بازگشت به خانه

دوشنبه 25 مرداد  1389 ـ  16 اگوست 2010

 

سپاه پاسداران و اقتصاد و سياست پادگانی در ايران

نویسنده : سعید ترکمان

saeidtorkaman@yahoo.de

 

«حتی اگر یک انگیزه قطعی و تحریک آمیز برای این کودتا لازم داشتند، این انگیزه را باید در آن اعلام نظر صریح میرحسین موسوی در مخالفت با فعالیت اقتصادی سپاه باید جستجو کرد.»(پیک نت)

 

سپاه پاسداران، نهادی است که در سال 1357 به دستور خمينی تشکيل شد و طبق اصل 150 قانون اساسی با تعريف از حدود وظايف و قلمرو مسئوليت، وارد عرصه شد تا از انقلاب و همچنين دستاورد های ايدئولوژيکی آن دفاع کند.

اين سازمان نظامی در طول ساليان سال تغيرات ساختاری زيادی داشته است و به جرأت مي توان گفت که از حالت نظامی و امنيتی و بعضاً ارزشی، تبديل به بزرگترين و قدرتمند ترين رانت خوار اقتصادی شده است و در جهتدهی های مختلف جناح های سياسی به حمايت علی خامنه ای و بخصوص احمدی نژاد در دو دره رياست جمهوری، نقش اصلی را بازی کرده است.

نفوذ سپاه نه فقط در سياست و اقتصاد ايران بلکه به خارج از مرز های کشور نيز کشيده شده است. از حمايت مالی و نظامی گروهای مسلح حزب الله لبنان و حماس تا گروه های شيعه عراق و نفوذ اطلاعاتی در کشور های عربی تا طرح های کلان اقتصادی در آفريقا و آمريکای جنوبی، و همچنين ترور و ارعاب شخصيت های سياسی در خارج از کشور تحت پوشش سپاه قدس بر هیچ کس پوشیده نیست .

سپاه بعد از جنگ ايران و عراق شروع به امتياز گيری اقتصادی کرد و همزمان با به قدرت رسيدن خامنه ای بعنوان ولی فقيه مطلقه، قدرت گيری سياسی خود را با حمايت جناح های تند رو و اصول گرا آغاز نمود.

با به قدرت رسيدن احمدی نژاد، سپاه عملاً وارد سياست شد، سمت های اجرايی بلند پايه اي در اختيارش قرار گرفت، و امتيازات و طرح های اقتصادی فراوانی نصيبش شد. ( به دور از هر گونه رقابت و نظارتی از سوی دولت يا به زور نظامی.(

حمايت علی خامنه ای که هميشه سعی در کنار زدن اصلاح طلبان داشته نيز چاشنی اين قدرت گيری سياسی / اقتصادی سپاه و فرماندهان آن شد. سپاه در مجموع اين سال ها با بهره گيری از ساختار نظامی خود، بازار معاملات کلان را ربود و با امتياز دهی و امتياز گيری و رانت خواری با قدرت اصلی يعنی علی خامنه ای پا به درون حاکميت سياسی ايران نهاد.

سپاه، بسيج را به عنوان يک واحد شبه نظامی زير مجموعه خود کرد تا در مقابله با شهروندان ناراضی کشور و همچنين سرکوب دانشجويی و حمايت از کودتاهای آينده! برای از دست ندادن قدرت سياسی و اقتصادی از آنان استفاده کند.

بعد از جنگ فرماندهان سپاه در کنار رقابت برای گرفتن رده بالاتر، به دنبال امتياز گيری سياسی / اقتصادی شدند و با اين پيش فرض که بعد از جنگ نياز به بازسازی وجود دارد وارد بعد غير نظامی اين نيرو شدند.

