بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

يک شنبه 29 آذر 1388 ـ  20 دسامبر 2009

 

ارتش سايبری استبداد:

جنگ نرم جمهوری اسلامی عليه مخالفان

مجيد محمدی

راديو فردا ـ به گزارش رجانيوز و سايت گرداب، موسسه «ديفنس تِک»، ايران را پنجمين قدرت سايبری جهان اعلام کرده و از اين کشور برای مقابله با پورنوگرافی تقدير کرده است.

با مراجعه به سايت اين موسسه و جستجوی اين مطلب با کليدواژه‌های مربوطه، مشخص می‌شود که اصولاً چنين گزارشی در اين سايت وجود ندارد. بنا به اين گزارش ِ ظاهراً قلابی، حدود ۲۴۰۰ نفر از نيروهای سپاه پاسداران يک ارتش سايبری را به وجود آورده‌اند و اين ارتش دارای ۱۲ هزار نيروی ذخيره نيز هست. بنا به اين گزارش، بودجه اين بخش حدود ۷۶ ميليون دلار است.

اما در اصل موضوع، يعنی فعاليت‌های جنگ الکترونيک سپاه و ارتش سايبری آن که عليه مخالفان سياسی و اجتماعی حکومت تمرکز دارد شکی نيست. با توجه به حجم فعاليت در اين حوزه بايد هزاران نفر در اين بخش مشغول بوده و سالانه صدها ميليون دلار صرف اين موضوع شود.

نيروهای وظيفه و بسيجی نيز بايد در اين حوزه مشغول باشند. نيروهای بسيجی مورد اعتمادتر که از دانشگاه فارغ‌التحصيل می‌شوند برای مدتی کوتاه در اين مراکز کار می‌کنند تا دوران سربازی خود را بگذرانند و برخی از آنها در اين بخش استخدام می‌شوند.

اين «ارتش» برای مقابله با سايت‌های عاشقانه (اروتيک) يا عريان‌نگارانه (پورنوگرافيک) يا تجارت کودکان شکل داده نشده است، بلکه اين امر صرفاً پوشش بيرونی برای توجيه ضرورت آن در نگاه سنت‌گرايان و محافظه‌کاران جامعه بوده است؛ به همان ترتيب که نيروی انتظامی، سرکوب جوانان ديگرباش را با عنوان مقابله با اراذل و اوباش انجام می‌دهد. با توجه به آن که ماموريت سپاه صرفاً به سرکوب منتقدان داخلی حکومت تغيير يافته، اين افراد چه می‌کنند و اين بودجه چگونه مصرف می‌شود؟  

فيلترينگ

نيروهای سپاهی که مسئول «پاک کردن ِ» اينترنت از امور نامطبوع برای حاکميت هستند فهرستی از سايت‌های ممنوعه را فراهم می‌کنند تا توسط دستگاه مخابرات کشور فيلتر شوند. اين کار از نظر حاکميت جنبه پيش‌گيرانه دارد. از آنجا که مردم هر روز در حال ايجاد سايت‌های تازه هستند يا عناوين تازه‌ای به سايت‌های قبلی خود می‌دهند، يک تشکيلات عريض و طويل برای چک کردن هر روزهء‌ دنيای مجازی لازم است تا فهرست سايت‌هايی را که بايد فيلتر شوند روز‌آمد سازد. بنا به گزارش‌های مقامات جمهوری اسلامی، بيش از ده ميليون سايت اينترنتی فيلتر شده‌اند. فراهم کردن فهرست اين سايت‌ها صدها هزار ساعت کار می‌برد که اين کار تنها از يک ارتش چند هزار نفره برمی‌آيد.

 

وزارت حقيقت

وظيفهء‌ ديگر ارتش سايبری سپاه پاک کردن وب از هر آن چيزی است که از جنايات رژيم گزارش می‌دهد يا حکايت می‌کند. اين سايت‌ها با نام گمراه‌کننده (مضلين) معرفی می‌شوند. اين ارتش در ماه‌های اخير تلاش کرده است فيلم‌های مربوط به جنايات رژيم را از سايت‌هايی مثل فيس‌بوک، توييتر يا يوتيوب پاک کند و در مواردی نيز موفق بوده است. «شهروند / روزنامه‌نگاران» با جديت فيلم‌های خبری را بر روی وب قرار می‌دهند، اما تشکيلاتی برای پی‌گيری بقای آنها در اختيار ندارند، اما سپاه که دارای بودجه و نيروی انسانی است با جديت در جهت حذف آنها عمل می‌کند.

