آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 478 ـ يک شنبه 9 فروردين 1387 ـ  29 مارچ 2009

=======================================================

=======================================================

شال عشلاه عولگوی مشلف   

شهباز نخعی  

کسانی که از بخت بد، بین خویشان، بستگان، دوستان و آشنایان خود با یکی از اهالی قبیله ی سرسپردگان «عصاره ی کوکنار» سروکار داشته یا دارند، احتمالاً می دانند که این جماعت ـ بویژه آنهایی که دغدغه ی مالی نداشته و به سلامت و طول عمر خود نیز دلبسته اند ـ هر چند گاه یکبار موقتاً "مصرف" را کنار می گذارند تا هم تجدید قوا کنند و هم با "اصلاح الگوی مصرف" نشئه ناب آغازین را دوباره تجربه نمایند! «رنگ رخساره" و بویژه لب و لوچه ی "مقام معظم رهبری" و مسئولان پرقیچی ایشان در صدا و سیمای ولایت مطلقه فقیه ـ با وجود آرایش  و گریم ماهرانه ـ به خوبی گویای "سر ضمیر" آنان است. در همین راستاست که می توان معنای نامگذاری سال 1388 به "سال اصلاح الگوی مصرف" را توسط "مقام معظم رهبری" دریافت..

=======================================================

دموکراسی در آغوش مادران است نه در کتاب ها

بخش اول از مقالهء «بازنگری در برداشت ها و هنجار های ما»

امير سپهر

يک نروژی يا دانمارکی و يا فرانسوی از راه کتابخوانی صرف متمدن و با فرهنگ و سکولار نشده. بسياری از اين کتابخوان های اروپايی اصلاً در تمامی عمرشان هم حتا يک کتاب فلسفی يا شعر هم به دست نگرفته اند. اگر هم اينگونه کتاب ها را بخوانند، اصلآ چيزی دستگيرشان نمی شود. دلبستگی بيشتر مردم غرب به کتاب هايی چون هری پاتر و داستانهای عشفی و پليسی است نه به آثار سنگين ارسطو و هگل و کانت و دورانت و يا حتا کتاب های گوته و شکسپير و نرودا و يا سعدی و حاقظ ما. همچنانکه بسياری از اروپايی های متمدن و سکولار اصلاً نمی دانند که سکولاريسم و حتا خود دموکراسی به صورت تئوريک چگونه است. من خود بار ها و بار ها سوئدی های حتا بسيار باسوادی را هم ديده ام که اصلآ نمی دانسته اند که سکولاريسم چه معنا می دهد. اما همان که نمی دانست معنای اين واژه چيست، در عمل نشان می داد که يک انسان کاملآ سکولار است.

=======================================================

جمهوری خواهی، همین امروز!  ه
ف. تابان

حضور فرزند آخرین شاه ایران در راس جریان سلطنت طلبی، یعنی حضور نماد سلطنت. با وجودی چنین نمادی، هیچ کدام از جریان های سلطنت طلب در ایران نوع نظام سیاسی مورد علاقهء خود را «مسکوت» نمی گذارند بلکه با هزاران وسیله به جامعه اعلام می کنند. تا زمانی که این نماد و مدعی تاج و تخت سلطنت در جامعهء ایران حضور دارد و در عرصهء سیاسی نیز بسیار فعال به نفع جریان سلطنت طلبی عمل می کند،، این درخواست سلطنت طلبان از جمهوری خواهان که نوع نظام را «مسکوت» بگذاریم، تنها یک فریب سیاسی است ...

=======================================================

خاتمی آمد٬ خاتمی رفت؛ یک اپیزود کمیک

علی جوادی

آمد و رفت خاتمی به صحنه انتخاباتی رژیم اسلامی یک اپیزود کمیک در یک مجموعه مضحکه بود. نشانی از وضعیت در هم ریخته رژیم اسلامی و استیصال صف مرتجعین دوم خردادی است. خاتمی را دوم خردادی ها با یک خروار خواهش و تمنا و ناز و افاده آوردند و امید خود را به این سید دو نبش گره زدند. اما هنوز چند هفته ای از "بازگشت" مجدد سید خندان نگذشته بود که با آمدن میرحسین موسوی صفشان را ترک کرد. کنار کشید و طرفداران حکومتی و غیر حکومتی اش از جمله توده ایها و اکٽریتی ها را در سوگ خروج خود دچار افسردگی و انگشت به دهان کرد. اما چرا آمد؟ چرا رفت؟ درسهای این طلوع و غروب غمناک مجدد دوم خرداد چیست؟

=======================================================

يک ويدئوی کوتاه، انسانی و تکان دهنده>>>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

رفت و آمد های فامیلی در ایام نوروز ممکن است جوانان ما را به انحراف سوق دهد!  i

امام جمعه مشهد و عضو مجمع خبرگان رهبری

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _ منطقه خراسان،  سید احمد علم الهدی در خطبه های عبادی، سیاسی نماز جمعه امروز مشهد که در حرم مطهر امام هشتم و در رواق امام خمینی  برگزار شد، با بیان اینکه در جوامع سرمایه داری و اومانیستی آن چه که محوریت دارد، انسان است، افزود: «در این کشورها جامعه به عنوان بستری برای همزیستی، رفاه، لذت و خوش گذرانی هر چه بیشتر انسان هاست، اما در منطق توحیدی اسلام، جامعه اسلامی جامعه پویا است که بستری برای سیر و حرکت انسان به سوی خدا می باشد». وی در ادامه، در تشریح تفاوت های جامعه اسلامی و اومانیستی تصریح کرد: «در جامعه ایستای اومانیستی، ملاک رشد توسعه اقتصادی است زیرا آن ها جامعه را به صورت یک میهمان خانه در نظر می گیرند و توسعه اقتصادی یعنی مجهز شدن این رستوران و فراهم شدن امکانات لازم برای عیش و نوش بیشتر، بدون توجه به این نکته که سرمایه افسون شده در اختیار اقلیت جامعه است و تعداد سرمایه داران در این کشورها هر روز کمتر می شود».  خطیب نماز جمعه مشهد در ادامه افزود: «اما در جامعه پویای اسلامی، ملاک رشد و ترقی، تعالی و پیشرفت است. یک پیشرفت همه جانبه، تا با کمک این پیشرفت ها انسان به مقام بندگی و عبودیت خدا نائل شود. بنابر این پیشرفت در جامعه اسلامی پیشرفتی جهت دار است و مقام عظمای ولایت با افزودن لغت عدالت در کنار پیشرفت به پیشرفت مد نظر ما جهت دادند». عضو مجمع خبرگان رهبری از شیوع فحشاء و منکرات در جامعه و ترویج هوس بازی ها و ولنگاری ها در نسل جوان به عنوان یکی از آفات پیشرفت یاد کرد و گفت: «مثلا بلای خانمان سوز اعتیاد نه تنها در بین جوانان بلکه نوجوانان لاابالی و فاسد الااخلاق شیوع پیدا می کند و چنین جوانانی برای تحقق پیشرفت در هیچ بعدی در جامعه مفید نیستند. وی افزود: هر سال در نوروز وسایلی فراهم می شود که ممکن است جوانان ما را به انحراف سوق دهد، یکی از این وسائل فیلم های نوروزی و دیگری رفت و آمد های فامیلی است. وقتی در صدا و سیما فیلمی نمایش داده می شود که در آن زن و مرد جوان و نامحرم با لباس های کذایی در مقابل هم قرار می گیرند این نحوه پوشش و برقراری ارتباط برای خانواده ها و جوانان الگو می شود و این مصیبتی برای جامعه امروز ما می باشد.    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630