بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ آوريل  2009 

 

يك روز كار با اينترنت وطني!

ايران ـ ايران

مشكل دسترسي به اينترنت، بدون قطع شدن و دردسر، از جمله مسائلي است كه ظاهرا قرار نيست براي آن راه حل دائمي پيدا شود. به هر حال هميشه در ايران يا در همسايگي آن اتفاقي مي افتد كه در نتيجه اش دسترسي به اينترنت براي مدت چند ساعت الي چند روز مختل مي شود.

اگر شانس بياوري و لنگر كشتي به كابل هاي رها شده به امان خدا در كف خليج فارس برخورد نكند، يك كارگر بي مبالات پيدا مي شود كه در حين كندن زمين كوچه تان براي كار گذاشتن كابل هاي جديد تلفن يا لوله گاز و آب اشتباها كابل هاي تلفن را از كار بيندازد. اگر هم پول خرج كني و ماهي چند ده هزار تومان پول اينترنت مثلا پرسرعت بدهي باز هم تضميني وجود ندارد كه هميشه به وب وصل باشي. چون اگر همه تمهيدات هم انديشيده شده باشد ممكن است آخر شب مشكلي در مركز مخابرات محله تان پيش بيايد و طبيعتا چاره اي نيست جز اينكه تا صبح ساعت 8 صبر كني تا كارمندان محترم مركز مربوطه تشريف بياورند وبراي حل مشكل چاره اي بينديشند.

بعضي اوقات هم در شركت ارائه دهنده سرويس اينترنت شما اتفاق هاي عجيب و غريبي مي افتد كه نتيجه آن قطع يا كند شدن اينترنت است. در اين طور مواقع معمولا پيگيري و اعتراض به واحد پشتيباني ISP محترم هم فايده اي ندارد. چون اگر بعد از دهها بار تماس بتواني با يكي از كارمندان اين واحد صحبت كني تازه متوجه مي شوي كه مشكل يا از مودم شماست يا از رايانه تان.

گاهي لازم است ضدويروستان را از كار بيندازيد و بعضا به شما پيشنهاد مي شود ويندوزتان را عوض كنيد. اگر هم بيش از حد سرسختي كني و دنبال علت واقعي مشكل باشي به وزارت ICT و شركت ارتباطات زيرساخت حواله داده مي شوي.

در اين شرايط عجيب و غريب بيشترين ضرر به كساني مي رسد كه مجبورند به خاطر وضعيت شغليشان دائما به اينترنت دسترسي داشته باشند. اينترنت همراه و شبكه هاي بي سيم و هات اسپات ها و مودم هاي USB كه هنوز در ايران جانيفتاده اند و بنابراين پناه بردن به شيوه رو به انقراض dial up متعلق به عصر دايناسورها يا مراجعه به كافي نت ها تنها راه حل ممكن به نظر مي رسد.

از جمله اقشاري كه اينترنت برايشان مثل نان شب واجب است خبرنگاران و روزنامه نگاران و اصحاب قلم ورسانه هستند. بديهي است كه با توجه به نوپا بودن سرويس هايي مانند بانكداري الكترونيك، آموزش الكترونيك، دولت الكترونيك و خيلي امور الكترونيك ديگر صحبت كردن در مورد ضروري بودن دسترسي عموم مردم به اينترنت در ايران هنوز زود است. بنابراين شايد بهتر باشد كه فقط از مشكلات اهالي رسانه براي دسترسي به اينترنت صحبت كنيم و بيش از اين كلام را طولاني نكنيم.

اگر وضعيت دسترسي به اينترنت در تهران پايتخت ايران در شرايط نامطلوبي است، اوضاع در شهرستان ها به يك فاجعه شبيه است.

سرعت اتصال به شيوه اعصاب خرد كن dial up بسيار پايين و بعضا از 22 كيلوبيت در ثانيه بالاتر نمي رود. با اين سرعت بالا آمدن صفحه اول گوگل هم مدت طولاني طول مي كشد.

بديهي است كه چاره اي جز مراجعه به كافي نت باقي نمي ماند. كافي نت ها هم شلوغ و پر از جمعيتند. به هر حال عصر ديجيتال است و جوانان مشتاق كسب اطلاعات و بهره مندي از دستاوردهاي عصر ديجيتال. بايد مدتي منتظر بماني تا يك رايانه خالي شود.

بالاخره انتظار به سر مي رسد و يك رايانه خالي مي شود. اما سرعت باز هم كافي نيست. انگار چيزي راه گلوي اينترنت را گرفته. بالا آمدن صفحه ساده يك سايت خبري انگليسي زبان مدت طولاني طول مي كشد. در نهايت هم تنها بخشي از اطلاعات صفحه هر سايت ديده مي شود.در نهايت مجبور مي شوي بابت خدماتي كه دريافت نكردي هزينه پرداخت كني و به كافي نت شلوغ ديگري سر بزني.

در كافي نت بعدي اوضاع كمي بهتر است. البته صاحب كافي نت به شوخي مي گويد هر وقت باران مي آيد اينترنت هم نم مي كشد. با مختصر گشت و گذاري متوجه مي شوم كه براي چندمين بار دسترسي به اينترنت در سراسر كشور مختل شده است. با ترس و لرز و اضطراب از اينكه هر لحظه ممكن است دسترسي به اينترنت به طور كامل غيرممكن شود چند خبر تهيه و ارسال مي كنم.

كاربر بغل دستي من هم از اينكه بعد از چند بار تلاش هنوز موفق نشده يك فايل 500 كيلوبايتي را ضميمه نامه الكترونيكش بكند حسابي كلافه شده است. بالاخره كارم را انجام مي دهم و پيروزمندانه از كافي نت خارج مي شوم.

چه در محل كار و چه در منزل اينترنت مختل است و سايت ها به طور تصادفي در دسترس هستند و اين ما هستيم كه كماكان از قافله ديجيتال عقب مانده ايم.

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630