آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

سال دوم ـ  شماره 535  ـ  دو شنبه 4  خرداد 1388 ـ  25 ماه مه 2009

===================== کوتاه و گويا  =====================

تعيين ارتباط اين عکس با خبر زير بر عهدهء خود شما است

طرح نشاط ملی ايران در دست مطالعه است

مجالس عزاداری در ایجاد نشاط مردمی تاثیر زیادی دارند

علیرضا افشار، معاون فرهنگی وزیر کشور

روزنامهء اعتماد - علیرضا افشار، معاون امور اجتماعی، فرهنگی و شوراهای وزیر کشور با اشاره به ارزیابی سازمان ملل از میزان شادی و نشاط در کشورهای مختلف دنیا و جایگاه ایران در این ارزیابی، و همچنين در رابطه با طرح نشاط اجتماعی، با بیان اینکه کلیات این طرح در ده محور به تصویب شورای اجتماعی کشور رسیده است، اظهار داشت: «در ارزیابی سازمان ملل متحد از نشاط اجتماعی کشورها، به ایران به دلیل نبود شناخت از علل مراسم عزاداری های متعدد، رتبه پایینی داده شده، در حالی که تحقیقات نشان داده است مجالس عزاداری ما در کاهش آلام درونی و ایجاد نشاط مردمی و معنوی تاثیر زیادی دارد... روش های شادی و نشاط در ایران با الگوهای کشورهای دیگر بسیار متفاوت و متأثر از فرهنگ بومی و آموزه های دینی ماست... نشاط اجتماعی در جامعه ابعاد مختلفی دارد... برای تهیهء الگوی نشاط اجتماعی باید مطالعاتی صورت گیرد و زمینه های افزایش نشاط و امید در جامعه و نیز علل تخریب آنها شناسایی شود، لذا ارائهء الگوی جامعهء امن، با نشاط و سالم با بهره گیری از آموزه های دینی و فرهنگ اهل بیت (ع) و استفاده از ظرفیت های عظیم فرهنگی و سرمایه ارزشمند انسانی کشورمان، با توافق وزارت علوم، بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده... بسیاری از اقدامات روانی دشمن موجب تخریب نشاط اجتماعی می شود و نباید از آنها غافل ماند که در این راستا نیروی مقاومت بسیج با کمک وزارت اطلاعات و صدا و سیما امر شناسایی و مقابله با اقدامات روانی دشمنان را بر عهده گرفته اند... باید جلوی طرح شایعات مخرب در جامعه و اعلام موضع گیری های تخریبی که موجب تضعیف نظام و بی اعتمادی مردم نسبت به مسوولان می شود، ارائه آمار و گزارش های مایوس کننده نظیر آمار طلاق که نتیجه مثبتی از طرح آنها در رسانه های عمومی حاصل نمی شود، پخش برنامه های خشونت زا از رسانه ملی و درج در صفحات حوادث مطبوعات یا کتاب هایی از این دست که از عوامل ایجادکننده استرس در جامعه و برهم زننده امنیت روانی جامعه هستند، گرفته شود. باید برای ایجاد فرآیند نظارتی و سازوکار تضمین کننده امنیت روانی جامعه فکری شود... اجرای طرح انضباط اجتماعی نیز که بخشی از آن توسط پلیس اجرا می شود در افزایش نشاط اجتماعی موثر بوده است... رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و سایر بی نظمی ها و به طور کلی رعایت نکردن حقوق یکدیگر موجب لطمه زدن به نشاط اجتماعی می شود. نظم در امور چه شخصی و چه اجتماعی یکی از عوامل بسیار موثر در ارتقای آرامش و نشاط اجتماعی است و در این رابطه وزارت کشور با همکاری ناجا و سایر سازمان ها موظف به ارائه طرح شد... احساس امنیت، جدای از وجود امنیت، قابل ارزیابی است. در کشورهای اروپایی و امریکا به رغم وجود آمار بالای خشونت، قتل، سرقت و سایر جرائم، با کنترل اطلاع رسانی و رسانه ها کاری کرده اند که احساس امنیت بیشتری در جامعه وجود داشته باشد، زیرا برای آنها صنعت توریسم، سرمایه گذاری و نظایر آنها اهمیت دارد... تقویت نشاط و شادابی خانواده و کاهش آسیب ها و خشونت های خانگی و همچنین وحدت و همبستگی ملی در لایه های مختلف جامعه با احترام به خرده فرهنگ های اصیل دو موضوع دیگر از محورهای طرح نشاط ملی است ».      (آرشيو)