«گسترش و نفوذ دامنه ی قدرت سپاه به اوایل دهه ی نود میلادی (هفتاد خورشیدی) باز می گردد؛ زمانی که اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت ایران، سپاه را به حضور در صنعت ساختمان ایران تشویق کرد. چرا که اعتقاد داشت، سپاه می تواند به روند بازسازی ایران پس از جنگ کمک کند. هرچند امروز هاشمی رفسنجانی به عنوان یک فرد پرنفوذ عرصه ی سیاسی و اقتصادی ایران، خودش یک رقیب برای سپاه محسوب می شود.»(مجله گاردین(

آغاز کار دخالت سپاه به انتخابات مجلس پنجم مي رسد و بعد از آن در تعيين قدرت جايگزين مجلس ششم و دولت محمد خاتمی، سپاه دخالت گسترده و سازمان يافته ای داشت که در نهايت در 22 خرداد 1388 توازن قوای سياسی در جمهوری اسلامی را بر هم زد و تقريباً بی رقيب پيروز ميدان شد.

در دوران رياست هاشمی رفسنجانی برای به دور نگاه داشتن سپاه از سياست، امتيازت فراوانی به سپاه توسط خود شخص رفسنجانی داده شد ولی از سر زياده خواهی سران و فرماندهان سپاه مي بينيم که امروز هم خود رفسنجانی توسط عوامل کودتا بی آبرو شده است.

بعد از مجلس هفتم تحول خاصی در جمهوری اسلامی پيدا شد و در انتخابات رياست جمهوری سپاه و بسيج وارد کار شدند تا به آرزوی ديرينه خود، ربودن ميدان سياسی و امتيازات اقتصادی بيشتر، برسند. در اين تأثير گذاری و دخالت سپاه بود که احمدی نژاد به قدرت رسيد. سپاه که تا اينجا فقط پشتيبان بعضی از گروه های سياسی بود بعد از اين مرحله خواهان امتيازات بيشتری شد و احمدی نژاد راه را باز تر کرد.

«برای اولین بار در جمهوری اسلامی یک فرمانده ارشد سپاه وزیر کشور شد. انتصابی که تنها در دولت های نظامی و کودتائی – از جمله پس از کودتای 28 مرداد- سابقه دارد. انتصاب فرماندهان سپاه، علاوه بر استانداری ها، فرمانداری ها، شامل معاونین آنها، معاونین وزرا و مدیر کل ادارات شد. در واقع سپاه پست های دولتی را میان فرماندهان تقسیم کرد و با تشکیل سازمان امنیت سپاه، عملا وزارت اطلاعات را نیز زیر پوشش این سازمان قرار داد و برای نخستین بار آرزوی تاسیس سازمان امنیتی به سبک "ساواک" شاه که نظارت بر آن زیر نظر مستقیم رهبر باشد تحقق یافت». (پيك نت (

بودجه و گزارشات مالی این نهاد کاملاً محرمانه بوده و به هیچ وجه منتشر نمی شود و در فعالیت های اقتصادی و سیاسی به هیچ نهادی پاسخگو نیست و گزارشی به دولت و مجلس نمی دهد.

با این توصیفات سپاه يک نیروی چند بعدی می باشد که از فعالیت های نظامی و شبه نظامی تا عقیدتی و ایدئولوژیکی، تا کارهای اطلاعاتی و جاسوسی و برپایی زندان های مخوف و مخفیانه بدون کنترل سازمان و نهادی، تا نفوذ در قوه قضائیه، دادگستری، وزارت امور خارجه و هم شرکت های تجاری، بنگاه های اقتصادی، شبکه پولشویی، نفوذ سیاسی، پيمانكار اقتصادى، وفادارترين نهاد به رهبرى، امپراطوری صنعتی، جنگ پشت پرده با سران اصلی نظام برای کسب قدرت و ثروت بیشتر تا فعالیت های غیر قانونی و ترروریستی در برون مرز و ....

«افراد کنونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ شباهتی با بنیانگذاران آن ندارند. سپاه که در ابتدای انقلاب به عنوان یک نیروی بسیجی با اعضای داوطلب آغاز به کار کرد، امروز تبدیل به یک غول اقتصادی شده است که شریان های اقتصاد رسمی و زیرزمینی ایران را در دستان خود دارد. هر چند تخمین مقدار ثروت سپاه غیر ممکن به نظر می رسد، برآورد تحلیلگران غربی در حدود یک سوم تا دو سوم کل تولید ناخالص داخلی است. این مقدار معادل ده‌ها میلیارد دلار است». (مجله گاردین (

برسی اجمالی پروژه های اقتصادی و بعضاً سياسی سپاه در دوران رياست رفسنجانی، خاتمی،  احمدی نژاد :

 .*پروژه سد کرخه و اتوبان ساوه

 .*ايجاد اسکله و بندر گاه های خاص

 .*واردات و صادرات آزادنه کالا بدون حسابرسی دولتی

 .*واگزاری قرارداد با شرکت های ترک در مورد تلفن همراه و فرودگاه امام خمينی به شرکت های وابسته به سپاه.

