آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 505 ـ  شنبه 5 ارديبهشت 1388 ـ  25 آوريل 2009

=======================================================

سبيل سالاری، حتی اگر ريشت را شش تيغه کرده باشی

=====================================================

چه می نويسم که بنيادگرايان را خشمگين می کند؟

تسلیمه نسرین

می خواهم در چند جمله برای شما بگویم که من چه می نویسم که باعثِ خشمِ بنیاد گرایانِ اسلامی می شود. من بیشتر دربارهء نابرابری و تبعیض های بر اساس نژاد، جنسیت و مذهب می نویسم. بیشتر برای اختناق زدگان، ناتوانان، آسیب پذیران و زحمتکشان می نویسم. من مخالف آن جامعه و دولتی هستم که بین زن و مرد، فقیر و غنی، اقلیت و اکثریت اختلاف می اندازد و این اختلاف را ادامه می دهد. من آرزوئی در سر می پرورانم؛ آرزوی جهانی خالی از نابرابری و ستمگری؛ جهانی که در آن زنان بر پاهای خود ايستاده اند و از احترام و استقلال برخوردارند؛ جهانی که در آن اقلیت ها به شهروندانِ درجهء دوم یا موجودات وحشت زدهء خاموش تنزل نمی کنند؛ جهانی که در آن دیوانگیِ بنیاد گرائی چیز ناشناخته ای است؛ جهانی که در آن شکاف هایی که انسان ها را از یکدیگر جدا می کنند محو شده اند.

=====================================================

نگاهی به نظریهء حجاب رهایی بخش! 

مهرداد آبادیان

برخی پژوهشگران به کشف مهمی رسیدند که، به سبب کم توجهی  پژوهشگران واقع بین و ژرف کاو  مسایل اجتماعی و آموزش  زنان در ایران، رفته رفته  هم چون حقیقتی نمایان رو به پذیرش همگانی نهاده است و از روشنفکران هوادار جمهوری اسلامی و اسلام زدگان گرفته تا برخی فمینیست های اسلامی! هر از چند گاهی این کشف را برجسته می کنند تا حجاب اسلامی را پسند روز گردانند و از بار منفی آن بکاهند.

=====================================================

نسل تازه‌ای از زنان ایرانی برای حقوق خود مبارزه می‌کند

روزنامه‌ء آلمانی دی‌ولت

رژیم جمهوری اسلامی می‌داند که جنبش پایه‌ای چه قدرتی می‌تواند ایجاد کند. هر چه باشد، خود این حکومت الهی نیز محصول انقلاب است. به گفته‌ی یک تحلیلگر سیاسی در ایران، رژیم نمی‌داند با دو گروه اجتماعی چه رفتاری بکند: دانشجویان و زنان. چند فعال این جنبش‌ها را می‌توان کنترل کرد، ولی اگر این حرکت به یک جنبش مردمی فراروید، دیگر نمی‌توان آن را مهار کرد.

=====================================================

نتيجهء سی سال حضورگشت ارشاد: ارشاد نشدم

گرارش روزنامهء اعتماد ملی

سال‌ها بعد گفتند برخورد قهری و تنبیهی غلط است و آن چیز شد «ارشاد» و شد «تذکر زبانی». هر چند که همین هم به اندازهء کافی زخمی می‌کندف اما آيا کسی هست که از رفتار خشنی که آن روزها به کار می‌بستیم و امروز فهمیدیم نادرست و غیر انسانی است از این زنان معذرت بخواهد؟ مسوولیت زخم‌های سارا، مریم، طناز، رویا و … را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ چه کسی باید بیاید و بگوید من از دست ‌بندی که به تو زدم از دو شبی که تو را در کنار زنان آسیب ‌دیده در یک سلول انداختم و از شلاقی که بر کمرت نواختم معذرت می‌خواهم؟

===================== کوتاه و گويا  ====================

کلانتری های ویژهء زنان و کودکان راه اندازی می شود

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

سردار عزیزالله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در يک نشست خبری از ناآگاهی کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه جمع آوری گشت های ارشاد سخن گفت و از راه اندازی کلانتری های ویژه زنان و کودکان در سال جدید در تهران خبر داد. رجب زاده در نشست روز گذشته پیرامون ارائه عملکرد سال هشتاد و هفت پلیس پایتخت در پاسخ به اینکه فرمانده نیروی انتظامی کل کشور طرح ایجاد کلانتری های زنان را مردود شمرده بود، توضیح داد؛ «شاید این مساله برای کل کشور است؛ به هر حال به ما اعلام شده به صورت پایلوت این طرح را در چند منطقه تهران اجرا کنیم.» سردار رجب زاده با اشاره به اینکه تمام کارکنان این کلانتری ها زن خواهند بود، ادامه داد؛ «از این پس خانم ها برای مواردی که در طرح آن با افسران مرد مشکل داشتند، می توانند با حضور زنان به راحتی به کلانتری ها مراجعه کنند.» فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه گفت؛ «در سال گذشته کل جرائم رخ داده در تهران بزرگ چهار درصد کاهش داشت و این آمار شامل کاهش سرقت منزل به میزان هفت درصد، سرقت مغازه حدود شش درصد، سرقت بانک پنجاه درصد، لوازم داخل خودرو شش درصد و لوازم خودرو یک درصد بوده است.» وی ادامه داد؛ «در مقابل سرقت اتومبیل سی و شش درصد و سرقت موتورسیکلت چهل و هفت درصد در سطح تهران افزایش داشته است.» رجب زاده گفت؛ «همچنین در سال گذشته کشف سرقت اتومبیل بيست و پنج درصد و کشف موتورسیکلت های مسروقه پنجاه و يک درصد افزایش داشته است.» او ادامه داد؛ «در سال گذشته در بحث تصادفات نیز شاهد افزایش هفت درصدی فوتی های ناشی از تصادفات بودیم و این امر ناشی از وقوع ششصد و چهل و سه تصادف فوتی و بيست و چهر هزار و صد و هشتاد و يک تصادف جرحی در تهران بوده است.» رئیس پلیس پایتخت اضافه کرد؛ «در اثر وقوع این تصادفات سال گذشته ششصد و هشتاد و يک نفر در تهران کشته و بيست و نه هزار و بيست و پنج نفر مجروح شدند.»    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630