بازگشت به خانه

چهارشنبه 14 دی 1390 ـ  4 ژانويه 2011

 

شاهزاده می‌بایست آماده تر وارد میدان می شدند

ع - پرهیزی

شکایت شاهزاده رضا پهلوی از علی خامنه‌ای در ماه گذشته جنجال فراوانی به پا کرده است. بسیاری از گروه ها و  احزاب مختلف، مانند گروه سفیران سبز ، سکولارهای سبز‌، حزب مشروطه ایران و... نیز از آن حمایت کرده اند و وبلاگ نویسان زیادی در همراهی با این حرکت مطالبی نوشته اند. اما از طرف دیگر انتقاداتی که در چند مقاله (+ + )  در سایت گویانیوز توسط آقای رضا نصری نسبت به جنبه های حقوقی این شکایت عنوان شده هم کاملاً متین و قابل تامل است. همانطور که دیگران هم گفته اند،  جناب مصطفایی نیز نتوانسته است در مقابل این پرسش ها آنطور که باید و شاید پاسخ  بدهند و ابهامات موجود را به روشی علمی و خارج از یک فضای احساسی برطرف نمایند. اما چیزی که بیش از همه موجب نگرانی می شود این است که خود شاهزاده هم در مصاحبه ای که مورخ ۸ دی ماه با سایت "صبح امروز" داشته اند‌ ، در برابر سئوالات خبرنگار در مورد جنبهء حقوقی این شکایت حداقل سه بار طفره رفته اند و این طور جواب داده اند که "بگذارید مسائل دقیق و تکنیکی اش را به متخصصین امر و حقوقدان ‌هایمان واگذار کنم"! حتی زمانی که خبرنگار از او می پرسد چطور می خواهید اعضای شورای امنیت را قانع کنید که علی خامنه ای را به دادگاه معرفی کنند در حالی که خیلی از این کشورها این دادگاه را به رسمیت نمی شناسند ، شاهزاده جواب می دهد "من تمام پاسخ های حقوقی را الزاماً ندارم"!

البته این بی اطلاعی شاهزاده از جزئیات ساده شکایت و سهل انگاری هایی که از بدو ماجرا به چشم می خورد ظاهراً کم تاثیر هم نبوده! چرا که اطرافیان شاهزاده و شبکه های تلویزیونی گوناگون که اولش با  شور و شوق از "به دادگاه کشیده شدن خامنه‌ای" سخن می راندند، الان دیگر  فقط به "ارزش سیاسی" و روانی این حرکت اشاره می کنند و حتی برخی از آنها علنن میگویند هدف از این شکایت از آغاز هم فقط  جلب توجه دنیا به وحشیگری‌ های جمهوری اسلامی بوده است و بس!

درست است که برخی هواداران تندروی شاهزاده انتظار دارند همه دنیا ساکت بنشیند و انتقادی نکند تا موضع شاهزاده ضعیف نشود و کار را به ثمر برسانند! اما اینجانب از سر دلسوزی می پرسم آیا واقعاً روش درست انجام یک کار به این مهمی این است که می بینیم؟

اینطور که از مجموع واکنش ها و پاسخ های ناقص شاهزاده به نظر می آید ، ایشان ضعیف وارد میدان نبرد شده‌اند و با بی اطلاعی نسبت به جزئیات شکایت اینطور القا می کنند که شکایت شان که قرار بود دیکتاتور ایران را به زمین بکشاند حتی طاقت چند انتقاد رسانه ای را هم ندارد! شاهزاده می‌ بایست قبل از علنی کردن ماجرا با حقوقدان های مجرب و کارشناس در حقوق بین المللی مشورت های مبسوط‌ تری به عمل می‌آوردند (که البته پول های زیادی هم باید خرج این کار می کردند!) تا به محض فاش شدن شکایت، پاسخ های کامل و جامعی به همه انتقادات را هم آماده  می داشتند! اما شاهزاده ظاهراً ترجیح داده اند به جای هزینه کردن و رجوع به متخصصین و بهره گیری از خدمات حقوقی آنها، در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی مانند سایت تفننی و تفریحی "بالاترین"  فراخوان بدهند و از کسانی که کوچکترین تخصصی در این امور ندارند درخواست کمک رایگان نمایند! ضعف کارشان هم دقیقاً در همین جاست. آخر این چه طرز کار حرفه ای ست؟ این چه نوع شکایت بردن به سازمان ملل است که شاکی خودش هم نمی تواند به سئوال های خبرنگاران و متخصصین امر پاسخ کاملی بدهد؟ اگر طرح شکایت شاهزاده  طاقت دو سه انتقاد رسانه ای را ندارد و طرفداران او از شنیدن نقد اینطور برآشفته می شوند که منتقدان را به باد ناسزا و تهمت می گیرند،‌ چطور می خواهند در برابر وکلای خبره ای که جمهوری اسلامی استخدام خواهد کرد از آن دفاع کنند؟ این طرح می بایست چنان محکم و بی عیب عرضه می شد که هیچ ایرادی به آن وارد نمی بود! اما بیاییم و بدون تعصب بپذیریم که شاهزاده با دست پر وارد میدان نشدند و با صرفه جویی در پول و نیروی انسانی عملا طرح را در نطفه بی اعتبار کرده اند. افسوس و صد افسوس که کار غیرحرف ای کردن انگار در خون ما ایرانیان است ، شاهزاده و گدا هم ندارد.

تا اینجای کار که این چنین شد!  اما از این پس شاهزاده حواس شان باشد که با موج احساسات حرکت نکنند و، صرفاً به خاطر خوش‌آمد طرفداران، بی گدار وارد یک بازی حساب نشده که خود از آن ناآگاه هستند نشوند.  شاهزاده حواس شان باشد چه کسانی دورشان را گرفته اند و چه کسانی و با چه اعتبار و انگیزه ای فرمان این ماجرا را در دست دارند. اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنند! اگر متوجه شدند مسیر اشتباهی رفته اند،‌ به جای طفره رفتن از پاسخ دادن به سئوال ها، شجاعانه اعلام کنند که راه بهتری پیدا کرده اند یا پیدا خواهند کرد. اگر نه ، بیآیند و جواب های کامل تری به متخصصین و رسانه های منتقد بدهند که افکار عمومی هم از موضع قوی ایشان خاطر جمع شوند. اینکه بگویند "من نمی دانم" یا از وکیلم سئوال کنید، برای افرادی که جدی تر روی این مسئله حساب می کنند اصلا قانع کننده نیست!

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com