بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

جمعه 9 بهمن 1388 ـ  29 ژانويه 2010

 

فرصت طلبی و شفافيت

حسن ماسالی

hmassali@aol.com

 

روش کار علمی و منطق و درایت ایجاب می کند که هر فرد و گروهی که وارد کارزار سیاسی می شود، ابتدا  مشخص کند که چه میخواهد؟ سپس، بر اساس چشم انداز سیاسی و اصولی که به آن اعتقاد دارد، راهکارهای تشکیلاتی ، مبارزاتی و مناسبات خود را با دگر اندیشان تنظیم می کند. اما بررسی تاریخ تحولات سیاسی ایران از انقلاب مشروطیت تاکنون نشان می دهد که پندار، گفتار و کردار بخش بزرگی از "روشنفکران" و کوشندگان سیاسی، با همدیگر انطباق نداشته اند. هم اکنون نیز، همین انحرافات و کژاندیشی ها را در عملکردهای روزمرهء بسیاری از افراد و محافلی که ادعای "روشنفکری " مکنند، در داخل و خارج از کشور، ملاحظه مکنیم.

 این نقد، به مردم عادی جامعه وارد نیست. زیرا در جامعهء دیکتارزده ایران، مردم فاقد احزاب مدرن اجتماعی بوده و از دانش و آگاهی سیاسی مطلوبی برخوردار نیستند و، اغلب، شرایط مستمر ترور و اختناق، فقر و بیکاری، و ستم و تبعیض های گوناگون، انباشته می شوند و ناگهان موجب شورش مردم می گردند. در شرایطی که مردم بطور خودجوش وارد صحنه مبارزه می شوند، گرچه از خودشان شهامت بی نظیری نشان میدهند اما، بخاطر فقدان سازمان یافتگی در تشکل های دمکراتیک و بخاطر محروم بودن از رهبران برگزیدهء خود، به ناچار به "هر ابزاری متوسل می شوند" تا میان "بد و بدتر" بلکه "راه حلی برای نجات خود بیابند".

 اما چرا مدعیان روشنفکری  و برخی از محافل باصطلاح "فرهیخته" ـ که دربارهء فوائد "جامعهء مدنی" و تکامل اجتماعی و "برابری طلبی" سخنوری و قلمفرسائی می کنند، فرصت طلبانه "راهکارهای"  سیاسی و اجتماعی خود را در میان همان محافل ارتجاعی و "صاحبان  قدرت دیکتاتوری" می جويند؟

 من، با شناخت و تجاربی که از این محافل پیدا کرده ام، آنها و انگیزه هاشان را بشرح زیر تقسیم بندی می کنم:

1- برخی از این افراد و محافل، مقاصد توطئه گرانه و یا پلیدی ندارند، اماحاضر نیستند راهکارهای سخت و طولانی مدت را برای کسب آزادی و تکامل اجتماعی طی کنند و حاضر نیستند زیاد "در زندگی شخصی خود هزینه بپردازند" و یا در صورت عدم موفقیت، با "خطر و ناکامی" مواجه شوند. بنابراین کوشش می کنند  با بند بازی و با اتخاذ "تاکتیک های روزمره" مقاصد میانه روانهء خود را به پیش ببرند. و اکثراً نیز بطور خصوصی و یا علنی، اينگونه سیاست بازی و روش کار را چنين توجیه می کنند که: "شرایط جامعه هنوز آماده نیست؛ مردم ما هنوز در این سنت ها گرفتارند و نباید تند روی کرد؛ و..."

2- اما بخش مهمی از افراد و محافل باصطلاح روشنفکر که بخصوص در طیف چپ سنتی، لیبرال – ملی، لیبرا ل- مذهبی قرار دارند سیاست را به "نرخ روز" تعيين می کنند. گاهی برای اینکه "خودی نشان بدهند"، از انتقاد کوبنده، سازنده، و شفاف، طفره می روند. بجای اینکه با چشم انداز و برنامه ای باز و شفاف در مقابل دیکتاتوری و فاشیسم مقاومت کنند، " نق " می زنند. و یا کوشش می کنند که دیکتاتور ها را "نصیحت" کنند. و جالب است که اگر جایگاه مناسبی در قدرت آینده پیدا کردند ، آنرا به حساب "زیرکی و درایت" خود می گذارند و، اگر ناکام شدند، تمام کاسه – کوزه ها را بر سر "مردم نادان" می شکنند و بدينگونه همهء عملکردهای فرصت طلبانهء خود را توجیه می کنند

در اینجا می خواهم بر این مسئله تاکید کنم که یک فرد، یک محفل سیاسی و یا گروه اجتماعی  ملزم نیست که راه و روش انقلابی و تند در برابر رژیم های دیکتاتوری و فاشیستی اتحاذ کند، اما وظیفه دارد که موافقت و یا مخالف خود را دربارهء مناسبات فاشیستی و ارتجاعی بسیار باز و شفاف بیان کند تا مردم را گمراه نکرده و فرصت طلبانه با مرتجعین و فاشیست ها بعنوان " مصلحت اندیشی " سازش نکند.

 یک فرد و یا یک گروه که به اصول و مبانی سیاسی یا (اخلاق سیاسی) در برابر مردم پایبند است، می تواند باز و شفاف اعلام کند که چه می اندیشد، و اگر توانمندی مبارزه، برای تحقق بخشیدن اهداف و برنامه های خود را ندارد، آنرا نیز بمردم اعلام کند. نه اینکه کوشش کند که، همزمان، هم از اپوزیسیون و هم از حکومت دیکتاتوری و فاشیست ها "دلبری" کند.   

به همين دليل عقیده دارم که خاتمی، موسوی ،و کروبی" صادق تر" از محافل فرصت طلبی هستند که ظاهراً خود شان را "سکولار" معرفی می کنند اما دنباله روی آخوندهای جنایتکار و مرتجع شده اند. موسوی، خاتمی و کروبی با صراحت می گویند که به گذشتهء جنایتکارانه خود و به جمهوری اسلامی وفادار هستند و هنوز هم می خواهند از "فرامین" خامنه ای اطاعت کنند؛  و همچنین "نه می خواهند و نه می توانند" به سکولاریسم اعتقاد داشته باشند!

 بنابراین، این افراد و محافلی که متضاد می اندیشند و متضاد عمل می کنند، بهتر است هر چه زودتر جایگاه خود را ما بین "اپوزیسیون مترقی و رژیم فاشیستی " مشخص کنند و اطمینان داشته باشند که  بخش بزرگی از مردم ـ و پیشاپیش آنان، جوانان و زنان آزاد اندیش ایران ـ این رژیم  فاشیستی را بگورستان تاریخ خواهند سپرد.  

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com