آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 484 ـ شنبه 15 فروردين 1388 ـ  4 آوريل 2009

=======================================================

چند پرتره از ليدا قدسی>>>

از حق طلاق تا رابطه با آمریکا

(نقدی بر «مطالبهء محوری» ی ملی مذهبی ها)    i
پری سکوتی

شیوه و منش بیانیه آشکار است: شیوه و برخوردی جامع، حداکثری و مرسوم. در پهنه گفتار اما سخن از حداقل گرایی و مطالبه محوری به میان می گذارند! چه باید کرد با این تناقض غیر قابل استتار؟ تناقضی ساختاری، عمیق و پر ناشدنی. نتیجه اش لهذا گم شدن مقصد است و سرگردانی متولیان بیانیه! رفتاری چنین مغشوش و متضاد در آوردگاه سیاست که مملو است از محکمات و خطوط قرمز، جواب نخواهد داد، چه این عرصه، عرصه حضور واقعیات زمخت، عرصه بی رحمی هاست. موفقیت در این وادی پرابهام، محتاج دم و دستگاه، محتاج رهبری، زعامت عامه، عمود خیمه، و هژمونی است. محتاج آلات و عدوات و برنامه و دیسیپلین و پیکار جانفرسا است: خونین و هراس آور.

=======================================================

کاربرد مدرنِ لذت در ايران

نگاهی به کتاب «سياست جنسی در ايران معاصر»   i

مهدی خلجی

خواننده‌ء کتاب سرانجام درمی‌يابد که آن "سنت"ی که جمهوری اسلامی خود را پشت‌گرم بدان وامی‌نمايد، سنت تاريخی نيست، بلکه سنتی است که خود نظام سياسی و ايدئولوژيک اسلامی ابداع کرده است. اين سنت ابداع‌شده، در مدرن بودن، هيچ کم از ديگر نظام‌های مدرن جنسی ندارد. حجاب نمونهء‌ آشکاری است که در اين کتاب شرح دگرديسی آن از نماد طبقه‌ای اجتماعی به نمادی ايدئولوژيک به دست داده شده است. همچنين، گرچه مجازات زنا هزار و چهار صد سال پيش در شرع تعيين شده، اما تنها در دوران جديد و به ويژه در جمهوری اسلامی است که پديده‌ای به نام "قتل‌های ناموسی" رخ می‌نمايد...

=======================================================

مهریه عندلاستطاعه واندرز خانم عبادی
افسانه خاکپور

در همان روزها که ایمیل های متعددی بزبان های مختلف جهت جمع آوری امضا در حمایت از خانم عبادی و ارسال به سازمان های بین المللی می رسید، (بگذریم از اینکه حمایت سازمان های بین المللی از ایشان قبلا بدست آمده بود، و گرفتن امضا بعد از حمایت ها بی معنا می نمود)؛ نامه ای ایمیلی با اسم و عکس خانم عبادی ـ که محتوای آن نکاتی درباره لایحه ای قانونی مبنی بر تغییر شرایط ازدواج و تبدیل مهریه (عندالمطالبه) به عندالاستطاعه بود ـ بدستم رسید. اندرز حقوقی ایشان به دختران دم بخت ایران سوالات چندی را در شکل و محتوا بر می انگیزد که در اين نوشته به آنها می پردازم.

=======================================================

رقابت، همکاری و سازمانیابی در جنبش زنان
یک ارزیابی زنانه

شادی امین

متاسفانه باید بپذیریم که مخرج مشترک فعلی ما در گرد هم آئی مان، در وجه غالب، یک مخرج مشترک بیولوژیک است. در بهترین حالت البته همهء ما خود را ضد مرد سالاری دانسته و با آن مرز داریم. اما چنین مخرج مشترکی هنوز برای ایجاد یک جنبش واقعی زنان ناکافی است. تنها یک مخرج مشترک سیاسی بر اساس کار «آگاه گرانه» و پیشبرد مباحثی جدی و علنی بر سر تحلیل وضعیت موجود، تعیین چشم انداز و ارائهء آلترناتیو، تعیین روش های فعالیت و سبک کار و سازمانیابی متناسب با آن است که ما را از بن بست کنونی رها کرده وبه جلو خواهد برد.

===================== کوتاه و گويا  ====================

طنز از :امیر مهدی ژوله / کارتون از بزرگمهر خسین پور (آرشيو کوتاه و گويا)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630