آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ  شماره 530  ـ  چهار شنبه 30 ارديبهشت 1388 ـ  20 ماه مه 2009

=======================================================

مقایسه مدرن سازی در ایران رضاشاه و ترکیه آتاتورک

گفتگو با تورج اتابکی

گفتگوگر: علی ملیحی

در سال های آغازین قرن نوزدهم میلادی بسیاری از اصلاحاتی را که ایران دوران محمد شاه و  عصر ناصری به طرحش نشست، امپراتوری عثمانی به شکلی گسترده تجربه کرد. حتی در دوران سلطان عبدالحمید، که به استبداد شهره است، نیز نوعی تجدد آمرانه جاری بود. بدین ترتیب، وقتی اتاتورک به قدرت رسید، ارتش منظم ملی متشکل از سربازان وظیفه، نظام پول ملی، شبکه ارتباطات سراسری، خطوط تلگراف و راه اهن، یک دستگاه اداری گسترده و متکی به خود ویک نظام قضایی که به استثنای قانون خانواده، کاملا عرفی بود را از امپراتوری عثمانی به ارث برد. در حالی که در ایران شرایط بسیار متفاوت بود. رضاخان باید دولتی را پایه می ریخت بی آنکه میراثی از این دست داشته باشد. کار او بسیار سخت تر بود.

===================================================== 

من هم حاضر بودم که در کودتای 28 مرداد شرکت کنم

محسن کردی

رضاپهلوی در مورد کودتای 28 مرداد بسیار مورد خطاب قرار می گیرد و من همیشه دیده ام که هم او و هم دیگر مشروطه خواهان به نوعی بابت این کودتا احساس «شرم حضور» دارند. در حالی که پاسخ این قضیه بسیار ساده است؛ کودتای 28 مرداد یک مقولهء تاریخی است و آقای رضا پهلوی هفت سال بعد تازه به دنیا آمده! این چه بلاهت است که یقهء او را بخاطر این کودتا بگیرید و از او بخواهید که مسئولیت بپذیرد؟ البته هدف نهفته در پس این گونه برخورد به رضا پهلوی این است که بسیار خوب، شما با اقرار به اینکه این کودتا مثلاً اشتباه بوده است پس دیگر به نظام پادشاهی نمی توان اعتماد داشت و این خطر وجود دارد که این گونه نظام بخواهد برای اعمال دیکتاتوری دست به کودتا بزند. تو گویی در نظام جمهوری، رئیس جمهور یا مثلاً وزیر دفاع، یا یک مقام دیگر، نمی تواند کودتا کند یا امکانش کمتر است.

=====================================================

توطئه علیه جبهه ملی ایران و شخصیت های ارجمندش ناکام ماند!

کامبیز قائم مقام

آقای نوری زاده! سؤال من از شما اینست که چطور شده که اینقدر جبهه ملی برای شما مهم شده است؟ از نظر شما این جبههء ملی رئیس هیات اجرائیه اش به حج میرود، با دوستان نزدیک شما اقای بهرامیان هم محبتی ندارند، علت 28 مرداد را هم نه تنها در کمبود محبوبیت مصدق نمی دانند بلکه کودتای ننگین شاه و بیگانگان می دانند، به خاندان سلطنت مورد حمایت شما هم ارادتی ندارند، در ضمن حرف شما و شاهزاده  را برای اتحاد همه با هم نپذیرفته اند، پس علت این همه دخالت شما در مسائل داخلی جبهه ملی چیست؟   (+ يک نظر از اشکان رضوی)

===================================================== 

ارتباط رسوائي پارلمان بريتانيا

و حمايت بيدريغ بي بي سي فارسي از رژيم اسلامي

عبدالستار دوشوكي

بي.بي.سي، كه در سال 57 تبديل به صداي مخالفان شاه شده بود و همواره اعترضات مخالفان را پخش مي كرد، اينكه محجبهء خبري شده است و ادعا مي كند كه نمي تواند صداي مخالفان رژيم جمهوري اسلامي را منعكس كند و مجاز است كه تنها از كبريت هاي بي خطر و تائيد شدهء اصلاح طلب حكومتي و هوادارن آنها در خارج براي پيشبرد مقاصد خود استفاده كند. مجريان برنامه بي.بي.سي مخالفان خود را، كه همان مخالفان رژيم نيز هستند، متهم به ناتواني از درك سياست بيطرفي بي.بي.سي مي كنند؛ سياستي كه توسط مسئولين گماشته شده از طرف وزارت خارجه بريتانيا تبيين و تدوين مي شود.

===================================================== 

برگردان دو شعر از آنگ سان سوچی

رهبر لیگ دموکراسی برمه

برگردان از حمید اکبری

===================== کوتاه و گويا  =====================

بخشی از بی خانمان های تهران فوق دیپلم و لیسانس دارند

خبرگزاری مهر

بنابر آمارهای موجود در دفتر آسیب های اجتماعی شهرداری تهران در سال 1387 ، 1/6 درصد افراد بی سرپناه و بی خانمان مراجعه کننده به گرمخانه های شهر تهران مدرک تحصیلی لیسانس و 4/7 درصد نیز دارای مدرک فوق دیپلم بوده اند. معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ با اعلام این مطلب گفت : مجموع آمار مراجعه کنندگان به سه گرمخانه محل نگهداری افراد بی سرپناه در شهر تهران بدون احتساب روزهای تکرار 640 نفر بوده اند. سرهنگ رضا غنی لو افزود: بیشتر افراد مراجعه کننده به این مراکز، افراد کارتن خواب، گدا و بی سرپناه بوده اند. البته لازم به ذکر است که از نظر حقوقی افراد مددجو و بی سرپناه با افراد متکدی و گدا متفاوت هستند چرا که گدایی از لحاظ قانونی خلاف محسوب می شود. بر اساس آمارهای موجود میزان افراد بی خانمان و متکدی تحصیل کرده که در مراکز عمومی مانند پارکها و ایستگاههای مترو شب را به روز می رسانند در کشورهای توسعه یافته به نسبت قابل توجهی بیشتر از افرادی از همین دست در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه است.  سرهنگ غنی لو در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از این افراد علاوه بر مشکلات مالی دارای مشکلات روحی و روانی بوده اند، افزود: به طور معمول کارتن خوابی افراد داری مدارک تحصیلی بالا نه به دلیل مشکلات اجتماعی بلکه بیشتر ناشی از مشکلات فردی و جسمی روانی خود این افراد بوده است. در سالهای گذشته نیز فردی کارتن خواب و متکدی دارای مدرک فوق لیسانس خاک شناسی از یکی از کشورهای خارجی در خیابانهای تهران وجود داشت که علت کارش را شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه خود اعلام می کرد، او ابتدا به مرام و مسلک درویشی رو آورد و در انتها به کارتن خوابی در خیابان کشیده شد.    (آرشيو)

 

===================  عکس و مکث  ===================

  (آرشيو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630