آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=====================================================

سال دوم ـ شماره 504 ـ  جمعه 4 ارديبهشت 1388 ـ  24 آوريل 2009

سعدی، ميان احمدی نژاد و اوباما؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

احمدی نژاد در سوئيس، در ظاهر همدردی با مردم غزه ای که با توطئه و پول حکومت ولايت فقيه گوشت دم توپ حماس شده اند، از انکار هولوکاست سخن می گويد و نفرت می پراکند و اوباما، به شادی نوروز ايرانيان، ابياتی از سعدی، شاعر هشت قرن پيش خودمان را، به رخ مان می کشد که: «بنی آدم اعضاء يک پيکرند / که در آفرينش ز يک گوهرند // چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار». براستی اين جا عوض شدن نقش ها از چه روست؟

=====================================================

شکستی سیاسی برای نماینده ولی فقیه

نوید اخگر 

کنفرانس جهانی مبارزه با نژادپرستی، موسوم به همایش «دوربان 2»، به همت كشورهاي آفريقايي و برخي از كشورهاي حامي آنها تشکیل شد که، برخلاف کشور هائی که این کنفرانس را تحریم کردند و در ردهء دمکراسی های غربی قرار دارند، اکثراً شاخص بارز تبعیض نژادی در سرزمین های خود محسوب می شوند. بطور مثال، می توان به نقش ایران در سرکوب سنی ها، بهائیان، و حتی دگر اندیشانی با برداشت های گوناگون و فلسفه های مادی، یا شیعیان و مسلمانانی با برداشت های مختلف که، مثلاً، بر رد ولایت فقیه تاکید دارند و نيز مسیحیان اشاره کرد...

=====================================================

امروز، مافیای روحانیت امید خود را به دانشگاه و دانشجو بکلی از دست داده و بجای تلاش در تغییر باورها و اعتقادات دانشجویان و اسلامی کردن دانشگاه، به سرکوب دانشجویان می پردازد و در عوض، سر خر خود را به سمت مدارس ابتدایی و راهنمایی و متوسطه برگردانده و بر این گمان است که آب رفته را به جوی بازگرداند و، با آغازی دوباره، از ریشه شروع کند و به مغزشویی کودکان صغیر و خردسالان و نوجوانان بپردازد. چرا که با نضج گرفتن افکار سکولار و لائیک در جامعه، خطر بی گله و گاو و گوسفند ماندن نهاد روحانیت از هرزمان دیگری بیشتر احساس می شود.

=====================================================

حسن چرا نمى خنده؟

تورج پارسى

در سرزمين دراندردشتِ حسن همه چيز هست، يك سو ميراث فرهنگى است كه همچون موزه اى است، از پگاه تاريخ تاكنون، كه از نظر اقتصادى بسيار مى تواند بازده داشته باشد. آن سوتر طبيعت چهار فصل آن است آنچنان كه هم زمان مى توان در سی و پنج درجه سرماى اردبيل اسكى كرد و در سی و پنج درجه گرماى جنوب تن را در لاژورد خليج هميشه پارس به دست آب سپرد. جنگل، كوه و دريا و... ثروتى هستند همچون نفت. اما در همين سرزمين، كه كشور حسن است و ايران نام دارد، بيكارى و فقر بيداد مى كند. و نكتهء شايان توجه اين كه اين همه ثروت با فقر عمومى خوانايي ندارد. مشكل در كجاست؟

===================== کوتاه و گويا  ====================

ایران، احمدی نژاد نیست

حزب مشروطه ایران

سخنرانی تنفر آور احمدی‌نژاد در کنفرانس دوربان در سویس که به حق اعتراض جهان متمدن را بر انگیخته هیچ ارتباطی به مردم ایران ندارد. اجتماع یهودیان ایرانی کهن‌ترین اجتماع یهودی در جهان است. یهودیان ایرانی سه هزاره در آرامش (صرفنظر از دوره‌های معدود برتری ملایان در حکومت) در کنار ایرانیان دیگر زیسته‌اند و در این نزدیک سه هزار سال نه از پوگروم و نه از گتو در ایران نشانی بوده است. از نظر تاریخی ایرانیان نخستین دوستان سنتی دولت یهود بوده‌اند و بر خلاف زمامداران جمهوری اسلامی عمیقا هولو‌کاست را محکوم می‌کنند و مایه شرمساری بشریت می‌شمارند. حضور و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی در کنفرانسی که برای بررسی اقدامات جامعه جهانی در زمینه برطرف کردن تبعیض و نژاد پرستی برپا شده بود نه تنها ایرانیان را از داشتن چنین حکومتی شرمسار‌تر کرد بلکه خود کنفرانس دوربان را زیر پرسش برد. اگر تلاش‌‌های سازمان ملل متحد پلاتفرمی برای یک رژیم سراسر بر پایه تبعیض و جنایت بر ضد بشریت فراهم می‌کند و اگر احمدی نژاد‌ها سخنرانان چنین کنفرانس‌هائی هستند می‌باید در اندیشه ترتیبات تازه‌ای بود.

===============================

چه کسی جرات دارد اقدام محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس سوئیس را تایید نکند؟

مرتضی آقا تهرانی

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران و عضو طیف حامی دولت در مجلس استقبال از مواضع احمدی‌نژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی ژنو، تاکید کرد: کشورهای اسلامی و عربی باید از این اقدام بیاموزند که حقشان را بگیرند. وی با بیان اینکه رفتار احمدی‌نژاد نوعی فرهنگ‌سازی بود، تصریح کرد: ملت‌ها ودولت‌ها باید بیاموزند، از کسی واهمه نداشته باشند. آقا تهرانی با بی‌عرضه و ترسو خواندن کشورهای عربی تاکید کرد: کار احمدی‌نژاد، کار بسیاری خوبی بود. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار پارلمانی ایلنا که موضع ایشان را تائید می‌کنید، گفت: «چه کسی جرات دارد تائید نکند؟»   (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630