بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت   1388 ـ مه  2009 

پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

خاکستر زمان

بهمن زاهدی

حساسیت ها و دل نگرانی‌های انسان بیشتر در رابطه با مسایل جاری و رویدادهای زمانیست که وی در آن می‌زید و بر سر‌نوشتش اثر میکنند. مشکل امروز است که تمامی ذهن او را مشغول داشته و درصدر اولویت‌های وی قرار می‌دهد. و مسائل حل شده و حل نشده دیروز اهمیت خود را از دست داده و آهسته آهسته به خاطره‌ها می‌پیوندند. مُشکلاتی که در آینده بر سر راه انسان قرار می‌گیرند در بیشتر موارد قابل پیش‌بینی هستند، زیرا مُشتقی از مشکلات گذشته یا ادامه دامنه آنان و پی آمد ‌مُشکلاتی هستند که در گذشته بصورت کامل در مقطع زمانیشان حل نشده و باقی مانده‌اند.

در سیاست معاصر ایران هم شباهت های زیادی را می‌توان در این رابطه پیدا کرد، که مانع آینده ‌نگری روشنفکران امروزی شده و آنها را در گذشته نه چندان دور اسیر خود نگاه داشته است. تمامی توان روشنفکران امروزی خارج از کشور بغییر از مشروطه خواهان و انگشت‌شماری از چپ و راست میانه، صرف در دفاع از گذشته خویش می‌گردد و توان و زمانی برای خودنگری ندارند، چه رسد به آینده‌نگری روشنفکرانه‌ای برای نجات کشور از دست اسلامگرایان.

ایرانیانی که بین سال های 1340 تا 1350 بدنیا آمده‌اند، حساسیت و مشکلی با واقعه 28 مرداد ندارند. آنان بی‌طرفانه به آن واقعه نگاه می‌کنند و آن را مسئلهء خود نمی‌پندارند. همچنانکه متولدین 1360 تا 1370 انقلاب‌‌اسلامی سال 1357 را مشکل خود نمی‌دانند. چون در آن تحولات نه شرکت داشته‌اند و نه می‌توانند در آن وقایع تغییری بوجود آورند. آنان تنها درسی از تاریخ معاصر ایران را دریافت کرده‌اند. روشنفکران خارج از کشور با آن که از نتیجه برنامه‌هایشان در انقلاب اسلامی کارنامه ردی دریافت داشته‌اند(1)، همچنان با اصراری شگفت آور به آن افتخار نموده و در خیال خویش محتوای آن کارنامه نا‌میمون را گزینه‌ای برای سیاست ورزی امروزین خود تلقی می‌نمایند.

سیاست‌ورزی فن رفع مشکلات امروزه و آینده جامعه می‌باشد و نه فن تحریف گذشته‌ها. داده‌های ایدولوژیکی و عقیده مسلکی داشتن، برنامه ها‌یی برای آینده نیستد، بلکه خودمشغولی و خودفریبی در سیاست است. سیاست‌ورز با گذشته رابطه‌ای آنچنانی ندارد و نگاهش رو بجلو به حال و آینده جامعه‌اش است.

عدم داشتن برنامه نوینی برای آینده است که بیشترین چپ و راست افراطی ایران را در سالیان قبل از 1357 نگاه داشته و نسلشان را با خطر خاطره شدن مواجه کرده است. در بهترین شرایط آنها حامیان طیفی از وفاداران قسم خورده (بیعت کرده) ی جمهوری اسلامی بنام ناهماهنگ "اصلاح طلبان"  می‌باشند که باز نمایانگر ناآشنا بودن ذهنی و معنوی آنان از خواست جامعه جوان ایران است.

اما مشروطه‌ خواهان و گروهی از چپ و راست جمهوری‌خواه و خویش نقاد، نگاه خود را به گذشته بصورت تجربه‌اندوزی از آن تغییر داده‌اند. آنان به  چپ افراطی و دگراندیشان ایران با نگاه دیگری می‌نگرنند. دگراندیشان را دشمن نمی‌پندارند، بلکه ایشان را مخالفانی با اندیشه متفاوت دانسته که تفاوت اندیشه حق ذاتی و خدشه ناپذیر آنان است. ایران دوستی و ملی‌گرائی مشروطه‌خواهان در 15 سال گذشته گواه‌ این واقعیت بوده است. آنان در هر زمینه‌ای تمامیت ارضی کشور و رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر را برای خود از ارزشها و واجبات اولیه قرار داده‌اند.

 "پادشاهی" بین مشروطه‌خواهان، گزینه‌ای بیش برای فردای کشور نیست، که بایستی مردم به آن رای دهند. پیش شرط دیگری بغییر از موجودیت ایران برای مشروطه‌خواهان مطرح نمی‌باشد. در حالیکه پیش شرط‌های چپگرایان پذیرفتن لُزوم مبارزه مسلحانه آنان با نظام پیشین و قبول نظام" جمهوری" بدون دخالت و رای مردم می باشد. ملی مذهبی‌ها هم خواستار مهر تأیید بی چون و چرا بر قهرمانی شخصی در گذشته و پذیرش نظام "جمهوری" بدون دخالت و رای مردم هستند.

خاکستر زمان روشنگری را از روشنفکران دگراندیش‌ گرفته است و باید از آنان با خاطره‌ای نه چندان زیبا و نا‌خوش‌آیند، گذر کرد. آنان را باید به تاریخ سپرد. برای ما مشروطه خواهان مُشکلات دیروز و چگونگی آنها، اهمیت از دست دادن امروز و فردای کشورمان ایران را ندارد. جوانان ایران امروز مُشکلی بنام جمهوری اسلامی در پیش رویشان دارند، که مانع پیشرفت آنان در زندگی روزمره شده و هر روز با ایجاد بحرانی تازه کشورشان را بسوی پرتگاهی ژرف سوق میدهد. وظیفه ما از بین بردن این مشکل برای همیشه و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط زیستی نسلهای آینده می‌باشد. تاریخ قضاوت خود را در باره همگان با واقعیتنگری خود خواهد کرد. پس چه بهتر که ما در آینده نچندان دور کارنامه‌ای بهتری از ردی در دست داشته باشیم.

 

(1)                      انقلاب اسلامی و کارنامه ردی روشنفکری

http://talashonline.com/didgha/matn_555_1.html

 

http://bahman.zahedi.com/

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630