بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

پنج شنبه 10 دی 1388 ـ  31 دسامبر 2009

 

نگاهی به سیاسی ترین تشییع جنازهء چند دههء اخیر!

بهمن پرستوئی

 همانطورکه گزارشات متعددی نشان میدهند، مردم مراسم تشییع جنازه آیت اله منتظری را، علیرغم تهدید های رژیم و حتی توصیه خانواده و برگزارکنندگان مبنبی بر غیرسیاسی ماندن مراسم، به یک دمونستراسیون بزرگ اعتراضی تبدیل کردند و در همان حال تلاش رژیم برای کنترل حرکت آنها و بلندگوها و شعارها را درهم شکسته و درس خوبی به کسانی که ید طولائی در تلاش مذبوحانه برای مصادرهء نمادها و شعارهای جنبش دارند، دادند.

هر حرکت اعتراضی بزرگ مدرسه ای است سرشار از آموزه های مربوط به فوت و فن مبارزه، تقویت همبستگی در صفوف و گستراندن دامنهء آن و پیوستن موج جدیدی از نیروهای تازه نفس به جنبش. در این مکتب توده ها و بویژه جوانان نقش شاگرد آموزگار را توأمان دارند. هم تجربه می کنند و هم از تجربه خویش می آموزند. و البته بهترین آموزگار خود تجربه و درسها و نتایج پراتیک صورت گرفته است. در عین حال، برای تبلیغ و اثبات تداوم جنبش و تکذیب ادعاها و جنگ روانی دشمن مبنی بر فروکش جنبش، هیچ چیز مؤثرتر از حضور و فریاد مستقیم خودجنبش نیست.

در واقع، شاید بتوان تشییع جنازهء آیت الله منتظری را سیاسی ترین تشییع جنازهء دهه های اخیر به شمار آورد. مثل موارد قبلی و البته بسی شفاف تر و صریح تر، مرگ برخامنه ای، قاتل بودن وی، حکم ابطال ولایتش، ما دلیل شورشیم / دیکتاتورو می کشیم، دیکتاتورحیا کن / سلطنت رو رهاکن، مردم حتی با شعار «محرم ماه خون است، سید علی سرنگون است» آرزوی سرنگونی زمان بندی شده خود را با صدای بلند بر زبان راندند! و براستی با جسارت و شهامت بی مانندی، فضای شهرقم، این ام القراء اسلامی را به لرزه افکندند و بی گمان خامنه ای و روحانیت حامی وی، درخلوت خود از این همه جسارت و صراحت برخود لرزیدند!.

علاوه بر این از ویژگی های دیگراین حرکت، برخلاف موارد پیشین که نقطه ثقلش در تهران بود، این بار در قم و نجف آباد بود. و در این میان بویژه برگزاری این دمونستراسیون اعتراضی بزرگ در قم و زده شدن کامل پنبهء خامنه ای، آن هم با توجه به پژواک جهانی اش، نشان دهندهء آن است که نارضایتی و تظاهرات فقط مختص  تهران و یا لایه های محدودی درشهرستان ها  نیست، بلکه هم چنین زمینه های عینی گسترش آن در دیگر نقاط کشور هم وجود دارد. هم چنین وجه دیگر برقراری این آکسیون عظیم در قم جائی که روحانیت محافظه کار و پشتیبان خامنه ای و ولایت فقیه تأمین کنندهء بخش مهمی از به اصطلاح  تتمهء "مشروعیت" موجود رژیم را تشکیل می دهد، هشداری است از سوی مردم به روحانیت محافظه کار و فاسدی که خفه خون گرفتن آن در برابر جنایت کهزیزک و نیز سایر جنایتها زبانزد همه است و مستظهر به حمایت مادی و سیاسی دربار ولایت فقیه هستند. و هشدار به آنانی که در طی این سال ها با متنظری در حصر نیز میانهء خوبی نداشتند و در بیانیه های تسلیت هم که پس از مرگ وی از سر ناگزیری انتشار دادند، هم چون جامعه مدرسین قم و یا کسانی مثل ناصرمکارم، به بیانیه خامنه ای تأسی کردند. بیانیه  چندش آوری که درآن اظهارامیدواری کرده بود که ابتلاء  به حصرسبب حذف  عقوبت اخروی منتظری شود!.

