح خواهم ساخت.

با تشکر مجدد

اسماعيل نوری علا

دنور کلرادو ـ پنجشنبه 16 ماه فوريهء 2012

 

نظر خوانندگان:

بابک: جناب آقای نوری اعلا با سپاس از زحماتتان از فراهم کردن سایت با ارزش سکولاریسم نو. من به شخصه خیلی از مطالب گرد آوری شده در این سایت یاد گرفتم و امیدوارم که هر روز پربار تر شود.این مقدمه را گفتم که بدانید از علاقه مندان سکولاریسم نو هستم. با این حساب خواستم فقط برداشت خودم را از مطالبتان در مورد کنفرانس استکهلم بگویم. با وجود اینکه تمام فرمایشات شما درست است ولی در من خواننده این را تلقین می کند که باز هم بر طبل تفرقه کوبیده میشود و اینبار از سوی کسی که خیلی قبولش دارم. اگر امکان دارد با حفظ ارزشهایی که به آن اعتقاد دارید در راه اتحاد نیروهای اپوزسیون بیشتر بکوشید. باور کنید فرصتی چندان نمانده که با آغاز جنگ کشورمان ایران ابتدا ویران و سپس برای همیشه از صحنه روزگار محو شود. شما هم میدانید که اکثر کشورهای همسایه ما دنبال ایرانی ضعیف و خوار هستند. اگر شما در کنفرانسها شرکت نکنید چطور میتوانید جلوی انحراف آنها را بگیرید. به نظر من بهتر است شرکت کنید و نماینده ما باشید و اگرچه امروز اجازه انتشار مطالب نیست ولی در فردایی نه چندان دور می توانید این کار را بکنید و ما را از جزئیات جلسات آگاه کنید. پاینده باد ایران.

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه