بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهارشنبه 8 ارديبهشت  1389 ـ  28 آوريل 2010

 

جهان صيغه شدن و گرفتن در حکومت اسلامی

ستاره از تهران

1 ـ در حکومت اسلامی، بخاطر ممنوع بودن خيلي امور، حرص و ولع پيش آمده است. هرچه محدوديت و ممنوعيت فراهم شود كنجكاوي و حرص و طلب بيشتر مي شود. با اين همه اغلب در مورد زن ها می شود گفت که تنها دليل صيغه شدن مخارج سنگين زندگي است. معمولا زن صيغه مي شود تا منبع درآمد داشته باشد. در يعنی در ايران سكس و رفع نيازهاي جنسي طبيعي در زنان و دختران محور اصلي نيست بلكه بيشتر براي پول است. در ضمن برخي زنان زيبا و جوان صيغهء مردان پير و پولدار مي شوند و پولي كه از او مي گيرند را خرج پسري مي كنند كه عاشقش هستند. و برعكس گاهي مردان جذاب و خوش هيكل و پسران جوان خانم هاي مسن اما پولدار را صيغه مي كنند و هزينه ها را همان خانم مسن پولدار مي پردازد. بعد مرد جوان از زن پولدار اما سن بالا پول و ماشين و امكانات مي گيرد و با دختري جوان و زيبا به گردش و تفريح مي پردازد.

 

2 – کم شدن ازدواج و نقش صیغه استفاده: جوانان كمتر ازدواج ميكنند چون پول و شغل ندارند و آيندهء روشني فراروي خود نمي بينند. توجه داشته باشيد كه نسل امروز نسلي تحصيلكرده و دانا است. مثل گذشته نيست كه تحميل خانواده پسران را وادار به ازدواج كند. پسري كه خرج خود را نميتواند تامين كند ازدواج نمي كند. در ضن دختران هم براي ازدواج به جهيزيه نياز دارند و خانواده ها بخاطر وضعيت بد مالي از عهدهء جهيزيه دادن بر نمي آيند و بهمين دليل اصراري به ازدواج دخترانشان ندارند مگراينكه مرد خواستگار از جهيزيه چشم پوشي كند. اما بهرحال صيغه هم ميتواند نقش داشته باشد ولي نقش فرعي و نه اصلي. دليل اصلي همانا اوضاع بد اقتصادي است.

 

3 – صیغه و «جا»: اين مسئله بستگي دارد به اينكه مرد متاهل است يا مجرد. اگر متاهل باشد زن صيغه اي را به منزل نميتواند ببرد چون زن اصلي اجازه نمي دهد و مردها هم اغلب اين موضوع را مخفي مي كنند و به همسرشان نمي گويند كه زني را صيغه كرده اند. اما مرد مجرد زن صيغه اي را به منزل يا مسافرت يا رستوران ميبرد و ابايي از ديده شدن با او ندارد. زن صيغه شده هم چنانچه خودش خانه داشته باشد همسر صيغه اي را به منزل مي برد. البته این مربوط به مردانی است که پول دارند و آنهائی که وضع اقتصادی مناسبی ندارند ازاین نعمت محروم هستند. اولا كه اين نعمت نيست بلكه نكبت است. در اين مورد بايد دانست که انگيزه های صيغه شدن و صيغه كردن: اين کار در مورد مردها و زنان بخاطر انگيزه هاي متفاوتي است. بسته به دليل و انگيزهء هر دو نفر حتي اگر مرد وضع اقتصادي بدي هم داشته باشد اغلب به منزل دوستان و رفقا يا منزل خواهر و مادر خود در زماني كه آنها در منزل نيستند ميروند. مثلاً، مرد كليد خانه را از خواهرش مي گيرد و وقتي خواهر و شوهر خواهر و فرزندان به سفر يا مهماني رفته اند او زن صيغه را به آنجا مي برد و خلوت مي كنند. يا اينكه به منزل دوستاني همانند خود ميروند كه اغلب بساط ترياك و حشيش و يا مشروب هم براه است.

 

4. هزينه ها: اين هزينه بستگي به چند عامل دارد:

يك: محل جغرافيايي دفترخانه، اينكه در كدام شهر يا در كدام منطقهء شهر واقع شده است. در تهران هزينه بيشتر از شهرستان ها است و در مناطق اعيان نشين تهران باز گرانتر از نقاط پاييني شهرست. مثلاً، هزينهء صيغه در تهران از كرج گرانتر و در ظفر يا نياوران گرانتر از نازي آباد و قلعه مرغي است.

دو: هزينهء صيغه به خود آخوند و شهرت دفترخانه هم ربط دارد. مثلا آخوند يا كسي كه صاحب نام و صاحب نفوذ در دستگاههاي هرچند بي اهميت است، پول بيشتري ميگيرد اما آخوندهاي بي نام و نشان و بي اهميت پول كمتري مي گيرند.

سه: هزينهء صيغه كردن به ميزان مبلغ صيغه هم ربط دارد. يعني اگر مبلغ صيغه بالا باشد، محضردار ميفهمد كه آن مرد وضع مالي اش خيلي خوبست و بهمين دليل پول بيشتري درخواست ميكند اما چنانچه مبلغ صيغه كم باشد هزينهء صيغه كمترست.

چهار: هزينهء صيغه به پارتي بازي و ميزان شناخت مرد صيغه كننده با محضردار هم ربط دارد گاهي مردها مشتريهاي پر و پا قرص محضر و آخوند هستند و گاه چند نفر را صيغه ميكنند و يا بعد از پايان قراداد صيغه كه بين يك ماه تا چند سال هم مي تواند باشد، براي تمديد به همان محل مراجعه ميكنند، بهمين دليل با دفترخانه دوست و آشنا ميشوند و بخاطر رفاقت حاصله هزينهء كمتري پرداخت مي كنند.

پنج: مبلغ تجدید قرارداد صیغه با همان شخص درهر نوبت تجديد قرارداد صيغه خيلي كمتر از نرخ اوليه است، مثلا يك سوم يا يك چهارم آن.

 

5 ـ حضور دختران و زنانی که صیغه هستند در اجتماع. دختران و زناني كه صيغه مي شوند، صيغه شدن خود را پنهان مي كنند، بهمين دليل مشكلي در رفت و آمدها و معاشرت هاي اجتماعي ندارند. اما بعضي ها هم كه ناچاراً موضوع را به خانواده يا دوستان نزديك خود مي گويند، از بها مي افتند.اگرچه دوستان اين خانم ها گاهي همانند خودشان هستند. و اغلب دو مرد با دو زن صيغه مي شوند تا چهار تايي يا همراه با فرزندان آن خانمها به مسافرت شمال كشور يا تركيه يا دوبي بروند.

 

6 ـ زناني كه شوهران شان فوت كرده يا طلاق گرفته اند، و در شناسنامه نام مردي قبلاً ثبت شده باشد و مهر طلاق يا درگذشت وجود داشته باشد. دخترها نمي توانند صيغه شوند و بايد رضايت پدر داشته باشند.

 

7 ـ رابطهء زنان صیغه با فامیل

اغلب خانواده ها و فاميل ها، از صيغه شدن يك زن مجرد در فاميل بي خبر مي مانند، چرا که اين صيغه شدن ها در فاميل ها عنوان نمي شود. اما چنانچه اين امر در جمع خانواده عنوان شود، بخاطر بافت فرهنگي مردم ايران و ديدگاه منفي نسبت به اين امر، با نگاه بد به زن صيغه شده مي نگرند و او را در جمع فاميل زياد راه نمي دهند چون از چند چيز مي ترسند. مثلاً، مي ترسند كه آن زن روي دخترها و زنان فاميل اثر منفي اخلاقي بگذارد و آنها را از راه بدر كند. يا اينكه روي شوهرهاي شان تاثيرگذار باشد و مردها را بطرف خود بكشد و زندگي شان از هم پاشيده شود. بهمين دليل اينگونه زنان را اغلب به جشن ها يا مهماني ها دعوت نمي كنند.

 

8 ـ  و خيلي چيزهای ديگر كه گاهي در نهايت خنده دار بودن نشانگر اوج فلاكت و سقوط اقتصادي و فرهنگي و اخلاقي در جامعهء ماست...

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com