بازگشت به خانه

دوشنبه 8 شهريور  1389 ـ  30 اگوست 2010

 

روحانیت در ایران باعث تجزیه بوده است

رضا حسین بر

sarawani@aol.com

بخش اول

تاثیرات منفی روحانیت بر ایران و ایرانیان چنان زیاد است که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست(*). این تاثیر از زمان صفوی ها آغاز گردید و هنوز هم ادامه دارد.

سیاست هایی را که روحانیت در زمان قاجار ها و صفوی ها طراحی و اجرایی کردند، موجب تجزیه ایران گردید. این سیاست ها شامل کشتار، اخراج و شیعه سازی هزاران مسیحی، ارمنی، سنی از بلوچ ها، ترک ها، کردها، عرب ها، افغان ها، تاجیک ها، گرجی ها، ترکمن ها، قرقیز ها، ازبک ها، تالشی ها، سندی ها و قزاق ها می شود.

روحانیون مال و جان و زن و بچهء آنها را حلال اعلام کردند. وقتی آقا محمد قاجار خان گرجستان را تصرف کرد، دستور داد کلیسا ها را خراب نمودند، مردان را در رود خانه انداختند و شانزده هزار دختر و پسر جوان را بعنوان برده به ایران آوردند. این ستم ها باعث شد که مناطق مسیحی و مسلمان نشین قفقاز از روسیه تقاضای کمک نمایند و در مراحل بعدی از ایران جدا شدند.

همچنین است بلا هایی بر سر مردمان شمال و شرق ایران آوردند که موجب جدایی آنها از ایران گردید.

رویهم رفته، حدود ‫سه و نیم میلیون کیلو متر مربع از خاک ایران بر اثر این سیاست ها از آن جدا شده است. گسترهء سرزمین‌های جدا شده از ایران در قراردادهای ترکمانچای،گلستان،آخال، پار یس و... به قرار زیر است:

 

سرزمین های جدا شده قفقاز بر اساس قرارداد های گلستان و ترکمانچای با روسیه (1813 و 1828 م.)

آران و شروان: ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع؛

ارمنستان: ۲۹۸۰۰ ک .م؛

گرجستان: ۶۹۷۰۰ ک.م؛

داغستان: ۵۰۳۰۰ ک.م؛

اوستیای شمالی: ۸۰۰۰ ک.م؛

چچن: ۱۵۷۰۰ ک .م؛

اینگوش: ۳۶۰۰ ;ک.م

جمع ‏کل: ۲63700 کیلومتر مربع

 

سرزمین‌های جداشده ایران شرقی بر اساس پیمان پاریس و پیمان منطقه ای مستشاران انگلیسی

هرات وافغانستان: ۶۲۵۲۲۵ ک.م؛

بخش‌هایی از بلوچستان و مکران: 3۵۰۰۰۰ ک.م؛

جمع کل: ۹۷۵۲۲۵ کیلومتر مربع

 

سرزمین‌های جداشده ‏ورارود (ماوراءالنهر) بر اساس پیمان آخال با روسیه (1881 م.)

ترکمنستان: ۴۸۸۱۰۰ ک.م؛

ازبکستان: ۴۴۷۱۰۰ ک.م؛

تاجیکستان: ۱۴۱۳۰۰ ک.م؛

بخش‌های ضمیمه شده ‏به قزاقستان: ۱۰۰۰۰۰ک.م؛

بخش‌های ضمیمه شده به قرقیزستان: ۵۰۰۰۰ ک.م؛

جمع کل: 1226500 کیلومترمربع

 

سرزمین های جداشده جنوب خلیج فارس بر اساس پیمان منطقه ای مستشاران انگلیس

امارات:83600ک.م:

بحرین:694 ک.م:

قطر:11493ک.م:

عمان:309500ک.م:

جمع کل: 405287کیلومتر مربع

 

مساحت سرزمین‌های جدا شده از ایران درونی به همراه دو سوم کردستانات (که در دوره صفویه به اشغال عثمانی در آمد و بعد ها در بین سه کشور ترکیه، عراق و سوریه تقسیم شد) به مساحت تقریبی 200000 ک.م. و نیز عراق به مساحت 438317 ک.م. در جمع حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع بالغ می شود که این مقدار تجزیه یک کشور در کل تاریخ ایران و دنیا بی سابقه است.