بطور خلاصه قاطع بودن شعارهای سرنگونی طلبانه مردم و خواست پائین کشیدن ولی فقیه، که حتا آشکارا قاطع تر از شعارهای دوره انقلاب بهمن علیه شاه هستند، ترکیب جمعیتی مردم  تظاهر کننده، که در مقایسه با تظاهرات قبلی  شمار بیشتری از نسل  قدیمی تر در کنار جوانان حضور داشتند، به لرزه افکندن آسمان ام القراء اسلامی، هشدار به روحانیت محافظه کار و فاسد، درهم کوبیدن تلاش رژیم برای کنترل مراسم و بیرون کردن آن ها از میان جمعیت و… ازجمله دست آوردهای این حرکت است. فشار رژیم به خانوادهء منتظری برای جمع کردن سریع مراسم و جلوگیری از مراسم ختم مسجد اعظم از طریق اشغال آن توسط طلاب و بسیجی ها، کنترل مسیرهای تردد و دستگیری های متعدد و کندکردن اینترنت و … ازیکسو عمق نگرانی رژیم را به خوبی به نمایش می گذارد و از سوی دیگر نشان می دهد که اگرقدری فضای سرکوب ترک بردارد رژیم با چه پتانسیل و طوفان عظیمی از انباشت نارضایتی در مقیاس سراسری مواجه است؛ طوفانی، که اگر وزیده شود، هیچ قدرتی را یارای ایستادگی در برابر آن نخواهد بود.

باین نکات دو نکته دیگر را بایداضافه کرد:

نخست آنکه تقارن ششمین ماه اعتراضات  با مناسبت ماه محرم که سنتاً همراه با گسترش تجمعات همراه است و با توجه به سراسری بودن این مناسبت ها و تجمعات، فرصت مناسبی  برای سراسری کردن اعتراضات فراهم می سازد که می تواند حاصل آن ترزیق نیروی جدید وتازه نفسی به  به کالبد جنبش باشد.

دومین نکته آنکه، بزرگترین فراز مقاومت منتظری را مخالفت وی با جنایت کشتار زندانیان سیاسی  سال 67 تشکیل میدهد. و گشودن پرونده این جنایت و البته بهمراه سایر جنایتها، در اذهان میلیون ها مبارز نه فقط درشکستن کمر حاکمیت مؤثررست بلکه هم چنین عامل افشاء کننده موثری است علیه اصلاح طلبان ودررأس آن کسانی مثل موسوی و کروبی وخاتمی ومجمع روحانیون مبارز...…که تلاش زیادی را برای پوشیدن نگهداشتن این جنایت به خاطر حفظ قداست خمینی  ونجات گذشته خود بکارمی برند . بویژه این  تلاش  درواکنش های اخیرآنان نسبت به پاره شدن تصویرخمینی برای باصطلاح مرزبندی با ساختارشکنان،در باج دادن به شاتتاژهای  جناح حاکم برای راضی کردن آنها،وکنترل محدوده مطالبات جنبش محسوس است. در واقع مرگ منتظری ومطرح شدن سرگذشت مغضوب شدن وی ،بطورطبیعی شرایط مناسبی را  برای مطرح کردن وسیع این جنایت فراهم ساخته است که نباید ازکنارآن بسادگی گذشت.

علاوه براینکه رادیکالیزه شدن جنبش بر بستر چنین تکانه هائی، در خنثی کردن تلاش کسانی که از ترس حرکت به جلو، به گذشته می آویزند و  در فرار از خامنه ای بزیر پرچم خمینی می خزند دارای اهمیت است.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com