بازگشت به خانه

دوشنبه 25 بهمن 1389 ـ  14 فوريه 2011

 

اختلاف نظر ژرف، میان آمریکا و عربستان

فرامرز دادرس

روزهای زيادی در پیش نیست؛ يکی دو صد روز سرنوشت ساز برای منطقهء خاورمیانه و جهان. در این دویست روز سرنوشت حکومت های جمهوری اسلامی و سوریه نیز روشن خواهد شد. مدتی است که مثلث ایران، ترکیه و سوریه در منطقه به یک سه پایه تبدیل شده است، اگر هر یک از پایه های این سه پایه زیر فشار رخداد های غیر قابل پیش بینی تاب نیاورد این سه پایه قراضه و واژگون خواهد شد، البته نقش ترکیه در این میان بیشتر نقش ژوکر بازی ورق می باشد، ترکیه نشان داده است که می تواند ژوکر هر بازیکن دیگری باشد.

یک تارنمای امور اطلاعاتی و امنیتی و ضد تروریستی وابسته به منابع اسرائیلی گزارش داده که ملک عبدالله اکنون به سوی تهران نظر افکنده است. در این گزارش آمده است که گفتگو های بامداد پنجشنبهء گذشته میان پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور آمریکا آقای اوباما، یکی از تلخ ترین گفتگو های میان یک رئیس جمهور آمریکا با یکی از سران عرب بود. برخورد شدید و خشمگین پادشاه عربستان با آقای اوباما از نظر کارشناسان پنهان نماند.

منابع نزدیک به خاندان سعودی فاش کردند که خشم پادشاه عربستان از سیاست آقای اوباما درباره مصر و حسنی مبارک، به اندازه ای بود که پس از یک گفتگوی تلفنی با اوباما، به پادشاه عربستان که دوران نقاهت خود را پس از یک عمل جراحی در کاخ خود در مراکش می گذراند، حمله قلبی دست داد و شایعه مرگ وی در سراسر جهان پخش شد. این شایعه باعث بالا رفتن بهای نفت و هیجان در محافل اقتصادی جهان شد. دیروز یکی از مشاوران نزدیک به خاندان سعودی مرگ پادشاه عربستان را تکذیب کرد.

ملک عبدالله به آقای اوباما گفته است که سیاست وی درباره مصر و حسنی مبارک به منزله «حادثه هولناکی» بوده است که کشورهای عرب میانه رو، و رژیم های آنان را که دوست و پشتیبان آمریکا هستند با خطر روبرو کرده است. ملک عبدالله با صراحت به سیاست آمریکا و آقای اوباما خرده گرفت و افزود؛ اوباما  می کوشد، دوستان و متحدان وفادار آمریکا  را «زنده بگور»  کند.

پادشاه عربستان سوگند یاد کرد که خاندان سعودی از همهء منابع خود برای شکست نقشه های واشنگتن در بارهء مصر بهره خواهد گرفت.

در ادامهء این گزارش آمده است که به گفته منابع اطلاعاتی بریتانیا، شاه سعودی به حسنی مبارک قول داده بود که خسارات وارده به مصر را جبران کند و اگر واشنگتن برای اسفناک کردن اوضاع مصر کمک های اقتصادی و نظامی خود را به این کشورقطع نماید، عربستان سعودی این کمک ها را انجام خواهد داد. پادشاه عربستان به وزارت خزانه داری کشورش دستور داده بود تا پول مورد نیاز مقامات مصری را دراختیار آنان بگذارد تا ارتش مصر بتواند در برابر فشا رآمریکایی ها ایستادگی نماید. با نگرش به روابط میان عربستان سعودی و آمریکا از سال 1950 تاکنون، این نخستین بار است که یکی از سران سعودی آمریکا را تهدید می کند که علیه سیاست های او مستقیماً وارد عمل خواهد شد.

یک منبع آگاه سعودی به روزنامه تایمز لندن گفت؛ مبارک و مللک عبدالله تنها متحد یکدیگر نبودند، آنان دوست نزدیک می باشند و مللک عبدالله نمی تواند بپذیرد که دوست او مانند یک دستمال کثیف بدور انداخته و تحقیرشود.

همین منبع آگاه گفت؛ پادشاه هشتاد و هفت ساله عربستان نگران آن است که چنین برنامه ای پس از مصر در عربستان رخ دهد، و واشنگتن بخواهد او را نیز کم و بیش مانند مبارک، بر کنار کند.

