بازگشت به خانه

دوشنبه 26 دی 1390 ـ  16 ژانويه 2011

 

شرح حال ایرج گرگین، از پیشکسوتان رسانه ای

راديو فردا

ایرج گرگین در سال 1313 به دنيا آمد و همزمان با تحصیل در رشته ادبیات فارسی، کار حرفه‌ای مطبوعاتی را در دههء 1330 در روزنامهء کیهان شروع کرد و مدت کوتاهی نیز مدیر داخلی «کیهان فرهنگی» بود.

در سال 1337 برای نخستین بار، از سوی دولت امتحاناتی برای استخدام و تربیت تهیه‌کننده و گوینده و مجری برنامه‌های رادیویی زیر نظر یک کارشناس برگزار شد. ۱۲ تن از میان صدها شرکت کننده برای تهیه کنندگی انتخاب شدند که او هم جزو آنان بود.

سپس به پیشنهاد اسدالله پیمان که در آن زمان گوینده‌ای صاحب نام بود امتحان گویندگی داد تحت نظر کسانی مانند تقی روحانی- یکی از برجسته‌ترین گویندگان تاریخ رادیو در ایران- به آموختن گویندگی پرداخت.

از زمستان 1337 کار در رادیو را به طور رسمی شروع کرد.

در اوائل دهه 1340 تأسیس «برنامه دوم - رادیو تهران» که سرپرستی و مسئولیتش به او واگذار شد، به رادیو در ایران معنای تازه‌ای بخشید. برای نخستین بار فرستنده‌ای به طور کامل به طرح مباحث فرهنگی و هنری و علمی و اقتصادی اختصاص یافت. این رادیو به پایگاهی برای معرفی هنر و ادبیات جدید ایران، تئاتر و موسیقی جهان و برخی مباحث تاریخی و اجتماعی تبدیل شد.

چهره های فرهنگی و صاحب نامی مانند احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، هوشنگ نهاوندی، فرخ غفاری، فریدون رهنما، محمدجعفر محجوب، علی‌اصغرحاج سید جوادی، عبدالله توکل و گروهی دیگر از شاعران و نویسندگان و هنرمندان بنام در «برنامه دوم» حضور یافتند و گروهی از آنان نیز با آن به همکاری پرداختند.

با آغاز کار تلویزیون ملی به عنوان گوینده و گزارشگر به آن پیوست.

در طول سال‌های کار در تلویزیون سمت‌های ریاست روابط عمومی و انتشارات، مدیریت خبر، مدیریت تولید را برعهده داشت، و مجله تماشا را نیز منتشر می کرد.

از سال 1355 و با تقسیم تلویزیون ایران به دو شبکه، مدیریت شبکه دو به او واگذار شد.

به دنبال انقلاب 57 و خروج از ایران رادیو امید را به عنوان یکی از نخستین رادیوهای مستقل و روزانه‌ی فارسی زبان در سال 1361 در لس آنجلس تاسیس کرد.

در سال 1377 به پراگ نقل مکان کرد و به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی بخش فارسی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی (که چند سال بعد تبدیل به رادیو فردا شد)، همکاری خود را با این رادیو آغاز کرد و مسئولیت محتوای این رادیو را بر عهده داشت. 

اين روزنامه نگار باسابقه ایرانی که از روز یکشنبه، اول ژانویه، در بیمارستانی در شهر «فیرفکس» ویرجینیا بستری شده بود پس از سال ها مبارزه با یک بیماری سخت بر اثر بیماری، صبح جمعه 13 ژانويه (23 بهمن سال جاری)، در سن 77 سالگی درگذشت.

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com