بازگشت به خانه

جمعه 14 بهمن 1390 ـ  3 فوريه 2011

 

شرکت نمی‌کنم، به این دلایل

نامه سرگشاده مهرداد درویش‌پور به بنیاد اولاف پالمه

با درودهای دوستانه.

از دعوت تان برای شرکت در کنفرانس روزهای چهار و پنج فوریه در استکهلم بسیار  سپاسگزارم. و از این که نامه انصراف خود از شرکت در کنفرانس شما را در اخرین روزهای قبل از برگزاری آن ارسال می‌کنم پوزش می‌خواهم. همچنین از این که برای من این امکان فراهم شده بود که درباره چرخش در تحولات بین المللی و خطر حمله نظامی به ایران سخن بگویم، نیز براستی سپاسگزارم. من به کنفرانس‌هایی که اپوزیسیون ایرانی را به رایزنی و گفتگو در باره مسائل جامعه ایران وامی دارد و زمینه آنرا فراهم می‌سازد که تضادها به جای سنگر بندی در خیابان‌ها  از طریق این گفتگوها راه حل بیابند نگاه عمیقا مثبتی دارم. با این همه ترجیح میدهم بدلیل تردیدهایم و نظر نه چندان مثبت بسیاری از همفکران جمهوری‌خواه خود از شرکت در این کنفرانس که  قرار است به صورت بسته و بدون حضور  رسانه‌ها برگزار شود خودداری کنم. اما مایلم نکاتی را که می‌توانستم  در این کنفرانس بگویم از این طریق و به صورت علنی به گوش شما و دیگر دوستان شرکت کننده برسانم.

من به عنوان یکی از فعالان جمهوری‌خواه که از تمایلات سوسیالیستی و سوسیال دمکراتیک برخوردارم، همواره از اصل همکاری و همگرایی نیروهای دمکراتیک و جمهوری‌خواه خواستار جدایی دین از دولت در راستای پایان بخشیدن به بساط استبداد دینی در ایران پشتیبانی کرده و در این راه در حد توان و امکانات خود از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ام.

با مناظره و گفتگو با نیروهای اصلاح ‌طلب دینی و یا مشروطه خواه نیز در کنفرانس‌های علنی هیچ مشکلی نداشته و ندارم  و پیش از این نیز در چنین کنفرانس‌هایی شرکت داشته‌ام. مواضع سیاسی من هم بسیار شفاف است. از دیر باز برغم مخالفتم با جمهوری اسلامی ایران در کلیت آن با هر نوع حمله نظامی به ایران مخالف بوده  و هستم. علاوه بر آن با تحریم‌های گسترده ای که دود آن به چشم مردم ایران رود و زمینه ساز حمله نظامی گردد نیز سخت مخالفم. هرگز از راه حل های لیبی، عراق و افغانستان  و یا بدیل سازی توسط قدرت های خارجی، تشکیل دولت در تبعید  و آن چه که موسوم به چلبی سازی است حمایت نکرده‌ام. جامعه ایران را نیز جامعه‌ای پویا میدانم که قادر به تحول مسالمت آمیز است. از اینرو برای تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد در ایران و روی کار آمدن نظامی دمکراتیک کوشش می‌کنم. از سوئد و اتحادیه اروپا نیز تقاضا می‌کنم برای حل بحران هسته‌ای ایران و پایان بخشیدن به نقض حقوق بشر در آن کشور ضمن اعمال فشار به جمهوری اسلامی برای وادارکردن آن به عقب نشینی و مذاکره کوشش کنند و تحت تاثیر  ماجراجوئی های جمهوری اسلامی ایران و یا تحریکات اسرائیل و نئو کان‌ها ی آمریکا برای حمله نظامی به ایران قرار نگرفته  و به آن پا ندهند.

در مورد موضوع  اتحاد برای دمکراسی نیز مایلم به اطلاع شما برسانیم که اولویت و راستای عمل من  و بسیاری از همفکران جمهوری‌ خواه من، نزدیک کردن گروه‌های جمهوری ‌خواهی است که طرفدار جدایی دین و دولت و استقرار دمکراسی در ایران هستند. این نزدیکی ‌ها نیز باید با جنبش دمکراتیک در داخل کشور گره بخورد و نه آن که در خارج از کشور برای آنان دولت جایگزین تعیین کند. از این رو آن گونه اتحادها برای دمکراسی که با موکول کردن نوع نظام ایران به آینده به امکان بازگشت سلطنت مشروعیت می‌بخشند را مثبت نمی‌دانم و آن را پروژه‌ای آزمون شده و شکست خورده می‌دانم. همان گونه که بر این باورم کنفرانس های بدیل سازی از آن نوعی که نام بردم سال‌ها است بر پا می‌شود و یکی پس از دیگری شکست می‌خورد.

اما این به این معنی نیست که ما  در خارج از کشور تنها منتظر تحول در ایران بمانیم و یا با نیروهای غیر جمهوری‌خواه هیچ زمینه‌ای برای یک وفاق ملی نمی‌یابیم. مخالفت همزمان با استبداد دینی حاکم و حمله نظامی به ایران، تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد برپایه قانون اساسی دمکراتیک و زیر نظر مراجع بین المللی بی‌طرف؛ حفظ یک پارچگی کشور و تلاش برای برچیدن هر نوع تبعیض ازجمله موضوعاتی هستند که حول آن همسویی و همرایی همه گروه‌ها در داخل و خارج از کشور میسر است.  امیدوارم کنفرانس شما بتواند در زمینه مسائل مورد اشاره دستاوردهای مثبتی به همراه داشته باشد و در کاهش سو ظن به اهداف این کنفرانس گام های موثر و شفاف تری بردارد.

با احترام مهرداد درویش پور

2 فوريه 2012

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

 

بازگشت به خانه