آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 503 ـ  پنج شنبه 3 ارديبهشت 1388 ـ  23 آوريل 2009

=======================================================

بدون شرح

=====================================================

کاستی‌های دهکده جهانی

داریوش همایون

فراوانی رسانه‌ها از تاثیر یکایک آنها می‌کاهد ولی به بالا بردن سطح کمک نمی‌کند. این را ما در ده پانزده سال نخستین پس از انقلاب در رسانه‌های نوشتاری تبعیدیان دیدیم و تا امروز در رادیو تلویزیون‌ها، و از یک دهه پیش در رسانه‌های الکترونیک‌شان می‌بینیم. رسانه‌های الکترونیک به همان اندازه آسیب پذیرند. طبیعت زود گذر آنها و نیاز‌شان به روزآمد شدن با خود آسان پسندی می‌آورد. کسان می‌نویسند و هر چه بنویسند راهی در بلاگی خواهد یافت. در یک فضای گسترده‌تر از بلاگ‌ها به آسانی نمی‌توان یاوه‌ای گفت و امیدوار بود که فراموش شود. (یاوه‌ها تک تک فراموش می‌شوند ولی بر روی هم اندیشه را پائین می‌آورند).

=====================================================

نهضت اصلاح دین

لوئیس و .اسپیتز

با اینکه مفهوم اصلاح دین، در نظر مردم، پیوند ویژه ای با اصلاح دین پروتستان در سده ی شانزدهم، یا به قول «جیمز فرود»، «پاشنه ای که تمامی تاریخ نوین بر آن بر می گردد»، دارد ایدهء اصلاح دین بسیار کهن و پیچیده است. تعریف دقیقی ضرور است تا آن را از دیگر شکل های نوسازی، نوآوری، انقلاب، باززایی یا بازگشت متمایز سازد. فکر اصلاح باید از تصورهای جبرانگارانه، طبیعت انگارانه یا ماوراء طبیعی نوسازی متمایز شود. اصلاح دین عمل یا سلسلهء مکرر اعمالی است که هدف مصلح از انجام آنها بازگیری، برقراری مجدد، گستردن، و کامل کردن ارزش هایی بنیادی است که روزگاری در جامعهء انسانی وجود داشته اند و بعدها، به تأثیر غفلت عمدی یا انحطاط کلی از میان رفته یا مختل شده اند.

=====================================================

دین و سیاست در عصر ما

رژی دبره

جهانی ‌شدن تحمیلی، برانگیزنده «گروه‌ گرایی» است به‌مثابه پادزهر یکسان ‌سازی. فضای کلان سلب مالکیت به از دست رفتن احساس تعلق منجر می‌شود، احساسی که برای تسلط بر فضایی کوچک پدید آمده است. شکاف سیاسی به یکپارچه ‌شدن اقتصادی حمله می‌كند. انتقال مهارت‌ها به مراکز تصمیم‌ گیرنده غیرقابل دسترس در خارج، به چرخشی به سوی درون‌گرایی و خودگردانی داخلی می‌انجامد. به جهانی ‌شدن باید همراه وجه دیگرش، یعنی درون‌گرایی و قبض ‌و بسط فرهنگی توجه شود. برخلاف ظاهر، منطقه ‌گرایی به‌ معنای نفی جهانی ‌شدن نیست. بر عکس منطقه‌گرایی محصول جهانی‌شدن است.

فصل نهم ـ استانبول زندگی می کند

بخش چهارم – کيفيت زندگی

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

علاقمندی به زندگی خوش باشانه تنها به بخش ثروتمند جامعه محدود نمی شود؛ به طوری که حتی در ميانهء بحران اقتصادی سال 2001 شهروندان استانبول تا آن جا که می توانستند از زندگی لذت می بردند و، در همان حالی که جوانان پولدار شهر با اتومبيل های اسپورت خود در خيابان ها مانور می دادند، دانشجويان کم بضاعت شهر نيز در کافه های ساحلی «اورتاکوی»، واقع در انتهای اروپايي پل بسفر، اوقات خود را به خوشی می گذراندند. آنها همچنان در داخل و خارج اماکن موسوم به «ميخانه» در محلهء «بی اوغلو»، با ملغمه ای از موسيقی ترکی و پاپ، مشغول خواندن و رقصيدن هستند و در اين کار سخت فی البداهه و فارغ البال به نظر می رسند. اين واقعيت که آدم بی پول زندگی سختری دارد مانع از استفاده از هر امکانی که برای خوشگذرانی دست دهد نيست.          (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

ایران در میان پانصد دانشگاه برتر دنیا جایی ندارد

محمد رضا قانع، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

خبرگزاری مهر: محمد رضا قانع، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، با تشریح جزئیات رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس وب سنجی (وبومتری) گفت: دانشگاههای کشور در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارند. او افزود: این طرح از سال 2004 توسط آزمایشگاه سیبرمتریکس در اسپانیا راه اندازی شده است که بیش از 16 هزار موسسه آموزش عالی را در سطح جهان پوشش می دهد. متولیان آموزش عالی می توانند از این طریق برپایه شاخص های وب سنجی از وضعیت دانشگاهها یا موسسات پژوهشی خود در مقایسه با دیگران آگاه شوند. وی با بیان اینکه کشور ما در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارد گفت: بین هزار دانشگاه برتر یک دانشگاه از ایران (دانشگاه تهران) مشاهده می شود این در حالی است که از کشور ترکیه بین 500 و 1000 دانشگاه برتر به ترتیب 3 و 9 دانشگاه مشاهده می شود. قانع با اشاره به توزیع دانشگاههای برتر بر اساس کشور به مهر گفت: 104 دانشگاه از آمریکا، 17 دانشگاه از کانادا، 17 دانشگاه از آلمان، 12 دانشگاه از بریتانیا، 6 دانشگاه از استرالیا، 6 دانشگاه از هلند، 4 دانشگاه از سوئد، 4 دانشگاه از اسپانیا، 3 دانشگاه از ژاپن در بین 200 دانشگاه برتر از نظر وب سنجی قرار دارد. قانع گفت: 41 دانشگاه ایران دارای رتبه جهانی در طرح وب سنجی هستند که از رتبه 990 تا 5967 را شامل می شود. وی ادامه داد: تنها دانشگاه تهران رتبه زیر هزار (990) دارد و 16 دانشگاه ایران رتبه بین 1000 و 3000 را کسب کرده اند. >>>   (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630