آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 497 ـ جمعه 28 فروردين 1388 ـ  17 آوريل 2009

=======================================================

چشم اندازهای جهانی شدن

آنچه اکنون بايد رخ دهد جا افتادن مفهوم درست «جهانی شدن» در ذهن تک تک آدميان است؛ آن هم بصورت پذيرش ارزش های عام و گسترده (يونيورسال) علمی و منطقی و دور شدن از باورهائی که ريشه در جهل آدمی دارند و جز اينکه جوامع را از آمادگی برای پيوستن به قافلهء جهانی شدهء تمدن بازدارند کار ديگری انجام نمی دهند. انسان گير کرده در باورهای نابخردانهء مذاهب جعلی، انسان منتظر ظهور، انسان متوسل به چاه جمکران و ضريح های بی محتوای «اماکن مقدسه»، بدليل وجود قوانين مسلم حاکم بر هستی، محکوم به عقب ماندگی و تو سری خوری است.

==============================

جهانی سازی و زنانه سازی فقر

دیوید مک نالی

خلع ید مردم ِجهان ِ سوم از زمین، به ویژه زندگی زنان را، بیشتر مورد هجوم قرار میدهد. این تهاجم، همراه با جابهجایی و فقر شهرنشینی، فاجعهء عظیمی را در بسیاری از کشورهای افریقایی و جنوب آسیا به همراه داشته است. علاوه بر آن نرخ مرگومیر کودکان به صورت فزایندهای در میان دختران افزایش یافته است. این مساله بیشتر به خاطر تغذیهء نامناسب آنان نسبت به پسران است زیرا پسران کار و درآمد بهتری دارند. این نرخ بالای مرگ و میر برای زنان و دختران، تنها به خاطر مسایل سنتی قدیمی نیست، بلکه در دورهء جهانی سازی و گسترش سرمایهداری افزایش یافته است.

=====================================================

جهانی سازی چیست؟

ویلیام شوِرمان

خوشبختانه، امروزه نظریه پردازان اجتماعی مفهوم دقیق تری از جهانی سازی ارائه نموده اند. اگرچه اختلاف نظرهای عمدهء  میان شرکت کنندگان در بحث مداوم جهانی سازی همچنان باقی است، اما اغلب نظریه پردازان اجتماعی معاصر این دیدگاه را می پذیرند که جهانی سازی راجع به تغییرات بنیادی در «نمایه» های فضایی و زمانی حیات اجتماعی است. تغییراتی که به موجب آنها اهمیت فضا یا قلمرو تحت شعاع شتاب فزایندهء  ساختار زمانی شیوه های اصلی فعالیت بشر قرار گرفته است. امروزه فاصلهء  جغرافیایی عموماً با مقیاس زمانی سنجیده می شود.

=====================================================

خبر اين است: مردی پای سگی را گاز گرفت

هادی خرسندی

خبر چیست؟ هزارسال پیش، در کلاس خبرنگاری، استادمان «خبر» را برایمان تعریف کرد که «تازه و جالب بودن» کمترین ویژگی‌های آن است. و یک مثال ساده هم زد: «ببینید جانم، "سگی پای مردی را گاز گرفت" خبر نیست. خبر این است: "مردی پای سگی را گاز گرفت!"» سال‌هاست که من با این سنجه، خبر را از غیرخبر تشخیص می‌دهم. شاید پرداختن به آن برای شما هم سرگرمی خوبی باشد. (نه که ما کارمان تدارک وسایل سرگرمی است!)

===================== کوتاه و گويا  ====================

مهمترين دستاورد نظام نهادينه کردن مردم سالاري ديني است i

نايب رييس مجلس

به گزارش ايرنا، محمد حسن ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس اسلامی، در جمع طرفداران حزب موتلفه اسلامي، با اشاره به نامگذاري دهه چهارم انقلاب اسلامي به نام «دههء پيشرفت و عدالت»، اظهار داشت: «با نگاهي به دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته مي‌توان جهت‌گيري دلسوزان انقلاب اسلامي را در آينده تبيين کرد. مهمترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه گذشته که همراه با فراز و نشيب‌هاي سياسي، ‌نظامي، امنيتي و اقتصادي بوده،‌ نهادينه کردن مردم سالاري ديني در کشور است که مهمترين رکن نظام جمهوري اسلامي است. در طول سه دهه محاصرهء اقتصادي و تقابل تمام عيار سياسي و فکري با نظام سلطه به سرکردگي آمريکا و همچنين رويارويي با جريان‌هاي ساختار‌شکن در درون نظام و در حوزه‌هاي مهمي از حاکميت، نظام جمهوري اسلامي توانسته به پاسداري، تثبيت و نهادينه شدن مردم سالاري ديني همت گمارد. امروز ايران در سطح جامعه جهاني يکي از مقتدرترين نظام‌هاي سياسي را با تکيه به آراي مردمي و بامحوريت آموزه‌هاي ديني در اختيار دارد. در کنار به دست آوردن مردم سالاري ديني، نظام جمهوري اسلامي در طول سه دهه از عمر خويش به دستاوردهاي گرانقدري در زمينه‌هاي آموزشي، علمي، تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري دست پيدا کرده که از نگاه جامعه جهاني غيرمنتظره بوده است. ايران در جايگاهي قرار گرفته است که دشمنان نظام جمهوري اسلامي ديگر قدرت تهديد را از دست داده‌اند و اين نشان اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران است. اين که ادبيات اوباما تغيير کرده نشان از اين است که سياستمداران آمريکا در طول سه دهه گذشته نتوانسته‌اند به اهداف خود در مقابل ايران برسند و هيچ موفقيتي کسب نکرده‌اند.      (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630