آگاهان نزدیک به منابع اطلاعاتی می گویند، ملک عبدالله نیست به آقای اوباما هشدار داده که در پی رویداد های مصر، دیگر منتظر تاًیید آمریکایی ها نخواهد ماند و از هم اکنون، بدون هدر دادن وقت، دستور داده است تا گفتگو ها با حکومت اسلامی ایران در راستای بالا بردن روابط سیاسی و نظامی میان ریاض و تهران، با دعوت از مسئولین ایرانی به عربستان آغاز شود.

ملک عبدالله،  گفته است که یک استخوان برای خرد کردن برایش مانده است و آن هم مربوط به  اوباما، می باشد. پادشاه عربستان رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که به مبارک، و یک متحد دیگر آمریکا، سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، که قربانی توطئه حزب الله و ایران شد، پشت کرده است. منابعی در آمریکا گزارش کرده اند که همه کوشش های آقای اوباما در آرام کردن پادشاه عربستان در باره اوضاع مصر، بی نتیجه مانده است.

منابع عرب نزدیک به حکومت عربستان درلندن، گزارش دادند که سه شنبه هشتم فوریه، آقای اوباما، یک نماینده ویژه را با پیامی از جانب خود برای ملاقات با پادشاه عربستان به مراکش فرستاد ولی فرستاده اوباما به سادگی پس فرستاده شد. این خبر تاکنون از سوی مقامات رسمی آمریکا و عربستان تاًیید نشده است.

دعوت به گفتگو میان ریاض و تهران، واکنش در برابر سیاست آمریکا در برخورد با  رخداد های منطقه و مصر می باشد. اين امر هماهنگ با سیاست بنیامن ناتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دربارهء مصر می باشد. باز شدن درهای همکاری میان عربستان و ایران، راه حکومت اسلامی را به دریای سرخ و کانال سوئز نزدیک تر می سازد و این امتیاز را به ایران می دهد که حلقهء محاصره اسرائیل را تنگ تر نماید. بر پایهء اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس در ماه گذشته گفته شد، پادشاه عربستان، یکی از مخالفین سرسخت جمهوری اسلامی می باشد و دستکم دوبار از مقامات آمریکایی خواسته بود که این رژیم را واژگون نمایند. پس از افشای اسناد ویکی لیکس و رخداد های اخیر در مصر، دیگر کسی به سیاست آمریکا، و رئیس جمهور آن، آقای اوباما اعتماد نمی کند، و از این رو است که پادشاه عربستان که عمر زیادی در پیش ندارد به فکر افتاده که دیگر روی پشتیبانی آمریکا حساب نکند و در فکر برقراری ارتباط و نزدیکی بیشتر با حکومت اسلامی ایران می باشد. اسرائیل نیز نگرانی خود را از سیاست آمریکا در منطقه ابراز داشت، اسرائیل نیز نگران است که در بزنگاه، آمریکا این دوست و متحد دیرینه خود را تنها بگذارد، و به همین دلیل آقای شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل درخواست کرد که هر چه زودتر اختلاف میان این کشور و فلسطین حل شود و صلح برقرار شود تا بهانه ای برای سوء استفاده حکومت اسلامی ایران و گروه های تندرو مسلمان در میان نباشد.

در پی شورش مردم تونس علیه ژنرال زین العابدین بن علی و فرار وی، آمریکایی ها ادعا کردند که در برکناری بن علی بسود دموکراسی نقش داشته اند، این ادعا بی درنگ از سوی یک ژنرال فرانسوی رد شد، او آمریکا را متهم به بهره برداری تبلیغاتی از این ماجرا کرد. کارشناسان بر این باورند که سیاست آقای اوباما در رخداد های اخیر، بیشتر برای مصرف داخلی آمریکا و انتخابات آینده ریاست جمهوری تنظیم شده است.

نشانه های سردی در روابط میان واشنگتن و ریاض بخوبی آشکار است، این روابط حتی پیش از تلفن آقای اوباما به پادشاه عربستان که منجر به سکته ملک عبدالله گردید، به سردی گرائیده بود. در چند روز گذشته، شماری از رسانه های گروهی آمریکایی مدعی شدند که ذخایر نفت عربستان سعودی کمتر از آن اندازه ای است که تاکنون تخمین زده می شد، و نشریات عربستان، سفارت آمریکا در عربستان و کنسولگری آن را در شهر دهران را متهم نمودند که حقوق کارکنان محلی خود را به اندازه نمی پردازد. دستمزد پرداختی از سوی آمریکایی ها به کارگران برای کارهای تعمیر، نگهداری و نظافت روزی چهار دلار و سی سنت، و دستمزد کار های باغبانی روزی سه دلار و سی سنت می باشد، این اقدام نشریات عربستان تاکنون بی سابقه بوده است.

22 بهمن- یازدهم فوریه 2011

www.farhangiran.com

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com