آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 491 ـ شنبه 22 فروردين 1388 ـ  11 آوريل 2009

=======================================================

احمدی نژاد در خوابگاه دختران

=======================================================

زبان روشنفکران می‏تواند پدرسالاری را توجيه کند

گفتگو با مهرداد درويش‌پور

گفتگو گر محمد تاج‌دولتی

امروز تب سکولاريسم در جامعه‏، به شدت رشد يافته و اين گرايش اتفاقاً، اعتماد بيشتری برای پذيرش فمينيسم سکولار ايجاد می‏کند، که به دنبال تفسيرهای دينی نيست و دنيوی‏تر به قانون و حقوق زنان برخورد می‏کند. اين‌که فمينيست ‏های سکولار، در کمپين يک ميليون امضا نقش موثرتری دارند، شايد نشان دهنده‏ء درجه‏ء اعتمادی است که به فمينيسم سکولار وجود دارد.

=======================================================

پاکستان: جنایتی تحت نامِ سُنَت

فردریک بوبن

مترجم: سیامند

هرگز يک «قتل ناموسی» موجب برانگيختنِ چنين عواطفی در بالاترين مدارج حکومت نشده بود. رئوف کلاسرا می گويد «اين يک به خود آمدن واقعی است». فمينيست ها اقرار می کنند که مبارزه ی آنها، که تا حدود پانزده سال قبل بسيار دشوار و درک نشده مانده بود، امروز در ميان طبقات سياسی از طنين رو به رشدی برخوردار شده. خانم سمر مينواله، محقق مردم شناس متخصص در زمينه ی «قتل های ناموسی» رضايتمندانه می گويد «من حالا ديگر برای سخنرانی و برگزاری کنفرانس در دانشکده ی حقوق دعوت می شوم». از اين پس دو پاکستان در مقابل يکديگر قد برافراشته اند. پاکستانِ مجامع بحث و فحص و مجالس مدنی ؛ و پاکستانِ قبايل: يک گسست واقعی.

=======================================================

ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری های شوروی سابق

صدای آلمان

«خرامان بقازاده»، محقق تاجیک، می گويد: «تمایل بخشی از جامعه برای اجرای سنت های مذهبی چیزی است که در مناطق سابق شوروی مشاهده می‌شود. این مسئله دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل اصلی آن این است که ما در زمان شوروی از ارزش مذهبی خود دور افتاده بودیم. و اکنون بخشی از جامعه به یکباره به اصل خود روی آورده و خواسته هویت مذهبی خود را آشکار کند و آن را به شکل حجاب یا روسری نشان دهد. این چیزی است که هنوز هم در جامعه ما مشاهده می‌شود.»

=======================================================

چند کلمه دربارهء يک طنزنوشته

ف. م. سخن

می توانم در يک جمله بگويم که مجموعه‌ی نوشته های من، "انتقاد به کليتِ وضع موجود است" و اين شامل همه کس، از خود ما آحاد مردم، تا بالاترين مقام حکومت و شخص ولايت فقيه می شود. به اعتقاد من، کار يک نويسنده ی منتقد، پرداختن به ظاهر نيست، نشان دادن باطن است. کشف روابط حاکم ميان پديده های اجتماعی ست. اتصال عمل مردم است، به عمل حکومت؛ اتصال عمل شخص من است، به عمل رهبر مملکت. کشف علت ظهور و رشد ديکتاتورها در بستر فرهنگی جامعه است. بحث بر سر ماهيت است. بحث بر سر ريشه است. وضعيت موجود در ايران مطلقاً قابل دفاع نيست؛ خسارتی که حکومت اسلامی به ايران و مردم ايران وارد آورده قابل محاسبه نيست و راهی جز تحول و دگرگونی بنيادی برای رهايی از اين وضعيت نابسامان وجود ندارد.

=======================================================

آبوم تماشائی عکس های عباس: از شاه تا خمينی>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

رشد قد در ایران متوقف شده و دختران زودتر بالغ می شوند

خبرگزاری مهر

دکتر ایرج حیدری، دارای فوق تخصص غدد، از متوقف شدن رشد قد ایرانی ها در ده سال اخیر به دلیل وجود عوامل مختلف اجتماعی و بهداشتی خبر داد. او در گفتگو با مهر گفت: این مسئله که یک بحران جدید و پنهان در کشور محسوب می شود و دلایل اصلی بروز آن استرس ها و فشارهای روانی، بی خوابی، اختلافات خانوادگی، کم تحرکی و از همه مهمتر وضعیت بد تغذیه است. او، با ابراز تأسف از اینکه در ايران مرکزی برای نمونه گیری و جمع آوری علمی و دقیق اینگونه آمارها وجود ندارد، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مرکزی برای تمام مشخصات جمعیتی مردم وجود دارد و هرساله نیز بر اساس آمارهای آن تحلیل های زیادی صورت می گیرد اما متأسفانه به دلیل این فقدان از میانگین قدی مردم کشورمان در گذشته و حتی اکنون آمار دقیقی در دست نداریم. با این همه بر اساس شواهد موجود رشد قد بعد از یک دوره افزایش، هم اکنون در کشور ما متوقف شده است. ژاپنی ها در دهه های اخیر با تحقیق، پیگیری و بهبود روشهای تغذیه برای مردم خود توانسته اند میانگین قدی نسل جدید خود را دوازده سانتی متر افزایش دهند و حتی موفق شده اند نسلی زیباتر از والدینشان به بار آورند. دکتر حیدری در ادامه افزود: به نظر من الگوی مصرف غذایی در ایران از زمان جنگ و همزمان با توزیع کوپنی مواد غذایی مورد نیاز مردم تغییر کرد. زمانی که برنج و دیگر مواد نشاسته ای با این روش توزیع، با افزایش شدید مصرف همراه شد و الگوی غذایی مردم دستخوش تغییر شد. دکتر ایرج حیدری، با تشریح دیگر عوامل این مسئله گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش و توقف میانگین قدی در جامعه ما به ویژه در میان زنان به دلیل وقوع پدیدهء جدید بلوغ زودرس است، چرا که زنان بعد از بلوغ دیگر رشد زیادی نخواهند داشت و در صورتی که بلوغشان در سنین پایین اتفاق افتاده باشد قدشان رشد چندانی نخواهد داشت. مسئلهء بلوغ زودرس در دختران عوامل زیادی دارد که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. بر اساس تحقیقی که در شهر تهران و از میان چهار هزار و بیست دختر در سنین هفت تا يازده سال صورت گرفته مشخص شده است  سن بلوغ دختران در ایران  از هفت تا يازده سالگی متغیر است. این تحقیق نشان داد که شروع سن بلوغ در دختران زودتر از گذشته و خاتمه آن نیز دیرتر شده است. در این تحقیق همچنین مشخص شد که حدود دو درصد دختران تهرانی زیر هفت سالگی وارد سن بلوغ می شوند که از سن بلوغ در کشورهای دیگر مورد مطالعه از قبیل مصر و آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی زودتر است.

سکولاريسم نو: اگر در ميان خوانندگان ما متخصصينی هستند که در اين مورد توضيح بيشتری دهند، از آنها تقاضای روشنگری داريم.    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630