بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

سه شنبه 31 شهريور 1388 ـ  22 سپتامبر 2009

 

ريش سفيدهاي اصولگرا

پيشنهاداتی براي رفع بحران سياسي موجود

 

اعتماد- دو ماه پس از آنکه اولين بار هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه خود و پس از آن در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد ريش سفيدي را براي رفع بحران هاي کنوني جامعه داد، بزرگان جناح راست هم به تکاپو افتاده و خواستار آن هستند تا ريش سفيدهاي اصولگرا بين سران اصلاح طلب و اصولگرا ميانجيگري کرده و از نامناسب تر شدن شرايط کنوني جلوگيري کنند.

«جذب حداکثري و دفع حداقلي» بهانه يي شده تا در راستاي آن چهره هاي شاخص اصولگرا به بيان راهکارهايي براي دستيابي به آن پرداخته و به اين بهانه از چهره هايي مانند آيت الله مهدوي کني، علي لاريجاني و ناطق نوري بخواهند راهکارهايي پيدا کنند که جريان کنوني به حذف کامل اصلاح طلبان نينجامد و کدورت هاي خانوادگي پايان يابد.

هر چند مهدوي کني پيش از اين چنين پيشنهادي را داده بود اما اخيراً علي مطهري پيشقدم شه و گفته که بهتر است مهدوي کني خودش ريش سفيدي کند. اکرمي عضو جامعه روحانيت مبارز هم گفته که علاوه بر رئيس جامعه روحانيت مبارز، بزرگان ديگري مانند ناطق نوري هم مي توانند در اين کميته حل اختلاف نقش داشته باشند.

ابراهيمي، عضو ديگر جامعهء روحانيت مبارز، هم در مصاحبه ای گفته است اين طور نمي شود که گفت هيچ کس منتقد نباشد و هر کس منتقد است در عناد با نظام است. او شرط هايي براي انتقاد گذاشت و از دوستان اصولگرايش خواست منتقداني را که اين شروط را رعايت مي کنند، در داخل نظام پذيرا باشند.

مريم بهروزي هم از احزاب گفت و اينکه اگر احزاب نباشند نمي توان اعتماد مردم و طيف هاي مختلف را به دست آورد.

 به اين ترتيب هر يک شيوه هايي را براي پرداخت کمترين هزينه نظام در شرايط کنوني اعلام کردند. اما مطهري با صراحت بيشتري اولين پيشنهاد تشکيل کميته يي از کدخداهاي اصولگرا را مطرح کرد و گفت من معتقدم در شرايط فعلي بهترين کار ميانجيگري برخي بزرگان همچون آيت الله مهدوي کني ميان دولت و افرادي است که به نوعي رهبران اعتراضات خوانده مي شوند تا نوعي آشتي ملي ايجاد شود و طرفين البته بايد رهنمودهاي رهبري را پايه اتحاد قرار دهند.

وي اين اقدام را در برقراري آشتي در کشور، ايجاد فضاي گفت وگو ميان طرفين و اقرار به اشتباهات از جانب هر دو طرف موثر خواند و تاکيد کرد اين امر موجب مي شود آنان به دليل اتفاقات روي داده از مردم عذرخواهي کنند و انقلاب اسلامي قوي تر به راه خود ادامه دهد. وي هشدار داد دوستانش نبايد فراموش کنند که به دليل وقايع پس از انتخابات اعتبار جمهوري اسلامي در دنيا صدمه ديده چون مردم از برخورد خشن عده يي با معترضان بسيار متعجب شدند و انتظار چنين برخوردي را نداشتند. اما به قول وي همه اينها قابل جبران است و با همکاري طرفين مي توان مشکلات را حل کرد. البته مطهري مي گويد رهبران اين جريان مقصر هستند و مردم به اشتباه به همان چوبي رانده شدند که رهبران اين طيف رانده شدند؛ شايد مديران اين بحران بين اهداف رهبران اين اعتراضات و مردم عادي که صادقانه و به خيال اينکه تقلب شده معترض بودند، تفکيک قائل نشدند و چون فکر مي کردند که رهبران اين حرکت خائن هستند، نتيجه گرفتند پس با مردم عادي نيز بايد خشن برخورد شود. در حالي که بايد حساب مردم عادي از حساب رهبران اعتراضات تفکيک مي شد و با مردم برخوردي ملايم و اقناعي صورت مي گرفت.

نماينده مردم تهران مي گويد قضاوت منصفانه بايد انجام شود؛ اعتراضات طرفين مورد توجه قرار گيرد، کسي تنها به قاضي نرود و طرفين ماجرا به اشتباهات خود اعتراف کنند به نحوي که مثلاً ميرحسين موسوي که قبل از اتمام شمارش آرا گفت بنده برنده انتخابات هستم و اگر اين گونه نشد تقلب شده است و سپس بيانيه هاي تحريک کننده صادر کرد، بگويد اشتباه کرده است يا محمود احمدي نژاد بگويد نحوه مناظره اش با موسوي و ديگران درست نبوده و اساساً اتهاماتي که به افراد وارد کرده ثابت نشده بوده و آن فضا براي طرح اين گونه اتهامات فضاي مناسبي نبوده است. همچنين اعتراف کند برخي سخنانش پس از انتخابات تحريک کننده بوده است.

