بازگشت به خانه

جمعه 23 دی 1390 ـ  13 ژانويه 2011

 

گزارش اجلاس همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران

بهرام آبار ـ از کلن

 اجلاس همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران، در روزهای هفتم و هشتم ژانویه درمحل کاریتاس اینترناسیونال شهر کلن- آلمان برگذارشد. روز جمعه ساعت شانزده در محل لابی هتل ایبیس محل اقامت اعضا، اجلاس، آشنائی و معارفه بعمل آمد. پس از آشنائی با آقای دکترماسالی، آقای دکتر عبقری وخانم شان، از ایشان در مورد پرچم ایران و سرود ای ایران.... سئوال کردیم. خانم دکترعبقری و خانم صفائی (یکی از کارگردانان اجلاس) چنین پاسخ دادند: بعلت عدم سازگاری اکثر شرکت کنندگان با سرود ای ایران و پرچم سه رنگ و شیر و خورشید، از آنها استفاده نخواهد شد. بلکه پرچم سه رنگ با نوشته در وسط آن: «همبستگی برای آزادی ایران» آماده است و افراشته خواهد شد.

دراین گردهم آیی دو روزه، هشتاد و دو نفر از شخصیت ها و نمایندگان احزاب و نهادهای گوناگون سیاسی (هشت بانو) شرکت داشتند. اکثریت هشتاد درصدی با کردها بود، از اینرو علت عدم سازگاری اکثر شرکت کنندگان با سرود ای ایران و پرچم سه رنگ و شیر و خورشید مشخص شد.

اجلاس، روز هفتم ژانویه ساعت ده صبح شروع شد. در ابتدا یک هیات رئیسه پنج نفره، شامل خانم دکتر شهلا عبقری، آقایان کاوه آهنگری، رحیم بندویی، دکترضیا صدرالاشرافی و دکتر سیاوش عبقری تعیین شدند.  سپس برای جانباختگان راه آزادی در ایران یک دقیقه سکوت اعلام گردید و شرکت کنندگان به افتخار و همدلی با خانواده های داغدار، مادران پارک لاله و زندانیان سیاسی کف زدند.

اجلاس پس از بیان خوش آمد گویی به ریاست دکتر سیاوش عبقری وارد دستور کار دو روزهء خود گردید. قبل از بررسی و تصحیح آئین نامه اجرایی اجلاس و تصویب آن، یکی از آقایان کرد به پرچم سه رنگ اعتراض نمود و به داد و بیداد هم متوسل شد اما نتیجه ای نگرفت.  

بعد از ظهر حدود ساعت 14 بررسی و تصویب سند ساختار تشکیلاتی در دستور کارقرار گرفت. انتقاد و اعتراض ها بشدت تمام ایراد می گشت. اولین ایراد معترضين براین بود که پس از برکناری جمهوری اسلامی استقرار یك نظام دموکراتیک تنها مطرح نیست، بلکه خواسته ما یك نظام سکولار لیبرال دموکرات بر طبق قوانین حقوق بشراست. همچنين نسبت به واژه های ملیت و فدرال شدیداً ایراد گرفته و اعتراض شد. اما اين ایراد گرفتن و اعتراض ها کاملاً در اقلیت قرار داشت و دو متن متفاوت با نظر معترضين (گروه اقلیت) برای بازبینی به دو کمیسیون متشکل از داوطلبان (دومی برای بررسی و تکمیل قطعنامه اجلاس) ارجاع شد.

روز دیگر، یکشنبه هشتم ژانویه ساعت ده بامداد اجلاس با بررسی نتیجه کار کمیسیون بازبینی دو متن کذائی شروع شد. در اين روز آقايان دکتر شهریار آهی و دکتر لاجوردی هم به شرکت کنندگان اجلاس پیوستند. اعتراض های به واژه های ملیت و فدرال توسط آقای دکتر شهریار آهی حمایت می شد. سرانجام سند ساختار تشکیلاتی و قطعنامه اجلاس با اکثریت آراء به تصویب رسید و معترضين هم آمادهء ترک اعتراضی از جلسه شدند که ناگهان آقای دکتر عبقری و خانم دکتر عبقری هم با ترک هیات رئیسه اعتراض خود را از متون اسناد ابراز داشتند.

با بحث و گفتگوی علنی و پنهانی، و نهایتاً با پادرمیانی دکتر لاجوردی، نتیجه بر این شد که تا اجلاس بعدی،T سه تا شش ماه دیگر، هیچگونه سندی منتشر نشود و در نشست بعدی طبق آراء عمومی تصمیمی اتخاذ گردد. به این ترتیب پیروزی همبستگی شرکت کنندگان اجلاس برای آزادی ایران تائید شد.

انتخابات برای برگزیدن شورای همآهنگی با انتخاب 15 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی البدل انجام شده و ختم اجلاس اعلام گشت.

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com