بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهار شنبه 13 آبان 1388 ـ  4 نوامبر 2009

 

خبرگزاري فارس کشف و افشا و تحليل سياسی می کند!

نقش زنان در پروژهء «مده‌ آ»، سناريوي جديد جنگ نرم در ايران

خبرگزاري فارس: امروزه در دنياي سياست اصطلاحاتي را مي شنويم كه ريشه در ادبيات و افسانه هاي كهن بشر دارد، اصطلاحاتي نظير پاشنه آشيل، چشم اسفنديار، اسب تروآ، عمليات آژاكس، برگ درخت زيگفريد.ه

اين اصطلاحات ريشه عميق تاريخي در ادبيات و فرهنگ عامه دارد و در حقيقت آموزه‌ها و رسومات كهن همان آموزه‌ها و دكترين‌هاي بنيادي در زندگي جاري انسان‌هاست.
تراژدي‌ها نيز از اين دسته هستند و به عنوان آموزه‌ها و رسوماتي كهن، زيربناي تجاربي مي باشند كه حيات و زندگاني امروزين را هم در بر مي گيرند و از اين جهت مي‌توان به عنوان دستورالعمل هاييبراي امروز و آينده نيز به آنها نگريست
.

زماني كه سياستمداري مي‌گويد پاشنه آشيل دشمن فلان مسئله است در واقع در يك جمله يك راهبرد استراتژيك را معرفي مي كند تا همگان براي پيروزي به آن تاسي جويند.

شايد زماني كه نخبه هاي سازمان هاي جاسوسي آمريكا، C.I.A  و اينتليجنس سرويس انگلستان نام عمليات آژاكس ( نام نمايشنامه‌اي تراژيك سوفوكل تراژدي نويس شهير يوناني) را براي طرح براندازي دولت دكتر مصدق انتخاب مي نمودند تصور نمي‌كردند كه روزي فرا رسد كه ايرانيان بتوانند در ضدبراندازي هاي نرم به روش آنان دست پيدا كرده و ضد استراتژي آنرا بكار ببرند.

زماني كه تراژدي پارسيان، كه داستان چگونگي سقوط و شكست امپراطوري پارسيان است، درست سه ماه پيش از جنگ رژيم صهيونيستي با حزب الله لبنان بر مجموعهء "تئاتر شهر شكسپير" شهر واشنگتن به صحنه رفت كسي تصور نمي كرد سه ماه بعد همان سناريو را به اجرا گذارند!ه

در حال حاضر سناريوي ثانويه اي بعد از پروژه "آژاكس2 " در بيست و دوم خرداد 1388 تحت عنوان مده‌آ (medea) در دستور كار دشمن قرار گرفته و توسط عوامل داخلي و با پشتيباني تمام عيار خارجي در حال اجرا و پي گيري مي باشد.

مده ‌آ نام نمايشنامه اي از «اروپپد»، تراژدي نويس يونان قديم است. مده‌آ داستان دختر پادشاهي است كه عاشق دشمن پدر خويش مي شود، دشمني كه به كشور پدرش آمده تا پوست قوچ طلايي كه مظهر نيرو و قدرت خاصي براي كشور پدرش مي باشد را از وي گرفته و يا بربايد. مده‌آ كه از جادوگري نيز بهره مند مي باشد عاشق جيسون مي شود و در اين مسير به جيسون كمك مي كند، روغني به وي مي دهد تا جيسون بر بدن خويش ماليده تا نفس اژدها وي را نسوزاند. هنگامي كه كه سربازاني كه از دندان هاي اژدها به وجود آمده اند به تعقيب جيسون و گروهش كه با كمك مده‌آ و برادرش پوست طلايي را دزديده اند مي آيند مده‌آ ابزاري را به جيسون مي دهد تا آن را به ميان سربازان انداخته و باعث مي‌شود كه سربازان با خودشان مشغول جنگيدن شوند. در پايان، وقتي مده‌آ پدر خويش را به همراه سپاهيانش در تعقيب خود و جيسون مي بيند با بي رحمي تمام برادر خود را نيز مي كشد و هر تكه اي از آن را بر سر راه پدر مي افكند و پدرش را به اين وسيله معطل مي كند تا بتواند با عشقش جيسون فرار كند، زيرا او از پادشاه يوناني خوب آموخته است كه مي توان يك مرد را به وسيله فرزندانش به خوبي تحت تاثير قرار داد.ه

تراژدي مده‌آ با موسيقي ايراني
!