 .*ورود 100 سپاهی به مجلس هفتم، تصاحب 12 از مجموع 23 کرسی،

.* به دست گيری کميسيون امنيت ملّی سياست خارجی

.* اجرای طرح توسعه شبکه آبياری 8800 هکتاری اميديه خوزستان

سپاه تا به قدرت رسيدن احمدی نژاد بنا به آمار حدود بيش از 500 شرکت در اختيار دارد که در سال 2004، در حدود 12 ميليارد دلار فروش و 9/1 ميليارد دلار سود داشته اند. سپاه نخست "قرارگاه بازسازی قرب" و پس از آن "قرارگاه خاتم الانبياء" را به عنوان بازوی مهندسی خود را براه انداخت.

«قدرتمندترین شاخه ی سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا است. قرارگاه خاتم الانبیا کارش را به عنوان بازوی ساختمانی سپاه آغاز کرد، اما امروز با داشتن بیش از 812 شرکت ثبت شده در داخل یا خارج ایران، و 1700 قرارداد دولتی، تبدیل به یک غول اقتصادی در عرصه های مختلف اقتصاد ایران شده است.»(گاردین(

قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیا، بنا به گزارش سپاه به کمیسیون بودجهء مجلس، 812 شرکت ثبت شده در داخل و خارج ایران دارد. سد مخزنی کرخه، آزاد راه تهران- ساوه، آزاد راه همدان - ساوه، تونل‌های آبی نیروگاه سد مخزنی کارون 4، ترمیم و بازسازی پست‌های بتنی اسکله‌های هشت و 9 بندر خرمشهر- خوزستان، طراحی و احداث آبگیر پالایشگاه‌های گاز منطقهء پارس جنوبی با ظرفیت 250 هزار متر مکعب در ساعت، از دیگر قرارداد های این قرارگاه است. این قرارگاه با توسعهء خود زیر مجموعه های تخصصی " قرب نوح"، "موسسه حرا"، "موسسه رهاب"، "موسسه ساحل"، "موسسه عمران"، "موسسه مکين"، قرارگاه بازسازي نيروي زميني سپاه و... را دراختیار دارد. (پیک نت)

در دوران ریاست احمدی نژاد:

 .*انتخاب 20 استاندار وابسته به سپاه از ميان 30 استاندار.

 .*دادن فرماندهی کل نيروی انتظامی به فرمانده اسبق بسيج (اصغر احمدی مقدم(

 .*واگزاری قرارداد 2/1 ميلييارد دلاری خط هفت متروی تهران به خاتم الانبيا .

 .*واگزاری قرارداد خط 6 متروی تهران به بنياد مستضعفان و جانبازان کشور ( وابسته به سپاه(

.* واگزاری طرح يک ميليارد و 300 ميليون دلاری گاز عسلويه به قرارگاه خاتم الانبيا بدون مناقصه (اين خط لوله از بندر عسلويه شروع و از آنجا به ايرانشهر و سرنجام به پاکستان و هندستان مي رسد و ارزش آن به 2/2 ميلييارد دلار افزايش می يابد.(

 .*قرارداد دو ميليارد و 96 ميليون دلاری توسعه فاز های و پارس جنوبی .

 .*واگزاری توسعه اسکله بندر شهيد بهشتی در چابهار به ارزش بيش از 341 ميليون دلار .

.* ماموريت ساخت 4مخزن ذخيره نفتی در جزيره خارک .

 .*واگزاری تمام تجهيزات و امکانات نفتی و سرمايه اي و نيز چند دکل نفتی شرکت «کيش اورينتال» به بهای 90 ميليون دلار به صورت دخالت نظامی سپاه .

.* نفوذ و تحت اختيار گرفتن بنگاه های داد و ستد با دولت های خارجی در بازار های نفتی و گازی .

 .*در دست داشتن 60  تا 70 اسکلهء غير مجاز در جنوب کشور که يک سوم واردات کشور از طريق بازار های غير قانونی، اقتصاد زير زمينی و اسکله های غير مجاز است.

 .*در اختيار داشتن فرودگاه پيام کرج که فقط در سال 1383، پانزده ميليارد تومان کالای قاچاق در آن کشف شد.

 .*سپردن پروژهء ساخت خط ريلی پس کرانه در منطقه آزاد چابهار به ارزش دو و نيم ميليارد دلار .

.* بخشی از سهام بانک پارسیان با سرمایه 7500 و ارزش روز حدود 17 هزار میلیارد ریال که بیش از 190 هزار میلیارد ریال از سپرده های مردم در این بانک سپرده گذاری شده است.

. *معامله پنجاه و یک درصد سهام شرکت مخابرات ایران در بزرگترین خرید تاریخ بورس در کمتر از نیم ساعت; هفت و نیم میلیارد دلار.

توضيح: «شرکت اعتماد مبین که کنسرسیومی وابسته به سپاه است، به محض خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، پنجاه و یک درصد سهام آن را خرید. این معامله ی بی سابقه ی پنج میلیارد دلاری یادآور ماجرای تصاحب فرودگاه امام بود. چرا که در مناقصه ی شرکت مخابرات هم در لحظات آخر، رقیب اصلی سپاه به "دلایل امنیتی" کنار گذاشته شد. تنها چند ماه پس از این معامله ی تاریخی، رییس کنسرسیوم سپاه، مجید سلیمان پور و همسرش، به دلیل نشت گاز در خانه ی شان کشته شدند!».(مجله گاردین( کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" خریدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است.

.*  در اختیار گرفتن شرکت ها و بنگاه های دولتی گوناگون چون معدن سرب و روی خاورمیانه، تراکتور سازی تبریز، شرکت نفتی صدرا، گروه سیگار بهمن، گروه سایپا، پتروشیمی کرمانشاه.

 .*بنياد تعاون سپاه از مهمترين مجموعه‌هاي اقتصادي كشور است كه فعاليت هاي متنوعي را در بخش هاي مختلف اقتصادي انجام مي دهد. مديرعامل سابق بنياد تعاون سپاه سردار احمد وحيد دستجردي بود كه به عنوان جانشين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح منصوب شده است.

زیر مجموعه های این بنیاد عبارتند از :

بنیاد تعاون سپاه هم اکنون 45 درصد سهام گروه بهمن و 4 درصد سهام گروه سایپا و 25 درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد . همچنین این بنیاد در بورس بسیار فعال است و سهام برخی شرکت های بورسی چون شرکت باما 17 درصد را در اختیار دارد . شرکت ايران اطلس، جهاد خانهسازي رزمندگان، صنايع معدني شهاب سنگ، و شركت کشت و صنعت فردوس از جمله دیگر شرکت هایی است که این بنیاد در آن سهام داراست .

شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه که درصدی از سهام تا 100 درصد سهام متعلق به بنیاد تعاون سپاه می باشد :

- شركت مهندسين مشاور سازه هاي پيش ساخته سبک./ فولاد زاگرس. /شركت هاي جهاد خانه سازي در 20 استان کشور . / صنايع پتروشيمي كرمانشاه. /شركت كشت و صنعت شاداب خراسان. / شركت بهرستان كيش . / موسسه فرهنگي خدماتي ثامن الائمه / شرکت آلاله کبود کوير. /صنايع معدني شهاب سنگ./ موسسه خدمات بازرگاني مشاوره اي راهيان كميل. /شركت انديشه و عمران محيط. / شركت مخابراتي و الکترونيکي موج نصر گستر ./مهندسي افق توسعه صابرين ./شرکت ذوب روي اصفهان ./ شرکت مجتمع خانه سازي سپاهان ./ مواد غذايي خمير مايه چهارمحال و بختياري./ شرکت خدمات هوايي پارس ./ شركت پشمبافي بهاريزد./ صنایع غذایی مایده ./ شركت بهاران./ مهندسي افق توسعه صابرين ./ مجتمع خانهسازي رزمنده ./ نويد بهمن ./مهندسي آماده بهينه ساز ./ شركت بازرگاني و صنعتي ايران اطلس كيش. / موسسه کوثران / موسسه الغدیر.