او البته هنوز هم اصرار دارد بايد ماموران متخلف در اين مورد به صورت علني محاکمه شوند و اسامي کامل آنان همراه عکس و مشخصات به اطلاع مردم برسد؛ «بازداشت هاي گسترده و بازجويي هاي طولاني و در شرايط خاص که برخي از آنها ممکن است مصداق شکنجه باشد، با موازين اسلامي و قانون اساسي ما سازگار نيست چرا که ممکن است برخي از اين اعترافات به خاطر شرايط بد بازداشت شدگان باشد و اعتباري هم از نظر قضايي نداشته باشد. روزنامه هاي بسته شده بايد رفع توقيف شوند و نبايد فضاي بسته در کشور حاکم شود، بايد آزادي بيان برقرار باشد تا شرايط عادي براي جامعه ملموس شود.»حساب صدا و سيما هم که از نگاه مطهري جداست؛ «صدا و سيما نيز اعتراف کند که در مورد اينکه وقت دفاع به آقاي هاشمي رفسنجاني نداده يا آنکه مردم را اغتشاشگر و آشوب طلب خوانده است، اشتباه کرده است. اگر همه به اشتباهات خود اعتراف کنند خيلي زود فضاي آشتي ايجاد مي شود.»

حجت الاسلام سيدرضا اکرمي عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز هم پيشنهاد کرده هياتي متشکل از علي لاريجاني، مهدوي کني و ناطق نوري در گفت وگو با بزرگان هر دو طيف سياسي کشور به آنان بقبولانند که همديگر را به عنوان شخصيتي قابل احترام و جايگاه در نظام بپذيرند. وي با بيان اينکه تا مي توانيم بايد همه مردم را با استدلال و مجادله احسن جذب کنيم، در عين حال تصريح کرد؛ اين جاذبه بايد براي افرادي که علاقه مند به حق و انصاف و عدالت هستند، باشد زيرا برخي از افراد هم به هيچ وجه حق و انصاف و عدالت را برنمي تابند و به دنبال ايجاد فتنه، فساد، فسق و فجور در جامعه هستند و به هيچ وجه مايل به جذب نيستند پس بايد آنان را دفع کرد و حتي در شرايطي خاص با آنها مقابله کرد.

به گفته وي اگر مقداري افراط و تفريط را رها کنيم و با استدلال و منطق جلو برويم و اهل تحمل هم باشيم همه چيز درست خواهد شد. اين نماينده مجلس هم مي گويد به هرحال دو طرف بايد همديگر را به رسميت بشناسند و اگر اين گونه نباشد مشکل کشور حل نخواهد شد؛ «الان متاسفانه وضعيت به گونه يي شده که احمدي نژاد و موسوي به جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام نمي روند که بايد هرچه زودتر اين مساله حل شود.» اما ابراهيمي عضو ديگر جامعه روحانيت مبارز هم گفته انتقاد از افراد يا روش ها به معناي مخالفت با مباني انقلاب نيست و با تاکيد بر اينکه معناي يک جامعه آزادانديش و داراي دموکراسي يعني هر کسي حرف و فکري دارد در چارچوب قانون و اخلاق بگويد، از سه شرط براي قرار داشتن در چارچوب نظام صحبت کرد.

وي در گفت وگو با مهر عنوان کرده که بعد از سخنان رهبري اگر افراد با مسائل امنيتي کاري نداشته باشند، با مباني برخورد نکرده و دروغ پراکني و شايعه افکني نکنند، جذب نظام خواهند شد. اين عضو جامعه روحانيت مبارز در حالي که تاکيد داشت طرح انتقاد و اختلاف سليقه مورد پذيرش نظام است، گفت؛ طرح انتقادات از سوي افراد و جريانات مختلف را نبايد به معناي برخورد با مباني، ايجاد ناامني و شايعه پراکني دانست، بلکه بايد آن را پذيرفت و در صورت وارد بودن با بررسي آن نسبت به آسيب شناسي اقدامات و برنامه ها عمل کرد. به گفته ابراهيمي بعضي ها توقع دارند هيچ سخني در مورد کارهاي آنان گفته نشود و هيچ انتقادي نسبت به عملکرد و برنامه هاي آنان مطرح نشود، اما اين طور که نمي شود، در يک جامعه پويا همواره بايد انتقادات مطرح شود. همواره اشخاصي که در جامعه خود و نسبت به مسائل آن احساس مسووليت مي کنند نسبت به مسائل انتقاد مي کنند.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630