آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 498 ـ شنبه 29 فروردين 1388 ـ  18 آوريل 2009

=======================================================

نبرد حکومت اسلامی با زنان

نشريهء دی ولت

برگردان از الاهه بقراط

نبرد خاموش زنان فمينيست ايران دشوارتر شده است. از يک سو، حکومت با شروع رياست جمهوری احمدی‌نژاد بر شدت اقدامات خود عليه فعالان حقوق زنان افزوده است، و از سوی ديگر مدافعان حقوق زنان نيز بر فعاليت‌های خود می‌افزايند. منصوره شجاعی می‌گويد: «ما فشار را بيش از پيش احساس می‌کنيم ولی با اين همه امروز خيلی قويتر و هماهنگ‌تر از چند سال پيش هستيم». وی در برابر اين پرسش که آيا انتخابات رياست جمهوری در ماه ژوئن ممکن است به بهبود وضعيت بيانجامد، پاسخ می‌دهد ديگر اعتمادی به سياستمداران ندارد.

=====================================================

کانديداتوری زنان برای رياست جمهوری منع قانونی ندارد! ه

عباسعلی کدخدايی

کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که کانديدا شدن زنان در انتخابات رياست جمهوری ايران منعی ندارد. او،  در پاسخ به پرسشی درباره تغيير موضع اين شورا درقبال کانديداتوری زنان با توجه به اعلام دواطلبی دو زن در انتخابات رياست جمهوری، گفت: «شورای نگهبان هيچ گاه رجل سياسی را تفسير نکرده و هر چه تا کنون مطرح شده صرفا از سوی نشريات و نهادهای حقوقی بوده است».

=====================================================

طرح استتار مدارس دختران؛ ادامه‌ء نظم و تسلط مردانه

گفتگو با سعید پیوندی

گفتگو‌گر: بهرام محیی

قبل از اینکه این استتار جدید، یعنی استتار ساختمانی و فیزیکی، به بچه‌ها تحمیل شود، ما دو نوع استتار را پیش از این به بچه‌ها تحمیل کرده‌ایم. استتار اول همان رعایت کامل حجاب است حتی در فضاهایی که در آن مرد نیست. یعنی در مدارسی هم که مردی حضور ندارد، دخترها بخاطر اینکه به حجاب عادت کنند و به پوشش اسلامی احترام بگذارند، مجبورند که حجاب را به طور کامل رعایت کنند و نمی‌توانند حجابشان را بردارند. استتار دوم که به نظر من مهم‌تر است و نمادین هم هست، جدایی بسیار وسیع زن و مرد در مطالب و کتاب‌های درسی است...

=====================================================

تأملاتی چند در باره «حجاب اجباری»

منیره کاظمی

دیدگاه مکانیکی اصل و فرع کردن مسائل اجتماعی سازمان های چپ، مسئله حجاب را فقط مختص زنان بورژوا دانسته و رسمی و غیر رسمی عنوان می کردند که «حجاب» مسئلهء زنان کارگر و زحمتکش نیست. آنها با این دست از تئوری ها و رهنمودها عدم توانائی خود را در درک «حجاب اجباری» به عنوان ابزار تحقیر کردن، شکستن فردیت، به انقیاد کشاندن و در آخر سرکوب در جامعه به نمایش گذاشتند. و حال من بعد از سی سال هنوز در صحبت های این دو سخنران عدم درک درد تحقیر شعار «یا روسری یا توسری» را حس می کردم.

===================== کوتاه و گويا  ====================

رفع تبعیض از زنان شعار کاندیداها باشد

زهرا رهنورد،‌ همسر میرحسین موسوی

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، زهرا رهنورد طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی حامیان مهندس موسوی نوشته است:‌ «تجربهء پیچیده انتخابات نشان می‌دهد که در هنگامهء شور و شوق انتخابات و شعارهای مربوط به جذب رای، زنان، شهروند درجه یک محسوب می‌شوند و نیمی از جمعیت! اما پس از فرو ریختن آب‌ها از آسیاب‌ها، یکباره به شهروند درجه دو و سه سقوط می‌کنند، فراموش می‌شوند و حتی به مصداق "طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد"، خود و کیان خانوادگی آنان در معرض آسیب‌هایی قرار می‌گیرد که محصول نابرابری طلبانگی فرهنگی و ترتیبات لایحه نویسی قانون گزاری ست که نمونهء بسیار بارز و بدخیم آن، معرکهء همسر دوم و لابد ... است که خوشبختانه توسط مجلس و قوهء قضاییه فعلاً مسکوت مانده و امیدوارم با لوایح مکمل! دوباره مطرح نشود... نخستین اقدامی که می‌بایست در جمهوری اسلامی دربارهء زنان انجام شود تا رفع تبعیض را میسر سازد، بازبینی قوانین با نگاهی مدرن و امروزی است و در این مسیر اطمینان قاطع دارم که دین مبین اسلام پاسخگوی هر گونه شرایط نوینی خواهد بود و در پیشرفته‌ ترین حالتِ دفاع از حقوق زن قرار خواهد گرفت و حتی از تجربیات نوین استفاده خواهد کرد، اگر چه این اهتمام زیربنایی باید مدت‌ها قبل انجام می‌شد، اما هنوز هم دیر نشده فرصت باقیست و انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی بستری مناسب و اهتمام رئیس جمهور آتی (هر کس که باشد) بر این مهم کلید اصلی ورود به جهانی سرشار از عدالت و آزادی و خلاقیت برای زنان خواهد بود... در این مسیر پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی زنان در جهت رفع تبعیض، نه حاکی از ضعف، بلکه حاکی از قدرت و پویندگی دیدگاه های اسلامیست. و چه بسا بتوان راه حل‌های برتری نیز برای جهانیان عرضه نمود. رفع تبعیض در مسائل اقتصادی و حمایت از زنان کارگر، کارمند، خانه دار، کشاور و معلمان و اساتید، ورزشکاران و سایر اقشار زنان از دیگر اقداماتی است که رئیس جمهور آینده باید بدان اهتمام ورزد. رفع تبعیض در توزیع مشاغل و مدیریت‌ها که اقدام عملی و بارز آن تصدی مسئولیت وزارت زنان، در چند وزارتخانه در کابینه دهم می‌باشد، سفیران، معاونان مشاوران، مسئولیت‌هایی است که بدون شک زن ایرانی می‌تواند به بهترین وجهی توان خدمت گزاری خود را به ملت ایران ادامه دهد».    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630