 

اخلال و اختلال در فعاليت سايت‌های خبری و تحليلی

با توجه به وجود روش‌های دور زدن فيلترينگ و راهيابی کاربران به سايت‌های ممنوعه در داخل کشور، از کار انداختن سايت‌های اينترنتی خبری و تحليلی سياسی، وظيفهء‌ ديگر اين سپاه سانسور و بی‌خبری است. روزانه ده‌ها سايت توسط اين نيروها هک می‌شوند و با دشواری بسيار کار خود را از اول شروع می‌کنند. به خاطر فعاليت‌های ارتش سايبری استبداد، بخشی از نيرو و وقت و هزينهء‌ سايت‌های اينترنتی ايران صرف مقابله با اقدامات اين بخش از سپاه می‌شود. سپاه علاوه بر اين ارتش سايبری، دارای بخش مستقلی برای ارسال پارازيت بر روی سيگنال‌های شبکه‌های تلويزيونی ماهواره‌ای است که کار آن از تهران شروع شده و به شهرهای ديگر (مثل اصفهان و مشهد) در حال بسط يافتن است.

 

شناسايی، تعقيب و پرونده‌سازی

اين کار با شروع اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری به طور علنی توسط ارتش سايبری سپاه انجام گرفت. سپاه با انتشار عکس‌های تظاهرکنندگان که توسط نيروهای امنيتی گرفته می‌شد از مردم می‌خواست که آنها را به مقامات امنيتی و نظامی معرفی کنند.

ارتش سايبری استبداد برای وبلاگ‌نويسان و نويسندگان سايت‌های خبری و تحليلی پرونده‌سازی می‌کند تا پس از دستگيری بر اساس آن نوشته‌ها محاکمه و زندانی شوند.

 

ارعاب ايرانيان خارج از کشور

از ديگر وظايف لشکر سايبری سپاه ارسال پيام‌های تهديدآميز به آن دسته از ايرانيان خارج از کشور است که در تظاهرات عليه رژيم شرکت کرده‌اند. همچنين صفحات فيس‌بوک يا توييتر اين افراد چک شده و برای آنها پرونده‌ سازی می‌شود و به هنگام ورود به کشور مورد استنطاق و بازجويی و حتی بازداشت قرار می‌گيرند.

کار ديگر اين لشکر حافظ استبداد آن است که به اسم روزنامه ‌نگاران و فعالان سياسی صفحات فيس‌بوک درست می‌کند تا از اين طريق افرادی را که با عقايد آنها همراهی دارند کشف کنند و مورد تعقيب و ارعاب قرار دهند. يکی ديگر از علل نبستن سايت‌های اجتماعی، کشف و تعقيب افراد مخالف مقيم خارج و اقدام عليه آنها در بازگشت يا بازديد و اقدام عليه اعضای خانواده‌های آنها بوده است. هدف اصلی از اين ارعاب‌ها قطع ارتباط ميان ايرانيان داخل و خارج و نيز جلوگيری از فعاليت‌های سياسی ايرانيان مقيم خارج کشور است.

 

مقابله با روابط صميمی

نيروهای سپاهی و بسيجی همواره مسئوليت داشته‌اند که رخت‌خواب مردم را هم کنترل کنند و نگذارند رابطه‌ای غيرشرعی ميان آدم‌ها منعقد شود. حال که سايت‌های اجتماعی و پيام‌های الکترونيکی اين امکان را برای جوانان فراهم آورده که با هم رابطه برقرار کنند، سپاه و بسيج بايد وارد اين قلمرو شده و «روابط اينترنتی نامشروع» را در نطفه خفه کنند.

 

کشف شبکه‌های مجازی سياسی و فعاليت‌های آنها

در روزهای تظاهرات اعتراضی و قبل از آن، دولت به تعطيل کامل اينترنت اقدام نمی‌کند و ارتباطات کند می‌شود، چون وقتی ارتباطات اينترنتی برقرار باشد فعاليت اطلاعاتی روی پيام‌های ارسالی امکان‌پذير می‌شود. اما چون کار اطلاعاتی روی تلفن موبايل دشوارتر و ارتباط‌گيری مردم از طريق آنها آسان‌تر و شبکه‌ آنها گسترده‌تر است شبکه‌های موبايل و پيامک کلاً بسته می‌شوند.

انعکاس بخشی از اين فعاليت‌ها را می‌توان در سايت اينترنتی گرداب (سايت رسمی مرکز جرائم سازمان يافتهء‌ سپاه) مشاهده کرد. چنان که از سخنان فرماندهان سپاه و بسيج برمی‌آيد، اين لشکر سايبری در حال گسترش است و سپاه می‌خواهد برای تمرکز در جنگ نرم همه‌ء نيروهای بسيجی را در اين گونه فعاليت‌ها درگير سازد. از حجم هر يک از فعاليت‌های فوق اين طور برمی‌آيد که سپاه و بسيج و دستگاه‌های اطلاعاتی به ده‌ها هزار نيرو برای پی‌گيری مواد گذاشته شده بر اينترنت و پيشبرد اقدامات حذفی و ارعابی نياز دارند و ضرورت اين اقدامات موجب شده است که به سرعت نيروها و تجهيزات لازم برای اين امور را فراهم بياورند.

http://news.gooya.com/politics/archives/2009/12/097714.php

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com