بازگشت به خانه

چهارشنبه  11 خرداد 1390 ـ  1 ماه ژوئن 2011

 

نشست اپوزيسيون سوريه برای تشکيل شورای انتقالی

"فتگو با عمار عبدالحميد

گفتگوگر: صدای آمريکا

با ادامه اعتراض های ضد دولتی در سوريه، همکاری مخالفان بشار اسد در خارج از سوريه افزايش می يابد. عمار عبدالحميد، فعال سياسی سوری، می گويد هفته آينده در ترکيه گروه های اپوزيسيون سوری با يکديگر ملاقات خواهند کرد تا شورای انتقالی تشکيل دهند. عبدالحميد در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمريکا، ابتدا از ترکيب گروه های مخالف دولت می گويد:

 

پرسش: ترکيب گروه های مخالف دولت سوريه چگونه است؟

پاسخ: مخالفان دولت سوريه از گروه های مختلف هستند. گروه های اسلامگرا، چپ، ليبرال، ملی گرا، گروه های کرد، ما مجموعه متکثری از گروه ها هستيم و اين امر در واقع منعکس کننده جامعه سوريه است. طی چند سال اخير ما موفق شديم چارچوبی طرح کنيم که نمايندگان اکثر گروه های اپوزيسيون را شامل شود و اکنون قصد داريم يک شورای انتقالی با حضور تمامی ديدگاه ها تشکيل دهيم تا منافع مردم سوريه را منعکس کند ما اميدواريم که طی چند ماه آينده رژيم سقوط کند و انتخابات آزادی برگزار شود و در آن صورت مسئوليت اين شورای انتقالی به پايان خواهد رسيد. به زودی کنفرانسی در ترکيه برگزار خواهد شد تا گروه های اپوزيسيون گرد هم آيند و برای دوره ای انتقالی منافع گروه های مختلف را نمايندگی کنند.

 

پرسش: راهکار گذار از اين دوره انتقالی چه خواهد بود؟

پاسخ: اين امر بسيار دشوار خواهد بود زيرا بشار اسد می خواهد تا آخرين لحظه در قدرت باقی بماند. اگر رژيم چنين عمل کند، وضعيت به خشونت کشيده خواهد شد. به همين علت بسيار مهم است که جامعه بين المللی وضعيت را در سوريه از نزديک دنبال کند و به همراه همسايگان سوريه به طور خاص ترکيه چارچوبی را برای خروج خانواده اسد از قدرت طراحی کند. تحريم هايی عليه خانواده اسد اعمال شده و آنها با ممنوعيت مسافرت روبرو هستند و اموالشان مسدود شده است. با همکاری با بازيگران منطقه ای ممکن است شرايطی فراهم شود تا بشار اسد بتواند بخشی از دارايی هايش را حفظ کند و مورد تعقيب قرار نگيرد و اين امر شايد اسد را ترغيب کند که داوطلبانه از قدرت کناره گيری کند.

 

پرسش: اخبار پراکنده ای در خصوص کمک های دولت ايران به بشار اسد برای سرکوب مخالفان گزارش شده است. نظر شما در خصوص اين گزارش ها چيست؟

پاسخ: همه می دانند که ايران و سوريه منافع مشترک زيادی دارند و ائتلاف دو کشور به سال ها قبل باز می گردد. طی سال های گذشته چندين معاهده همکاری های امنيتی و نظامی ميان احمدی نژاد و بشار اسد امضا شده است. بنابراين مشاوره ايران با سوريه برای سرکوب مخالفان امر عجيبی نيست. ولی فرای مشاوره و ارسال کمک برای کنترل رسانه های الکترونيکی و مقابله پليس با مخالفان به نظر نمی رسد که دولت ايران به سوريه نيرو ارسال کرده باشد. شايعات زيادی در اين زمينه وجود دارد ولی مدرکی در دست نيست. ائتلاف با سوريه برای ايران مهم است ولی به نظر می رسد وقتی معلوم شود که رژيم اسد رفتنی است دولت ايران هم مقاومت نخواهد کرد و راه ديگری برای حضور در سياست سوريه پيدا خواهد کرد. به نظر من ايران می داند که بعد از تغيير رژيم در سوريه، راه های ديگری هم برای حفظ منافعش در سوريه و منطقه خواهد داشت. حداقل ما اميدواريم که اينچنين شود. در ضمن ما اميدواريم که دولت ايران از آنچه بر سر بشار اسد آمده درس عبرت بگيرد و اصلاحات جدی را در ايران آغاز کند. ما واقعا از سرکوب جنبش سبز در ايران ناراحت شديم. در واقع ما از جنبش مردم ايران و جنبش سبز در آن کشور الهام گرفتيم. ما همدلی زيادی با مردم ايران داريم و خواهان تغييرات صلح آميز و دموکراتيک در منطقه هستيم.

http://www.voanews.com/persian/news/Syria_Alternative-2011-05-26-122646364.html

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com