بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهارشنبه 4 آذر 1388 ـ  25 نوامبر 2009

 

سيمای حکومتی و تخطئهء جنبش برابري خواه زنان

محبوبه عباسقلی زاده

دفتر امور زنان و خانواده معاونت سياسي سيما سلسله برنامه اي تحت عنوان" فمینیسيم و جنگ عليه خانواده" توليد كرده است كه از ۲۷  آبان هر شب بعد از خبر هشت و سي  ازشبكه دو پخش مي شود. در مورد اين برنامه كه  ترکیبی از تحليل هاي غير كارشناسانه در مورد اقدامات جامعه مدني و فعالان جنبش زنان است، سايت روز آنلاين با محبوبه عباسقلی زاده از فعالان اجتماعی حوزه زنان و نیز مدیر مرکز کاورزی ایران مصاحبه کرده است. خانم عباسقلی که مرکز تحت مدیریت او هم که  سال گذشته توسط ماموران امنیتی تعطیل شد، در این فیلم مورد اشاره قرار گرفته دراین مصاحبه به تشریح زوایای مختلف این برنامه پرداخته است.

 

تحلیل شما از تهیه و پخش چنین برنامه هایی چیست؟

ظاهراً دستگیری ها و فشارهای سیاسی و امنیتی روی فعالان حوزهء زنان وارد فاز دیگری شده تا به تخریب آنها در شبکه ملی بپردازند.

 

با توجه به زمان پخش چنین برنامه هایی، چه اهدافی را پشت این برنامه، که می توان از آن به نوعی به عنوان سری جدید برنامه "هویت"نام برد می بینید؟

شايد بتوان انگيزهء پخش چنين برنامه اي را به حضور گسترده زنان در اعتراضات خياباني مرتبط دانست. مشخص است كه تلاش هاي جريانات مختلف در جنبش زنان باعث شد تا خود آگاهي جنسيتي در زنان رشد كند. از طرفي در سال هاي گذشته دستگاه هاي جنسيتي وابسته به افراطيون اصول گرا همهء تلاش خود را براي تخطئهء جنبش برابري خواه زنان كرده، اما حالا كه نتيجهء اين تلاش ها در حضور گسترده زنان در جريان جنبش سبز نمایان شده است سعي دارند به نوعي جريان هاي زنده فمینيستي را با دستمايه قرار دادن آراي نو محافظه كاران غربي و استناد به آراي آنان تخطئه كنند. انگيزه ديگر هم مي تواند جلوگيري از آمدن خانم شيرين عبادي به كشور يا پرونده سازي عليه زنان وابسته به جريانات اصلاح طلب باشد.

 

در این فیلم ها بیشتر روی جریان های فکری تاکید شده یا تخریب شخصیت ها وافراد خاص؟

اصولاً این برنامهء به اصطلاح مستند كه هنوز دارد از شبكه دو سيما پخش مي شود، آنقدر مشوش است كه نمي توان فهميد بالاخره حرف حساب و پیام اصلي آن چيست اما اين برنامه از كارگردانان زني كه فيلم هاي فمینيستي ساخته اند  تا شيرين عبادي و مسئولين مركز مشاركت زنان دوره خاتمي را شامل مي شود. در عين حال فيلم هايي كه متعلق به فعالان مدني بوده  و چند سال پيش و در زمان پلمب دفاتر سازمان هاي غير دولتي مستقل به دست دستگاه هاي امنيتي افتاده است در اين برنامه نمايش داده مي شود.

 

آیا این فیلم ها با اجازهء افراد نمایش داده شده یا بعد از ضبط توسط نیروهای امنیتی و بدون اجازه در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است؟

اين فيلم ها كه بعضي شان كاملا جنبهء شخصي و  خصوصي دارد در جريان پلمب اين دفاتر به دست مأموران امنيتي افتاده و ظاهراً بعد از مدتي عيناً به صاحبانش بازگردانده شده اما از نمايش اين سلسله برنامه بر مي آيد كه بدون اطلاع و رضايت صاحبان فيلم ها از آنها كپي برداري شده و روشن نيست چگونه و با چه مجوز قانوني به دست دفتر سياسي سيما افتاده است.

 

از اين فيلم ها به چه منظوري در اين برنامه استفاده شده است؟

دقيقا از اين فيلم ها براي قلب واقعيت استفاده شده است. مثلاً، يك فيلم خصوصي را در قسمت اول اين برنامه مي بينيم كه از روی تغيير صداها و اديت تصوير، مشخص مي شود حرف گوينده اي كه در حال نقد خانم عبادي  يا جريان هاي جنبش زنان است مونتاژ شده است. اصلاً در كل اين برنامه با اديت صداهاي افراد مختلف سعي كرده اند حرفي راكه خودشان مي خواهند بگویند از زبان آنها در بياورند. براي من ديدن اين برنامه يادآور مناظره آقاي احمدي نژاد با آقاي مير حسين موسوي در جريان مبارزات انتخاباتي است ـ زماني كه آقاي احمدي نژاد سعي داشت با نشان دادن عكس خانم رهنورد آقاي موسوي را مرعوب كند. بايد پيش بيني مي كرديم كه افراد وي در دستگاه هاي امنيتي مي خواهند با نشان دادن عكس ها و تصاوير فعالين زن به نوعي مخاطبان خود را مرعوب كنند. اين مشي و روش غير اخلاقي متاسفانه در اين برنامه كاملاً نمود دارد اما خوشبختانه از آنجا كه تلویزیون ایران تحريم شده است اين روزها از هر که مي پرسم اين برنامه را ديده است و نظرش چيست با لبخندي جواب مي دهد ما سيما را تحريم كرديم و خبر نداريم.

 

فکر می کنید نمایش این فیلم موج برخورد جدیدی را به همراه خواهد داشت؟

البته چون ماهيت سيما در چند ماه اخير براي همه جا افتاده است و اعتماد عمومي از آن سلب شده مردم چندان اهميتي به پخش اين نوع برنامه ها نمي دهند. یعنی از يك طرف پخش اين برنامه به دليل ضعف ساختاري در خيلي جاها به ضد پيام تبديل و باعث شده تا فمینيسيم امري خوشايند و جذاب باشد، از طرف ديگر روشن است كه ساخت اين برنامه ها واكنشي بوده و ديگر نيازي به نشان دادن كنش مشخصي از سوي جنبش زنان ندارد. هر چند كه نمايش فيلم هاي متعلق به افراد بدون اطلاع و اجازه آنان بوده و از اين نظر دارد جا دارد تا حقوقدانان و دستگاه قضايي به اين عمل غير قانوني  توجه كنند.

 

آیا شباهت هایی بین این برنامه و برنامه هویت که سالها قبل به مدیریت روزنامه کیهان و وزارت اطلاعات و نیز همکاری صداوسیما ساخته و پخش شد می بینید؟

سبك اين نوع برنامه ها تا حدي تغيير كرده، اما به نظر مي رسد همان سبك و سياق را منتها به طرز ابتدايي تري دنبال كرده است. به ياد دارم كه برنامه هويت توسط يك گروه متشكل پشيباني محتوايي مي شد اما ضعف محتوايی اين برنامه نشان مي دهد كه منابع اصلي آن همان فيلم هاي شخصي شهروندان و كتابي است كه يك نو محافظه كار آمريكايي عليه فمینيسيم نوشته است.

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/2009/november/23//-dfb724128a.html

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com