هشت گنبد

حميدرضا رحيمی

فدوی قاصم الجبارین را گواه می گیرد و، اگر باورتان نمی شود، جان مقام معظم رهبری، سلمه الله تعالی، را نیز ضمیمه می کند که اين خبر را از خودش در نیاورده بلکه عیناً از یک سایت مکتبی نقل می کند که «تعدادی از اهالی مصر که خود را بواسطهء رسیدن نَسَب شان به ائمهء شیعه "اشراف" می خوانند، در نامه ای به یک روزنامهء مصری، خواستار عذرخواهی شیعیان و دولت ایران بخاطر قتل امام حسین (ع) شده اند»... با آنکه ُامّت شهیدپرور، ایران اسلامی را در ایامُ الله های متعددی همچون شهادت ها، وفات ها، ضربت خوردن های اهل بیت عصمت و طهارت، صلوات الله علیهم اجمعین، و البته ماه های گرامی محرم و صفر که چیزی حدود نود درصد تقویم ما را تشکیل می دهد، همه ساله به ماتمکده ای بزرگ تبدیل و مصرف قمه و ِگل چندان بالا می رود که  بنا گزیر باید از چین وارد کنیم، لکن بموجب برخی شواهدِ تاریخی فدوی این احتمال را چندان مستبعد نمی داند...

=====================================================

سفر رهبری کردستان را بيست سال جلو انداخت

گفتگو با نمايندهء ولي ‌فقيه در استان کردستان

حضور رهبر  انقلاب در استان کردستان اثراتي داشت که اگر مسئولان استان با يک اهتمام ویژه و با ابزارهاي گوناگون مي‌خواستند آن را محقق کنند، پانزده تا بیست سال به طول مي‌انجاميد. به عبارتي سفر رهبر  انقلاب بیست سال استان را جلو انداخت. از اين نظر که استان کردستان را به همه کشور و به همه مسئولان خوب شناساند و توجه کشور را به اين استان جلب کرد. از جمله مسائلي که در اين سفر برايم بسیار جالب بود، اشراف رهبر انقلاب و نوع شناخت ايشان نسبت به منطقه در ابعاد عمومي و تخصصي و توانمندي‌ها و همچنين شرايط اقليمي و سياسي منطقه بود، به گونه‌ای که مسئولان احساس مي‌کردند حضرت ايشان خيلي دقيق‌تر و عميق‌تر از خود ما، نسبت به شرايط منطقه اشراف دارند...

=====================================================

تز ولایت فقیه، تز قلیلی از مسلمانان است

گفت ‌و گو با محمد حسینی

گفتگوگر: محمدرضا اسکندری

در میان مذاهب اسلامی و غیر اسلامی بهایی‏ها و اهل حق بیشترین صدمه را دیده‏اند. کمی که بالاتر بیاییم، دیگر ادیان غیر اسلامی، مثل یهودی‏ها، زرتشتی‏ها، مسیحیان در رده‏ی بعدی قرار می‏گیرند. در میان مسلمانان هم اهل سنت، کم‏ترین حق را داشته و نتوانسته است به حداقل حقوق طبیعی خود برسد. در حالی که بر اساس اصل نوزده قانون اساسی، همه‏ی ملت با هم برابر هستند، برادر هستند و باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. برخورداری از حقوق مساوی یعنی این که اگر یک فرد شیعه‏ی اثنی‌عشری می‏تواند به موقعیت و جایگاهی مثل ریاست جمهوری برسد یا پست‏های کلان این مملکت را در دست بگیرد، باید برای اهل سنت هم چنین امکانی وجود داشته باشد. در حالی که اهل سنت حتی نتوانسته‏اند استاندار یک استان از استان‏های ایران بشوند. مثلا استاندار کردستان یا سیستان و بلوچستان باشند.

=====================================================

چند خبر هنری، انتخاباتی، جنائی، جاسوسی

برگرفته از سايت «سينمای آزاد»

حمايت هنرمندان شجاع و از جان گذشته از کانديداها ادامه دارد. محسن مخملباف که ادعا داشت رژيم می خواهد او را بکشد از ميرحسين موسوی حمايت کرد. داريوش مهرجوئی برای تکميل کابينهء موسوی پيشنهاداتی داد و به کروبی هم چشمکی زد. لوريس چکناواريان گفت که بشرط چاقو سمفونی دفاع مقدس را می سازد. و بالاخره آيا نامهء بهمن قبادی، مدعی نامزدی با رکسانا صابری، دربارهء رکسانا بود يا فستيوال فيلم کن؟

 

===================  عکس و مکث  ===================

(آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630