موسسه ميثاق بصيرت این موسسه هدايت راهبردي سياستگذاري و برنامه ريزي جهت طرحها و پروژه هاي خرد و كلان مربوط به شركتهاي زير مجموعه بنیاد سپاه و نظارت ستادي برحسن اجراي طرحها و برنامه ها و ارائه مشاوره هاي فني مديريتي مالي و اداري به شركت هاي زير مجموعه بنیاد تعاون سپاه را بر عهده دارد .

.* شرکت حفاری شمال

.* شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی اصفهان با سرمایه 4162 و ارزش بورسی حداقل 21525 میلیارد ریال

.* نمایشگاه بین المللی تهران که جهت ساخت مجتمع های مسکونی به ارزش 5 هزار میلیارد ریال به سپاه واگذار شد اما در پی مخالفت بخش خصوصی دولت این سهام را پس گرفت و حدود 8 هزار میلیارد ریال سهام پتروشیمی به سپاه واگذار کرد

.* شرکت آلومینیوم ایران با سرمایه 160 و ارزش حدود 4 هزار میلیارد ریال که فقط ارزش زمینهای این شرکت در مجاورت شهر اراک بیش از 3 هزار میلیارد ریال است

.* معدن سرب و روی انگوران زنجان با ارزش بیش از  بیست هزار میلیارد ریال که فقط با 1870 میلیارد ریال یعنی کمتر از یک دهم قیمت به سپاه واگذار شده است

.* حدود 15 در صد سهام بانک های صادرات، تجارت و ملت

.* شرکت توسعه معادن روی با سرمایه 1097 و ارزش  حدود 4 هزار میلیارد ریال

.* شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)  با سرمایه 1500 و ارزش بیش از ده هزار میلیارد ریال

.* شرکت تاید واتر خاورمیانه به عنوان اپراتور و بهره بردار بندر شهید رجایی بندر عباس (متولی بیش از 60 درصد صادرات و واردات کشور) با سرمایه 216 و ارزش حدود 3 هزار میلیارد ریال

.* شرکت تکنوتار

.* سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با سرمایه 755 و ارزش بیش از 1500 میلیارد ریال

.* شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه 15800 و ارزش روز حدود 31 هزار میلیارد ریال

.* بانک سینا با سرمایه  2 هزار و ارزش بیش از 4 هزار میلیارد ریال که حدود 260 شعبه  آن در سراسر کشور بیش از 25 هزار میلیارد ریال سپرده مردم را جذب کرده است

.* شرکت سرمایه گزاری توسعه شهری توس گستر که با سرمایه 383 میلیارد ریال ارزشی معادل 500 میلیارد ریال دارد

.* شرکت سرمایه گزاری توسعه آذربایجان

.* شرکت تراکتور سازی تبریز ایران با سرمایه 900 و ارزش بورسی  حدود 1800 میلیارد ریال که ارزش واقعی آن بیش از 4 هزار میلیارد ریال است اما به نرخ 1770 میلیارد ریال به شرکتهای سپاه واگذار شده است

.* شرکت موتورسازان تراکتور با سرمایه 162 و ماشین آلات تراکتور سازی با سرمایه 17 و ارزش 120 میلیارد ریال  و شرکت ریخته گری تراکتورسازی با سرمایه 213 میلیارد ریال

.* شرکت لوله و تجهیزات سدید با سرمایه 98 میلیارد ریال و تولید کننده لوله های اسپیرال صنایع نفت و گاز

.* شرکت فراوری مواد معدنی ایران با سرمایه 48 و ارزش بیش از 300 میلیارد ریال

.* شرکت ملی سرب و روی ایران با سرمایه 92 و ارزش بیش از هزار میلیارد ریال

.* شرکت معادن بافق با سرمایه 10 و ارزش بورسی حدود 150  میلیارد ریال

.* شرکت داروسازی جابر بن حیان با سرمایه 189 و ارزش روز حداقل هزار میلیارد ریال

.* همچنین سرمایه گزاری مهر اقتصاد ایرانیان 20 کارخانه نان صنعتی در 20 استان کشور با سرمایه گزاری 4 هزار میلیارد ریالی در دست ساخت و راه اندازی دارد.

.* شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران از زیر مجموعه های مهر اقتصاد ایرانیان به همراه شرکت سرمایه گذاری تجلی سامانه با خرید 26 درصد از سهام بانک دی توانستند یک کرسی از هیأت مدیره این بانک را در اختیار بگیرد . پس از عدم احراز شرایط لازم برای تبدیل موسسه مالی اعتباری مهر به بانک مهر، این موسسه مالکیت 35 درصد و 2 عضو هیات مدیره بانک دی را تملک نموده است.سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در سال 88 اقدام به اضافه نمودن سهام یک شرکت و سه بانک در پرتفوی سرمایه گذاری های خود نموده است بطوریکه در این سال سه بانک پارسیان ، کار آفرین و دی به همراه شرکت بیمه البرز  وارد پرتفوی این شرکت شده اند .

.* معادل 19 درصد از سهام شركت پتروشيمي مارون به ارزش حدود6هزار میلیارد ریال

.* معادل 40 درصد از سهام  شركت پتروشيمي پارس به ارزش بیش از7هزار میلیارد ریال

.* سایرشرکتهای زیرمجموعه موسسه مالی اعتباری مهربسیجیان عبارتند از:

سرمایه گزاری مسکن و عمران مهر/ کوشاپایدار/ کوثرآذربایجان /خدمات بازرگانی آینده نگر مهر /تدبیرگران آتیه.  )پيك نت).

«سپاه همچنین مدیریت صنایع خودرو سازی ، سیمان ، فولاد، مؤسسه اقتصاد مهر ایران و سازمان بازنشستگی نیرو های مسلح، اجرای پروژه های مرتبط با راه آهن، سد ها، نفت و گاز، تونل و مترو، خطوط انتقال آب و ساخت مخازن نفت و گاز از وزارت خانه هایی که وزرا و مسؤلان عالی رتبه آنها سرداران سپاه هستند به شرکت های وابسته به سپاه واگذار شد و فعالیت های تجاری در کشورهای عراق، امارات متحده عربی و بورس تهران زیر چتر فعالیت های محرمانه، بخش مهمی از سهام صنایع مادر بصورت آشکار توسط سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، مؤسسه مالی اعتباری مهر(صندوق قرض الحسنه بسیجیان سابق)، بنیاد تعاون بسیج، بنیاد تعاون سپاه، مؤسسه مالی اعتباری انصار و سازمان بازنشستگی نیرو های مسلح به مالکیت سپاه در آمد. این بحش تز مالکیت سپاه تاکنون بالغ بر 4۰۰ هزار میلیارد ریال معادل 40 میلیارد دلار بر آورد شده است. اعتباری که مشخص نیست چگونه و از چه راه هایی تأمین گردیده است».(پيك نت (

 

 

 .*قراردادى كه يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار ارزش دارد و براى احداث يك خط لوله گازى ۶۰۰ كيلومترى از اهواز تا كردستان است.

 . *طرح توسعه پالايشگاه گاز ايلام

 .*طرح توسعه ميدان نفتى سوسنگرد به ارزش ۵۰۰ ميليون دلار يعنى حدود ۵۰۰ ميليارد تومان

 .*ساخت خط لوله ۱۶۸۰ كيلومترى از نكا در حاشيه درياى خزر به بندر جاسك در حاشيه خليج فارس، قراردادى سه ميليارد دلارى

 .*شش قرارداد باقیمانده طرح توسعه میـدان گازی پارس جنوبی; ارزش این قراردادها 21 میلیارد دلار و زمان اجرای آن 35 ماه است و با بهره برداری از آنها روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز و 320 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده می شود.