مده‌آ اخيراً توسط خانم آنت بنينگ (عضو آكادمي اسكار كه پيش از انتخابات براي ديدار با هنرمندان ايراني به كشورمان سفر كرده بود!) در جشنواره بين المللي تئاتر شهر لس آنجلس به صحنه رفت و آنت بنينگ نيز نقش مده آ را در اين نمايشنامه ايفا كرده و گروه هنرمندان ايراني نيز در روز پنجم سفر خود بنا به دعوت آكادمي اسكار به ديدن اين نمايشنامه رفتند.

اين نمايشنامه كه با موزيك متن ايراني در لس آنجلس به صحنه رفت گوياي واقعيتي تلخ است، واقعيتي كه برآمده از تبعات يك رابطه عشقي مخرب است، رابطه اي كه يك زن مي تواند به خاطر رسيدن به هدفش تا چه حد دچار بي رحمي در عمل گردد.

موسيقي متن اين نمايشنامه توسط گروه موسيقي سنتي ايراني "ليان " كه نوازندگان آن همگي ساكن شهر لس آنجلس هستند به طور زنده اجرا مي شود.

گروه "ليان آنسامبل" ازهفت موسيقي دان و آهنگساز و نوازنده ايراني و آمريكايي تشكيل شده است كه هومن پورمهدي و پيرايه پورآفر از پايه گذاران اصلي آن محسوب مي شوند. موسيقي اين گروه به نوعي موسيقي تجربي و تلفيقي است از موسيقي سنتي ايران و جاز آمريكايي و اين نخستين بار است كه گروه ليان بر روي صحنه يك نمايش به طور زنده به اجراي موسيقي مي پردازد. نمايش مده‌آ كه توسط "لنكا يودوويكي "، كارگردان تئاتر و اپراي بين المللي كارگرداني شده است يكي از برنامه هاي تهيه شده توسط دانشگاه لس آنجلس است كه تحت عنوان "UCLA Live " و بخشي از جشنواره تئاتر بين المللي در سالن تئاتر "فروييد " اين دانشگاه به روي صحنه آمده است.

يودوويكي با استفاده از يك ترجمان جديد از اثر كلاسيك اوريپيد كه در سال 1994 منتشر شده، مده‌آيي بوجود آورده است كه از مرزهاي زماني مي گذرد وتا حدود زيادي معاصر است و درآن از جنبه هاي كلاسيك نمايشنامه هاي يونان باستان، از جمله هم سرايي 12 زن بازيگر استفاده شده است. اين نمايش علاوه بر اجراي زنده موسيقي ايراني برروي صحنه توسط گروه ليان، از جلوه هاي ويژه صحنه اي كم نظيري نيز برخوردار است.

تفسير و ترجمان تازه "لنكا اودويكي " ابعاد تازه اي را به نمايشي كه در اوج دوران طلايي يونان باستان توسط ارويپيد نوشته شده افزوده است. "مده‌آ " داستان روابط سودايي اما مخرب ميان مده‌آ دختر مرموز و اسطوره اي يكي ازخدايان يونان باستان و "جيسون " يكي از قهرمانان فناپذير آن دوران است و مده‌آي آنت بنينگ نيز شخصيتي است كه ترك معشوق او را به مراحل غيرقابل تصوري از جنون و جلاي وطن مي كشاند.
 

تحليل تئاتر سياسي

بر اساس اين سناريو چنانچه شيفتگان غرب حاضر باشند كه جلاي وطن سياسي )خارج شدن از چارچوب نظام، طرح خروج از حاكميت و نظام) نمايند، براي آنكه از عواقب پيگرد نظام مصون بمانند و از ديگر سو به قدرت دست پيدا نمايند، آماده خواهند بود تا ثمره و فرزندان انقلاب را در اين راه قرباني نمايند.