 

بخش دوم

وقتی نادر شاه وارد اصفهان شد، هفتاد هزا ر طلبه از دولت صفوی ِ منقرض شده حقوق می گرفتند. او حقوق آنها را قطع کرد. طلبه ها اعتراض کردند. نادرشاه پرسید کار شما چیست؟ جواب دادند، "ما لشکر دعا هستیم و برای بقای سلطان و مملکت دعا میکنیم." نادر شاه پرسید: "پس چرا افغان ها بر شما پیروز شدند و دعای شما موجب بقای مملکت نشد؟"

در کتاب رستم التواریخ آمده است که روحانیونی مثل محقق و مجلسی پادشاهان صفوی را قانع کرده بودند که حکومت آنها تا ابد توسط امام زمان تضمین شده است و هیچ چیز قادر بشکست ـنها نخواهند بود.

روحانیان وارداتی از لبنان خود را نایب امام زمان می خواندند و پادشاهان را عامل او می دانستند. ملا احمد اردبیلی به شاه عباس اخطار داد که اگر حرمت و اعتقاد به امام غایب را مراعات نکند، توسط علما سلب قدرت می گردد.

روحانیان تشیع را ‫طوری تئوریزه کرده بودند که خودشان مرکز قدرت بشمار می آمدند و حاکمان عامل آنها تصویر شده بودند. حتی آقا محمد خان که با شمشیر قدرت را بدست گرفته بود، هنگام تاجگذاری خود را حافظ و ارتقا دهنده تشیع اعلام نمود.

جالب است بدانید که روحانیون در زمان نادرشاه سنی و کریم خان زند لر هیچ نفوذی در ایران نداشتند. در اینجا فرهنگ خراسان در نادر شاه و فرهنگ لرستان در کریم خان و جانشینان او بروشنی دیده می شود.

نفوذ روحانیت در زمان قاجار ها همچنان ادامه یافت، بصورتی که درزمان فتحعلیشاه سیاست های عمدهء ایران منجمله سیاست خارجی را تعیین می کردند. زمانی که سفیر روسیه برای مذاکره نزد فتحعلیشاه رفت، شاه و عباس میرزا علاقمند به صلح بودند چون می دانستند که سپاه مجهزی ندارند و از عهدهء جنگ با روسیه بر نخواهند آمد. اما روحانیون به شدت مخالفت کردند و فتوا دادند که جنگ شروع گردد. سفیر روسیه حتی کوشش کرد با روحانیون بطور مستقیم مذاکره نماید ولی آنها گفتند با کافران گفتگو نمی کنند.

با اصرار روحانیون، عباس میرزا به روسیه حمله کرد که نهایتاً شکست خورد و بخش بزرگی از سرزمین های ایران جدا گردید و مجبور شد که قرارداد ترکمن چای را امضا نماید. وقتی فتحعلیشاه از روحانیون پرسید، چرا در جنگ پیروز نشدیم؟ انها جواب دادند که: "عباس میرزا اخلاص کامل نداشته است." یعنی آنها تصمیم گیرندگان بدون مسوولیت بودند.

فتحعلیشاه، علیرغم جنگ با مسيحیان و سنی های اطراف ایران و شکست مکرر، همچنان به روحانیون بیش از حد عقل، اعتقاد داشت. او رسماً از آخوند ها اجازه خواست تا به نیابت آنها مملکت داری کند و بدین گونه ملا ها را در قدرت سلطنت شریک کرد.

سیاست های صفوی ها و قاجار تحت تاثیر روحانیون موجب نفرت مسلمانان سنی در تمام جهان گردید. مسیحیان هم، در شکل روس ها و انگلیس ها، از جنوب و شمال و شرق به ایران حمله می کردند.

ایران دیروز، مثل ایران امروز، نه تنها در انزوای کامل بود، بلکه مورد نفرت ترک ها در غرب، روس ها در شمال، و ترکمن ها، تاجیک ها، ازبک ها، افغان ها و بلوچ ها در شمال و شرق و عرب ها در جنوب بود.

در چنین شرایطی جنگ با ترکان عثمانی باعث زوال ایران و ترکیه و برآمدن استعمار غرب گردید.

 

* کیانوش توکلی لینک یک مصاحبه و مناظره را با دکتر بیژن عبدالکریمی در سایت ایران گلوبال منتشر کرد که اندکی از آثار منفی روحانیت شیعه را نشان داد. وی اشاره کرد که روحانیت با فتوی های جهاد خود زمینه ورود بیگانگان را فراهم کردند... توصیه میکنم که این مناظره را با دقت بخوانید و برای دیگران به فرستید.

http://iranglobal.info/I-G.php?mid=2-61211

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com