آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 496 ـ پنج شنبه 27 فروردين 1388 ـ  16 آوريل 2009

=======================================================

======================================================

نفت نامهٌ موحّدی

رامین کامران

چند سالی از انتشار کتاب «خواب آشفتهٌ نفت، دکتر مصدق و نهضت ملی ایران»T نوشتهٌ محمدعلی موحدT می گذرد. از زمانی که کتاب را خواندم چند بار به این صرافت افتادم که نقدی در باره اش بنویسم و به نقاط ضعف آن که کلی و بنیادی است نه جزئی و در خور اغماض یا قابل تصحیح، بپردازم، بخصوص که معتقدم این قبیل کتاب ها به دلیل ظاهر شکیل، حجم قابل توجه و بخصوص برخورداری از مخلفات کار تحقیقی یعنی نامنامه و گاهنامه و انواع فهرست، به علاوهٌ تبلیغات جهت داری که پشتوانهٌ آنها می شود، به راحتی اسباب گمراهی خوانندگان کم تجربه و طالب اطلاع را فراهم می آورد…

=====================================================

ایده‌الیسم انتزاعی و نئولیبرالیسم ایرانی

امین حامی خواه

مغالطه‌ای در کار است که کپی کمرنگ آن در نظریات لیبرال‌های وطنی نیز به چشم می‌خورد و آن یکی انگاشتن سیاست و حکومت و، به تبع آن، نادیده انگاشتن حیات سیاسی مردم، جدا از اهداف سرمایه‌داری است، و به خوبی نشان می‌دهد که حتی لیبرالیسم وطنی از اصول حداقلی سیاسی لیبرالیسم، نظیر تفکیک قوا و دموکراسی فاصله‌ای فاحش دارد.

=====================================================

فرد، جامعه و پديدهء «هيئت»

محسن قانع بصيری

در جامعه اي که ارتباطات در مدار پيوند فرد با جامعه تنظيم مي شوند، هم نقش فرد بهتر آشکار مي شود و هم تبلور دموکراسي ساده تر صورت مي پذيرد و تنظيم رابطهء فرد با جامعه نيز در مدار عقل جمعي شکل مي پذيرد. برخلاف آن، هنگامي که «هيئت» ها وجود دارند، موضوع بسيار پيچيده مي شود، چرا که در اين وضع محورهاي سه گانهء ارتباطي پديد مي آيند که شامل فرد، هيئت و جمع اند. اين محورها اگر نتوانند به نظام انتقادي لازم براي توليد عقول مشترک و تحول هماهنگ در آنها دست يابند هر يک ديگري را تخريب مي کنند.

فصل نهم ـ استانبول زندگی می کند

بخش سوم ـ  ترکيب جمعيت، محله ها و ترافيک

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

آنچه مهاجران روستايي را به استانبول می کشاند تنها فقر نيست بلکه به مشکلاتی نيز مربوط می شود که در محل سکونت آن ها وجود دارد. اين مشکلات موجب می شوند که افراد عضو اقليت هايي همچون کردها و علوی ها مجبور به خروج از موطن خود شوند. در عين حال، خانه های فقيرنشين حومهء استانبول محل امنی برای پنهان شدن تروريست ها، جنايتکاران و قاچاقچيان محسوب می شوند. همچنين، ماجراجويان جوان اين مناطق به مرکز شهر آمده و به جيب بری مشغول می شوند.

(پيوند به فهرست کتاب)

=====================================================

نخستین بـُزغـالـهء شبیــه ســازی شدهء ایـران

م.سحر  

خبرگزاری فارس ـ مسئول پايگاه تحقيقات علوم سلولی اصفهان گفت: ايران بعد از كانادا،‌ چين، انگلستان و آمريكا به عنوان پنجمين كشور دنيا صبح امروز موفق به شبيه‌ سازی بزغاله شد.‌ نخستين بزغاله ايران و خاورميانه بعد از رويانا (‌گوسفند شبيه‌ سازی شده‌) صبح امروز در پژوهشكده رويان اصفهان متولد شد. مسئول پايگاه تحقيقات علوم سلولی اصفهان خاطرنشان كرد: اكثر بزغاله‌های موجود در گله‌ها به رنگ سياه و خاكستري هستند اما به دليل ماده بودن بزغالهء شبيه ‌سازی شده اين بزغاله به رنگ سفيد وحنايی است ونام وی را «حنا» گذاشته ایم!

