بازگشت به خانه

دوشنبه 25 مهر 1390 ـ  17 اکتبر 2011

 

يک خبر، سه تأمل، و يک افزوده

نامهء وارده از ف.ک.

دوستان! لطفاً به اين گزارش خلاصه شدهء خبری از خبرگزاری رويترز (14 اکتبر 2011) دقت کنيد تا، در پی آن، چند نکته را خدمت تان عرض کنم.

***

متن خبر: «جمعهء گذشته، پليس تونس مجبور شد که برای متفرق کردن چندين هزار تظاهر کنندهء اسلاميست از گاز اشک آور استفاده کند. اين وسيع ترين برخوردی بود که بر انتخابات هفتهء آيندهء اين کشور سايه می افکند. تونس محل تولد قيام موسوم به «بهار عربی» عليه خودکامگان سرکوبگر محسوب می شود. اما انتخابات 23 اکتبر نوعی بحث خشونت بار را بين اسلاميست ها و سکولاريست ها دربارهء نقش مذهب در جامعه ايجاد کرده است. هنگامی که يکی از کانال های تلويزيونی تصميم گرفت فيلمی را به نمايش بگذارد که از نظر اسلاميست ها «کفر آميز» بود اين تنش به خشونت مبدل شد... بسياری از تظاهر کنندگان متعلق به فرقهء «سلفی» هستند، فرقه ای بنياد گرفته بر قرائتی محافظه کارانه از اسلام که اعضاء اش اغلب با ريش بلند و تن پوش سفيد مشخص می شوند... خشم اسلاميست ها پس از نمايش فيلم جايزه گرفتهء «پرسپوليس» از کانال «نسما» برانگيخته شد. در صحنه ای از اين فيلم «الله» هم نشان داده شده؛ امری که در اسلام امری ممنوعه محسوب می شود. چند ساعت پس از پايان تظاهرات، صاحب اين کانال تلويزيونی اعلام داشت که عده ای به خانهء او در شمال شهر حمله کرده اند. او گفت که سلفيست ها با گاز اشک آور به خانهء او حمله ور شده، آن را به آتش کشيده و همه چيز را شکسته اند... در عين حال، تلويزيون «نسما» برای خواباندن شورش رسماً بخاطر نمايش اين صحنه عذرخواهی کرده است. نزديک شدن انتخابات موجب شعله ور شدن تنش بين اسلاميست ها، که برای نخستين بار فرصت يافته اند تا اعتقادات خود را بيان کنند، و سکولاريست ها، که ارزش های زندگی مدرن و ليبرال را در خطر می بينند، شده است». (پايان خبر)

***

يادداشت ف.ک.: از نظر من از اين خبر می توان سه درس مشخص گرفت:

          1. بطوری که می بينيد، ايرانيان هم می توانند بر ديگر اجتماعات اثر بگذارند و اين به تأثير رژيم کنونی محدود نمی شود.

          2. حتی يک فيلم کارتونی رقيق و دچار خود- سانسوری شده مثل «پرسپوليس»، که سازنده اش بشدت مراقب بوده تا اشاره ای به آخوندها (.البته حزب توده!) نکند، نيز می تواند اسلاميست ها را به خشم آورد.

          3. دموکراسی بدون سکولاريسم به معنای آن است که سکولارها بايد خفه شوند و عذرخواهی کنند و گرنه در آتش خواهند سوخت. هنگامی که احمد کسروی با حملهء اسلاميست ها روبرو شد و در دومين حمله جان باخت هيج کس از او دفاع نکرد. جامعه ای که از حقوق دموکراتيک اعضاء اش (از طريق نيروی پليس، دادگاه و دفاع از خود) پاسداری نکند، تا نسل ها بعد نيز همچنان بی رخم و غيردموکراتيک باقی خواهد ماند.

***

افزودهء سکولاريسم نو: و حکومت سکولاری که به مفاد اعلاميهء جهانی حقوق بشر بی اعتنائی کند و آن را زير پا بگذارد نيز همواره زايشگاه خشونت های نوع اسلاميستی خواهد بود.

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com