تاكنون شاهد بوده ايم اين گروه سعي كرده‌اند از تمام ظرفيت هاي انقلابي بر عليه اصل انقلاب سوء استفاده كنند:

نخست انجام جرم بزرگ شايعه تقلب و زير سوال بردن صحت انتخابات و خدشه دار كردن دستاورد عظيم مشاركت حداكثري 85 درصدي.

دوم، ضربه به نماز وحدت بخش و دشمن شكن جمعه به عنوان مانور سياسي هفتگي.

سوم، سعي در انحراف روز قدس به عنوان به عنوان نماد مبارزه با صهيونيسم بين الملل و حمايت از ملت مظلوم فلسطين.

چهارم، استفاده از شعارها و رفتارهاي سياسي و مبارزاتي انقلابي در راستاي مبارزه با اصل انقلاب و به كارگيري تز مذهب عليه مذهب در چارچوب انقلاب عليه انقلاب و ساختن مسجد ضرار و پروژه آخر سناريوي 13 آبان سبز كه سالروز تسخير سفارت كودتا بوده است.

عوامل اجرايي كه در پروژه مده‌آ به عنوان صحنه گردان دوران بعد از انتخابات دهم بوده اند شامل بسياري از زنان سياسيون و هنرمندان در داخل و خارج هستند و نكته اي كه يكي از مدعيان پيروزي در انتخابات نيز در گفتار خويش به آن اشاره نموده، نقش فعاليت هاي هنري در اين جريان ها بوده است.

پروژه مده‌آ چند محور اصلي دارد كه از جمله آنها مي توان به ايجاد شيفتگي در طرف مقابل براي جذب و وارد شدن به جلاي وطن (شامل خروج از كشور، خروج از حاكميت) اشاره كرد.

در فاز دوم، افراد در هر دو حالت، براي جذب و پشتيباني توسط عامل جذب و يا عدم پيگرد توسط حاكميت، حاضر خواهند بود از نزديك ترين افراد و داشته هاي نظام به عنوان ثمره ها و فرزندان انقلاب، براي زمين گير كردن مجموعه انقلاب، نظام و مسئولين استفاده كنند.

دشمن در آن زمان (جيسون در نمايشنامه) به خوبي از اين مسئله بهره برده و تا حد ممكن آنان را وادار خواهد كرد تا اين ثمره ها و فرزندان را براي خلاصي خود و يا ارضا شدن نفرت خويش، قرباني كنند و با اين وسيله هزينه انقلاب و نظام اسلامي را بالا ببرند.

زنان به عنوان محور عمليات سايه و بعضاً آشكار، به خوبي در اين سناريو به كار گرفته مي شوند.

در حوزه خارجي، بسياري از زنان در گروه هاي هنري، فرهنگي و سياسي در اين چارچوب قرار گرفته اند، از سياسيون مي توان به شيرين عبادي، ژيلا بني يعقوب (برنده جايزه جهاني آزادي بيان سال 2009) اشاره كرد. در حوزه هنري، به شيرين نشاط سازنده فيلم زنان بدون مردان كه روايتي از نقش زنان در جريان كودتاي 28 مرداد 1333 در راه دموكراسي است و شبنم طلوعي در فرانسه مي توان اشاره نمود.

اساساً نقش زنان در موضوعاتي از اين دست هم در تاريخ اسلامي و هم در ايران مسبوق به سابقه است، "جعده " همسر امام حسن (ع) و قاتل ايشان نقش مده‌آ گونه دارد.

در تاريخ معاصر ايران نيز مي توان به مهدعليا مادر ناصرالدين شاه اشاره كرد كه عليه اميركبير كودتاي نرم را ترتيب داد.

از ديگر نمونه ها نيز مي توان به اشرف پهلوي و نقش وي در متقاعد كردن شاه براي انجام كودتا عليه دكتر مصدق سخن به ميان آورد.

خط اصلي پروژه مده‌آ اين نكته اساسي است كه مردان را از طريق فرزندان بهتر مي توان تحت تاثير قرار داد. مرد هم مي‌تواند مصداق شخصي داشته باشد و هم مصداق حقوقي و معنايي بيابد.

به عبارتي مي توان از يك دولت و نظام تشبيه به مرد نمود و ثمره ها و دستاوردهاي آن نيز مي تواند به مثابه فرزندان آن تعبير نمود.

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8808110415

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630