بازگشت به خانه

جمعه 9 ارديبهشت 1390 ـ  29 آوريل 2011

 

به خونریزی در سوريه پایان دهید!

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان کشتار در سوریه شد. اما دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که محکوم کردن خشونت دیگر کافی نیست و باید اقدام دیگری کرد. شهرهای مختلف سوریه روز دوشنبه شاهد موج جدیدی از کشتار بودند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل رفتار دولت سوریه با مخالفان را به شدت محکوم کرد. ناوی پیلای از نیروهای امنیتی سوری خواست "فوراً به حمام خون" پایان دهند و امنیت تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان را فراهم آورند. اما دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحریم آمران تیراندازی به سوی مخالفان در سوریه شد. بنا بر اعلامیه‌ی این نهاد بین‌المللی، محکوم کردن خشونت دیگر کافی نیست. روزنامه‌ی آمریکایی "وال استریت ژورنال" روز یکشنبه (4 اردیبهشت) نوشت، دولت اوباما در حال آماده کردن پیش ‌نویس تحریم‌هایی علیه نزدیکان اسد است.

گزارش‌های دریافتی از سوریه در روز دوشنبه (25 آوریل / 5 اردیبهشت) از موج جدیدی از حملات حکایت می‌کنند که بر اثر آنها ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند. به گفته‌ی یک فعال سیاسی مخالف دولت سوریه، حدود 3 هزار نفر از نیروهای رزمی ارتش این کشور با حرکت در پشت تانک‌های نظامی در سحرگاه دوشنبه وارد شهر درعا شدند. بر اساس آخرین خبرها، این عملیات نظامی و ارعابی ارتش سوریه تاکنون 25 کشته و شمار زیادی زخمی بر جای گذارده است. شمار دقیق کشته‌شدگان اما مشخص نیست، زیرا به گفته‌ی شاهدان عینی، هنوز اجساد بسیاری روی زمین مانده‌اند.

نظامیان با مسلسل‌های سنگین سوار بر تانک‌ها به خانه‌ها و مردم شلیک می‌کنند. حتا با توپ مناطقی از این شهر هدف قرار گرفته‌اند. ویدئوهای شبکه تلویزیونی الجزیره بلندشدن دود از برخی مناطق را نشان می‌دهد. در تصاویر دیگری از این شبکه‌ی تلویزیونی، جوانانی دیده می‌شوند که در کنار خیابان به سوی تانک‌ها سنگ پرتاب می‌کنند. ویدئوی دیگری نیز نشان می‌دهد که تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌‌های شهر بسته هستند.

به گفته‌ی یک شاهد عینی، تک‌تیراندازها روی پشت‌بام‌ها مستقر شده‌اند و به هر کسی که از خانه خارج شود، شلیک می‌کنند. نیروهای امنیتی به منبع‌های آب شهروندان هم شلیک می‌کنند تا ذخیره‌ی آب آنان را از بین ببرند. خط تلفن و شبکه برق در درعا کاملا قطع شده است، ولی برخی دستگاه‌های موبایل اردنی هنوز قابل دسترسی هستند.

یک راننده تاکسی که در درعا زندگی می‌کند، به خبرگزاری آلمان گفت: «باید بگویم که حدود چندین هزار سرباز ارتش وارد شده‌اند و هم‌اکنون در حال حمله به خانه‌ها هستند.» وی افزود: «در اینجا مجروحان زیادی دیده می‌شود و آمبولانس‌ها نمی‌توانند از میان رگبار مسلسل‌ها عبور کنند.» این شهروند درعا اظهار داشت: «اینها نیروهای ویژه‌ی ماهر اسد (برادر بشار اسد) هستند و به هر جنبده‌‌ای شلیک می‌کنند.»

شهر درعا در روزهای گذشته شاهد قربانیان بسیار در میان معترضان به دولت بشار اسد بوده است که توسط نیروهای امنیتی سوریه به قتل رسیده بودند. معترضان خواستار اصلاحات گسترده‌ی سیاسی و کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هستند.

نیروهای امنیتی سوریه در روز دوشنبه در شهر دوما هم به تظاهرکنندگان حمله کردند. به گفته‌ی یک شاهد عینی، «ارتباط دوما با بقیه‌ی دنیا قطع شده است». نیروهای امنیتی مسجد شهر را محاصره کرده و به این سو و آن‌سو تیراندازی می‌کنند. ظاهرا از روز یکشنبه موج دستگیری‌های تازه‌ای نیز در این شهر آغاز شده است.

از سوی دیگر، دولت اردن می‌گوید، مرز سوریه با این کشور مسدود شده است. شاهدان عینی هم که از شهر درعا و نسیب قصد فرار به سمت اردن را داشتند، این موضوع را تأیید می‌کنند. گمرک سوریه اما این اخبار را تکذیب می‌کند.

روز جمعه گذشته در تظاهرات‌های گسترده‌ی مردم حدود صد و سی نفرنفر در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی و تک ‌‌تیراندازان حکومتی کشته شدند. روز بعد به هنگام مراسم مسالمت‌آمیز سوگواری نیز سيزده نفر به قتل رسیدند. فعالان سیاسی و حقوق بشر سوری می‌گویند که در ناآرامی‌های روز جمعه تا کنون صد و پنجاه تن جان خود را از دست داده‌ند. خبرگزاری فرانسه نیز تعداد قربانیان ناآرامی‌های سوریه را از نیمه‌ی مارس به این سو سيصد و پنجاه تن دانسته است.

به گفته‌ی یک فعال سیاسی سوری، دولت این کشور "راه‌حل نظامی را برای کنترل تظاهرات" برگزیده و از قانون جدیدی که روز پنجشنبه تصویب شده، استفاده‌ی ابزاری می‌کند. بر اساس این قانون، باید برای هر تظاهرات پنج روز زودتر از وزارت کشور مجوز دریافت کرد.

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15028795,00.html

 

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com