ای حنا جان که سخت زیبایی / بچهء شهر نصف دنیایی

گرچه دیر آمدی و بی مادر / قدمت خوش به شهر ذوق و هنر

===================== کوتاه و گويا  ====================

فردوسي فرهنگ ايراني و اسلامي را زنده كرد! ه

دكتر محمود احمدي‌نژاد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور، رييس شوراي عالي امنيت ملي، رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، و رييس شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور ـ در همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از كشور در تهران، با اشاره به عظمت ملت ايران و دستيابي آن به قله ‌هاي رفيع علم و دانش خاطرنشان كرد: «همهء آن‌ها (غرب و قدرت‌هاي فاسد) بسيج شده‌اند تا جلوي پيشرفت علمي ملت ايران را بگيرند؛ در اين ميان موضوع هسته‌يي يك بهانه بود و مي‌خواستند اراده سياسي خود را تحميل كنند و اگر ايران زير بار مي‌رفت تمام فناوري‌هاي ما تعطيل مي‌شد... [اما] طبق برنامه توليد سوخت هسته‌يي به پيش مي‌رود و كسي نمي‌تواند جلوي پيشرفت ملت ايران را بگيرد... هم‌اكنون در ذهن ملت‌ها و سياستمداران دنيا ايران در بالاترين طراز اثرگذاري است كه اين مساله به خاطر همت، شجاعت و همبستگي ملت ايران است. ملت ايران، ملتي تمدن‌ساز و الهام‌بخش است و در طول تاريخ، ايرانيان به هر نقطه دنيا كه سفر كرده‌اند با خود خدمت و پيشرفت به ارمغان برده‌اند. هر ايراني به هر نقطه‌ي دنيا كه رفته سفير فرهنگ و تمدن ايران بوده است... بايد جهان زيبايي كه انسان براي زندگي در آن خلق شده است، پديد آيد و باور عميق داريم كه جز فرهنگ ايراني و اسلامي نمي‌تواند اين نياز فزآينده بشر را پاسخ دهد. در اين راستا بايد ايران را به سرعت بسازيم و بعد از ساختن ايران مي‌توانيم الهام‌بخش براي همه‌ بشريت باشيم و تك تك ما مسوول ساختن تاريخ و آينده بشريت هستيم... بعيد مي‌دانم كه دنيا در اين مساله ترديد داشته باشد كه ملت ايران نقش اصلي را در ساختن فرهنگ و تمدن جهان ايفا كرده است. هر چه عقب‌تر برويم مي‌بينيم ملت ايران همواره فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز بوده و بسياري از رفتارهاي غيرانساني هيچ‌گاه در ميان ايرانيان جايي نداشته است... ميراث فرهنگي ايران نيز از قديمي‌ترين و غني‌ترين ميراث فرهنگي بشري است و ملت ايران سهم اصلي را در شكل‌گيري علم و فناوري در جهان داشته است... برخي سازه‌هاي مهندسي ايرانيان سه هزار سال است كه در خدمت مردم است و در زمينه‌ ادب و هنر نيز اگر همه‌ هنرمندان دنيا جمع شوند يكي از آن‌ها مانند حافظ، سعدي، مولانا و يا فردوسي نمي‌شود... سنبل شجاعت ملت ايران آرش كمانگير است كه تمام وجود خود را براي حفظ ايران فدا كرد و در دوره اخير نيز تمام عالم در برابر ما ايستادند ولي جوانان ما با دست خالي زورگويان را به زير كشيدند... فردوسي، يک تنه، در برابر صدها لشكر و فرهنگ مهاجمي كه از ارزش‌هاي اسلامي و ايراني انحراف پيدا كرده بود و مي‌خواست همه چيز ايران را نابود كند در قالب حماسه، فرهنگ ايراني و اسلامي را زنده كرد... گذشته ما سرشار از افتخار است اما معنايش اين نيست كه همواره يك حاكميت افتخارآفرين در اين سرزمين برقرار بوده است... امروز به فضل الهي و با عنايات ويژه امام عصر (عج) يك خيزش و يك تولد دوباره در حيات ملت ايران اتفاق افتاده است...    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630