.*فعال‌ترين شرکت‌های وابسته به نیروی مقاومت بسیج سپاه در بورس تهران، شرکت مهر اقتصاد ايرانيان است. معدن انگوران که به عنوان بزرگ‌ ترین معدن سرب و روی خاورميانه و يکي از بزرگ ترين و استثنايی ترين معادن سرب و روی جهان شناخته می شود، از طریق تبانی سه شرکت خریدار آن در مزایده، عملا تحت کنترل موسسه مهر اقتصاد ایرانیان درآمد. این معدن دو سال پیش به قیمت ۶۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود كه در مزایده اخیر با قیمت كف ۱۵۳میلیارد تومانی معامله شده است.

****

واگذارى اين حجم از قراردادهاى بزرگ به سپاه چه دلايلى مى تواند داشته باشد؟

"به اعتقاد مخالفان حكومت ايران، حكومت با واگذارى قراردادهاى اقتصادى به سپاه در حال خريد وفادارى سپاه و حتى نيروى سركوب سپاه است." ( رادیو فردا (

"اتکاء دولت هاى نفتى معمولا به چاه نفت است و نه به توده هاى مردم و نه به پايگاه هاى اجتماعى. البته دولت هاى نفتى هميشه مى توانند از ميان 70 ميليون نفر آدم تعدادى را اجير و استخدام كنند." (رسول نفيسى، جامعه شناس و استاد دانشگاه(

اما واگذارى اين حجم از قراردادها به سپاه چه تاثيرى بر اقتصاد كلان ايران و فعاليت ساير بنگاه هاى اقتصادى مى تواند داشته باشد؟

"عين همين كار را هم موقعى كه مخابرات را به سپاه واگذار كردند، انجام دادند. تمام اقتصاد مملكت را تصاحب كردند و هيچ نوع پاسخگويى هم به كسى ندارند. بخش خصوصى هم هيچ وقت نمى تواند گسترش پيدا كند كه از نظر فنى و تكنولوژى بتواند يك روزى در سطح ايران و بالمال در سطح بين المللى رقابت كند." (شاهين فاطمى، اقتصاد دان و استاد دانشگاه(

" سپاه پاسداران در حرکت خود برای چنگ انداختن بر اقتصاد ایران به هیچ کس حتی بخش های اقتصادی وابسته به تجار سنتی و بنیادهای انقلاب اسلامی رحم نمی کند چه رسد به بخش خصوصی.سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن به دنبال مالکیت بهترین و سود آورترین شرکت های دولتی هستند و به سادگی رقبای خود از بخش خصوصی را از میدان به در می کنند." ( نجمه بزرگمهر، خبرنگار فایننشیال تایمز از تهران(

لازم به توضیح می باشد که بودجه و گزارشات مالی این نهاد کاملا محرمانه بوده و به هیچ وجه منتشر نمی شود و در فعالیت های اقتصادی و سیاسی به هیچ نهادی پاسخگو نیست و گزارشی به دولت و مجلس نمی دهد.تشکیلات اقتصادی سپاه مستقیما زیر نظر خامنه ای اداره می شود و فعالیت های سپاه در هیچ دفتر و سند رسمی کشور ثبت نیست و اصلا حساب رسی مالیاتی ندارد. بر این اساس با جمع بندی ارقام بودجه و شرکتهای بورسی، دارایی های آشکار سپاه پاسداران حدود 2 میلیون میلیارد ریال، معادل 200 هزار میلیارد تومان تا به امروز می باشد.

در پايان نظر شما را به اساس نامه سپاه پاسداران جلب می نمایم تا فرق بین توهم و واقعیت روشن شود:

«اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (تصويب به تاريخ ۲/۲/۱۳۵۸) - فصل اول – هدف :

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است تحت فرماندهی عالی مقام رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ايران و دستاوردهای‌آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمان های الهی و گسترش حاکميت قانون خدا طبق قوانين جمهوری اسلامی ايران و تقويت کامل بنيه دفاعی جمهوری ‌اسلامی از طريق همکاری با ساير نيروهای مسلح و آموزش نظامی و سازماندهی نيروهای مردمی می‌باشد».

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com