آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 483 ـ جمعه 14 فروردين 1388 ـ  3 آوريل 2009

=======================================================

تيم ملی فوتبال ايران در حال توسل به «ضريح مبارک» برای کسب روحيهء قهرمانی>>>

کلاف سردر گم اخلاق

اسماعيل نوری علا

مذاهب به پيروان شان چنين تلقين می کنند که خود موجد و منشاء اخلاقيات هستند و از لحاظ زمانی بر اخلاق تقدم دارند و تنها آدم مذهبی است که دارای اخلاق است. حال آنکه انسان ها هزاران سال پيش از پيدايش مذاهب نيز بر کرهء خاک زندگی کرده و، به اقتضای نياز خود برای حفظ حيات و آرامش زندگی اجتماعی، دست به توليد و انباشت مجموعه های اخلاقی زده بوده اند و آنها را بعنوان راه حل های عملی حفظ حيات، و نه دستوراتی آمده از جای ديگری که ارتباط اش با زندگی روزمره شان چندان هم روشن نيست، تلقی می کرده اند.

=======================================================

هادی خرسندی و کاوش چنتهء بی.بی.سی

مهدی استعدادی شاد

طبیعی است که پرونده بی بی سی و رهنمودهایش، با چنین پسزمینه تاریخی، توجه طنزپردازی پُرکار با حد و توان خرسندی را بخود جلب کند و وی را به کوک کردن مضمونی برای برپایی تله ویزیون جدید بکشاند. کسی که از اوضاع حاکم بر وطن خود خرسند نیست. مضمون کوک شده وی را نباید به دست بی اعتنایی سپرد. بویژه که تله – ویزیون (tele-vision) در ترجمهء لغت به لغت و در درک و دریافت اولیه­اش، جیزی جز بینش و نگاه انداختن به دوردست نبوده است. و کیست که از امکان دور نگری و کیفیت بینشی نخواهد بهره برد؟ حالا اگر این پدیده، یا جعبه جادو، با قدرت افسونگری فراوان، در کاربرد بیطرفش دریچه­ای به هوای تازه برای هموطنان ما باشد، ولی الزاما منطبق با هدف و منظوری نیست که دیگران در پی ایجاد آن بوده­اند.

=======================================================

از سيانور زير زبان تا شهامت عذرخواهی

مينا ملکی

یکی از مهمترین گروهای اپوزیسیون شاه سازمان چریک های فدایی خلق بود که اساساً تا حدود زیادی از زیر ذره بین نگاه های منتقدان در رفته و دچار مظلوم نمایی شده است. نگارنده که در زمان انقلاب اسلامی نوجوانی بیش نبودم هوادار این سازمان شده و بعد از انشعابات درونی با ماندن در گروه موسوم به "فداییان اکثریت" تا سال شصت و یک، یعنی نزدیک به پنج سال عضو تشکیلاتی سازمان جوانان آن موسوم به «پیشگام» بودم.  از ابتدا بگویم که بدیهی است که پنج سال زمان کمی نیست و من در مورد اشتباهاتی که این سازمان مرتکب شده  به سهم خود متاسف و شرمنده ام و خود را مسئول و پاسخگو می دانم. اعتراف به اشتباه و حماقت اگر چه آسان نیست، اما بسی شرافتمندانه تر از کتمان و تحریف واقعیت است.

=======================================================

بخشی از تاريخ

گفتگو با اعضاء ستاد انقلاب فرهنگی

دکتر شريعتمداری، دکتر حبيبی،

دکتر سروش و جلال الدين فارسی

1359 ـ 1980

=======================================================

به یاد امیدرضا میرصیافی

نامه ای از زندان اوین

عباس خرسندی

تسبیح رنگارنگی بر گردنش بود که هدیه خواهرش به او بود و حاضر نبود آن را با هیچ چیز عوض کند. به رسم سنت و اعتقاد مذهبی برای حفاظت وی از بلایا و مصیبتهای زمانه، خانواده اش دعا نوشته ای برایش آورده بودند. اینها هدایای گرانبها و عیدی خانواده اش به او بودند. از نظر من اینها سنت و باور مذهبی است. اما امیدرضا با پذیرش تمام این سنت ها و باور ها بود که در جستجوی آزادی برای هم نسل های خود بود. او حضور دین در عرصه سیاست را موجب خسران دین و جایگاه آن را هم برای خود و هم برای دیگران، خاص می دانست و از همین منظر ارتباط با خدای خویش را بی واسطه می خواست .

===================== کوتاه و گويا  ====================

مبانى و مزاياى حقوق بشر در اسلام

على ربانى گلپايگانی

از آن‏جا كه جهان‏بينى الهى از منظرى بالا و والا به انسان و جهان مى‏نگرد و همه ابعاد و زواياى وجود او را در نظر مى‏گيرد . بايد گفت: كه قوانين الهى، كامل‏ترين قوانين است، و در نتيجه مرزهاى حقوق و تكاليف بشر را كامل‏تر از هر مكتب و آيين ديگرى بيان نموده است. «و من احسن من الله حكما لقوم يوقنون ـ دين اسلام كامل‏ترين دين و آيين آسمانى است»، بدين جهت آخرين دين و شريعت الهى نيز مى‏باشد . چنان كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آخرين پيامبر است و پس از او نه پيامبرى برانگيخته خواهد شد و نه شريعتى جديد براى بشر نازل خواهد شد . خداوند قرآن كريم را تصديق كننده كتاب‏هاى آسمانى پيشين و نيز مهيمن بر آن‏ها مى‏داند، چنان كه مى‏فرمايد: «و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه ـ يعنى قرآن كريم كتابى آسمانى است كه حقانيت كتاب‏هاى آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و نسبت‏به آن‏ها مهيمن و مراقب است، و كاستى‏هاى آن‏ها را جبران مى‏كند . آن كتاب‏ها نسبت‏به زمان خود كامل‏ترين آيين هدايت‏بودند، و اما نسبت‏به زمان حاضر و قرن‏هاى آينده تا پايان جهان، به كتاب آسمانى كامل‏ترى نياز است كه گذشت زمان بر آن تاثير نگذارد و همه قواعد و اصول هدايت‏بشر را در برداشته باشد.» بر اين اساس، قرآن كريم كه خوشبختانه از تحريف لفظى (اعم از كاهش و افزايش) مصون مانده است، استوارترين منشور الهى براى تبيين حقوق بشر و تكاليف و مسؤوليت‏هاى او است . و جاى تاسف است كه تدوين كنندگان اعلاميه‏هاى حقوق بشر در جهان غرب از اين سرچشمه زلال هدايت‏بهره نگرفته و به تفكر، انديشه و دانش محدود بشرى بسنده كرده‏اند.>>>          (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630