آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 489 ـ پنج شنبه 20 فروردين 1388 ـ  9 آوريل 2009

=================================================

خيال حوصلهء بحر می پزد؟ هيهات! / چه هاست در سر اين قطرهء محال انديش

حکومت ترسيدهء اسلامی و ممنوعه های اينترنتی

گزارش سايت نوروز

وزارت ارشاد با فراخواندن مدیران سایت های خبری داخل کشور، لیست بلندی از ۱۸ مورد غیرمجاز در زمان انتخابات را در برابر آن ها قرار داده است که از جمله تبلیغ تحریم انتخابات و درج اطلاعیه های گروه های غیرقانونی از جمله موارد آن است. در کنار اين مطلب ديگر ممنوعه های اينترنتی نيز اعلام شده اند از جمله: «تحریف یا تحقیر ارزش های انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره)» و «ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت صدا و سیما» ممنوع شده است!

=======================================================

حقوق بشر، پروسه تمرکززدایی، و فدرالیسم

گزارش کنفرانس دو روزهء بروکسل

آنچه که در مجموع بحث ها تاکید شد، تلاش برای رسیدن به جامعه ای دمکراتیک و آزاد از راه تمرکز زدایی و خود حکومتی و فدرالیسم با حفظ وحدت و یکپارچگی کشور بود. تاریخ گذشته ایران شاهد پیش زمینهء حکومت های غیر متمرکز است که از ٨ دههء اخیر و با ایجاد حکومتی متمرکز، سعی در نفی تنوع های ملی، فرهنگی، نژادی و زبانی شد، که با نگاه با کارنامه ی جمهوری اسلامی این امر بیش از پیش محرز و بدیهی تر است. فدرالیسم نه تنها سیستمی است که در آن قدر ت تقسیم می شود بلکه خود پیش زمینه مشارکت فرهنگی و سیاسی است.

توضيح سکولاريسم نو: انتشار اين گزارش جنبهء اطلاع رسانی صرف دارد.

=======================================================

کاشفان فروتن شوکران

نابرابري طبقاتي در سير انديشه هاي اجتماعي

احمد اشرف

پيروان تبيين و راي تاريخي نابرابري هاي طبقاتي علل اين نابرابري ها را يا در عوامل زيستي و نژادي جست وجو مي کنند يا در نيازهاي متفاوت جامعه به وظايف گوناگون. تبيين طبيعي نابرابري هاي اجتماعي به عوامل نژادي، گزينش بهترين و شايسته ترين افراد و عامل وراثت در پيدايش نابرابري هاي طبقاتي توجه دارد. اين برداشت سابقه يي دور در تاريخ انديشه هاي اجتماعي دارد و در اواخر قرن نوزدهم و اويل قرن بيستم رونق فراوان گرفته و علمي عرضه شده است. بدين ترتيب در اين بخش ابتدا از گذشته اين نظريه ها در ايران باستان و دوران قديم و سپس از تحولات آن در دوران جديد سخن مي گوييم.

فصل نهم ـ استانبول زندگی می کند

بخش دوم ـ  ادارهء شهر استانبول

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

در سال 1999 شورای شهر به دست اسلاميست ها افتاده و شهردار جديد استامبول، رجب طيب اردوغان، موجب هراس گستردهء طبقهء متوسط و سکولار شهر شده بود. اما به زودی طرح حزب او برای ساختن يک مسجد جديد بزرگ، که می توانست بنای يادبود جمهوری و مرکز فرهنگی آتاتورک در ميدان «تقسيم» را تحت الشعاع خود قرار مدهد ـ به تصويب نرسيد. همچنين، تصميم حزب او برای ممنوع ساختن الکل در استانبول تتنها به ميهمانی های شهرداری و کافه هايي که بوسيلهء شهرداری اداره می شد محدود گرديد. اقدام ديگر او برای ممنوعيت صرف مشروب در کافه های پياده روهای بازار رنگارنگ گل و ماهی در قلب محلهء قديمی بيک اوغلو نيز به شکست انجاميد.      (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

كساني از نقد مي‌ترسند كه آلوده باشند

حدادعادل

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، دكتر غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در هشتمين همايش مديران مسوول نشريات دانشجويي، با اشاره به كليات كار دانشجويي گفت: «اولاً كار خوبي مي‌كنيد كه مقداري از وقت خود را صرف انتشار يك نشريه دانشجويي مي‌كنيد، اگر شما در تمام دنيا از مسوولان و مقامات سياسي و مديران ارشد كشورها آمار بگيريد درصد بالايي از آن‌ها در دوران تحصيل كار مطبوعاتي كردند». وي افزود: «در واقع كساني كه قدم در عرصه كار مطبوعاتي مي‌گذارند نوعاً كساني هستند كه يك نوع احساس تعهد و مسئوليت نسبت به كشور، جامعه و محيط خود دارند و افراد بي‌اعتنا به سرنوشت كشور و مردم معمولا وارد اين نوع فعاليت‌ها نمي‌شوند». رييس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: «اين نوع فعاليت از نوع روزنامه‌نگاري علامتي از يك دغدغه‌ي دروني است كه مي‌تواند بعدها آثار بسيار خوبي در برداشته باشد. حضور شما در اين كار حكايت از آن دارد كه در جاده‌اي حركت مي‌كنيد كه جاده‌ي مسئوليت است نه جاده بي‌قيدي نسبت به سرنوشت ديگران». وي افزود: «اينكه انقلاب جوشيده از بطن و متن مردم بوده ربطي به اين ندارد كه مخالف يا موافق انقلاب باشيم. مخالفان انقلاب هم قبول دارند اين انقلاب با پشتيباني كشور ديگري اتفاق نيفتاده است». رييس كميسيون فرهنگي مجلس انتقاد كردن را حق دانشجويان دانست و آن را براي كشور مفيد خواند و گفت: «اگر امثال بنده نگران انتقاد نباشيم خطاهايمان بيش از اين مي‌شود، كساني از نقد مي‌ترسند كه آلوده باشند نقد و انتقاد بايد هميشه وجود داشته باشد و محيط‌هاي دانشجويي با اين مختصات محيط دانشگاه شده است». وي در پايان گفت: «كشور احتياج به انديشه دارد، كشورداري و خدمت به ميهن و شهروند خوب بودن احتياج به ذهن دارد كه در آن تجزيه و تحليل وجود داشته باشد، لذا از فرصت نشريات دانشجويي به عنوان يك بستر تمرين براي خود و مخاطبان‌تان استفاده كنيد».  

       (اين مطلب را هم ببينيد>>>)      (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630