بازگشت به خانه

چهارشنبه 5 بهمن 1390 ـ  25 ژانويه 2011

 

آنچه زندگی می طلبد شهامت است...

ديلما روسف

ديلما روسف در دادگاه نظامی

این عکسی است که به تازگی در برزیل منتشر شده و مردم این کشور را مجذوب خود کرده است؛ دختری 22 ساله در برزیل که پس از 22 روز شکنجه، سربلند در دادگاهی نظامی مقابل قضات ایستاده است که چهره خود را از نگاه دوربین پنهان میکنند. این دختر جوان که سال 1970 در دادگاه نظامی ریودوژانیرو محاکمه شد کسی نیست جز ديلما روسف، رئیس جمهور فعلی برزیل!

عکس ديلما روسف جوان در دادگاه نظامی و ویدویی در همین زمینه اخیرا توسط یک خبرنگار برزیلی به نام ریکاردو آمارال منتشر شده است و به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، ریکاردو آمارال این عکس را در آرشیو پلیس نظامی برزیل پیدا کرده است .

به نوشته سایت فرانسوی «رو 89 »، ديلما روسف، که در جوانی عضو گروه چپ افراطی موسوم به  «کوماندوی آزادی بخش ملی» بود که علیه دیکتاتوری نظامی در برزیل مبارزه میکرد سال 1970 توسط پلیس مخفی برزیل دستگیر شد.

 

ديلما روسف در کنار لوئیس لولا داسیلوا

وی به مدت 22 روز تحت شکنجه بود اما در این مدت هیچکدام از همرزمان خود را لو نداد و در نهایت پس از شکنجه و حبس، در دادگاه نظامی ریودوژانیرو محاکمه شد و با سری افراشته مقابل قاضیان نظامیای که در رویارویی با فلاش دوربین، چهره خود را با دست میپوشاندند، ایستاد.

این عکس در زندگینامه خانم روسف نیز، که قرار است به زودی با عنوان « آنچه زندگی می طلبد شهامت است» به بازار بیاید، منتشر شده است.

«آن چه زندگی میطلبد شهامت است»، جمله مشهوری است از گویمارس روزا، نویسنده معروف برزیلی؛ عبارتی که خانم روسف در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برزیل آن را بیان کرد.

خانم روسف 62 ساله نخستین زنی است که در برزیل، بزرگترین کشور آمریکای جنوبی، به سمت ریاست جمهوری رسید. وی سال 2010 میلادی، به عنوان نامزد حزب حاکم کارگران، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی دست یافت.

خانم روسف که در زمان انتخابات از پشتیبانی لوئیس لولا داسیلوا، رئیس جمهور وقت برزیل برخوردار بود، پیشتر به عنوان وزیر انرژی آقای داسیلوا فعالیت میکرد.

وی در زمان ریاست جمهوری آقای داسیلوا در سمت ریاست کابینه وی نیز انجام وظیفه کرد که آن زمان منصب توانست در کاهش میزان فقر حدود 30 میلیون تن از مردم برزیل نقش بسزایی داشته باشد.

ديلما روسف در انتخابات سال گذشته، 55 درصد آرا را از آن خود کرد. خانم روسف اول ژانویه سال 2011 جانشین آقای داسیلوا شد.

 

بازگشت به خانه