آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 477 ـ شنبه 8 فروردين 1387 ـ  28 مارچ 2009

=======================================================

اعضاء ايل بختياری، به شرط داشتن روسری، اجازهء شاهنامه خوانی و رقصيدن گرفتند!  ه

=======================================================

جنبش زنان در خيابان

پروین اردلان

کارزاري که با فعالان جنبش زنان و دانشجويي آغاز شد، اکنون با جذب افراد از قشرها و طبقات گوناگون، يا به عبارت ديگر فعالان کمپيني، گسترش مي‌ يابد و علاوه بر اين جمع‌هاي گوناگون زنان را نيز حول خود متشکل مي‌ کند. همچنين اعلام حمايت جمع هم‌انديشي زنان و جمعي ز زنان اصلاح طلب از اين حرکت نشان از آن دارد که اين شبکهي سيال، جمع‌هاي زنان از طيف‌هاي گوناگون را به تدريج جذب اين جنبش مي‌ کند، کارزاري فارغ از تفکر و ساختارايدئولوژيک، که درون آن افراد و گروه‌ها ايدئولوژي مستقل خود را دارند.

=======================================================

نقش پررنگ زنان خاورمیانه در کنفرانس ادبیات زندان

پانته آ بهرامی

امروزه ادبیات زندان جای خود را در ادبیات تقریبا همه کشورها باز کرده است و زنان نقش مهمی در این عرصه ایفا می کنند. در ایران، پس از آزادی زنان چپ در دهه 90 میلادی از زندان های جمهوری اسلامی، موجی از خاطرات زندان ابتدا ازسوی آنان درخارج از کشور منتشر شد. این حرکت هشیارانه انتشار کتب خاطرات زندان از سوی مردان و مربوط به دوره های مختلف (زمان پهلوی و جمهوری اسلامی) را در پی داشت. بنابراین می توان ادعا کرد که ما از ادبیات زندانی برخورداریم که پایه گذار این موج زنان تبعیدی در خارج از کشور بوده اند. از همین رو در جریان کنفرانس "ادبیات زندان و سیاست ها ی فرهنگی در خاورمیانه " که اخیرا در دانشگاه نیویورک برگزارشد، نقش زنان بسیار پر رنگ بود.

=======================================================

بعد از شرمگین بودن در مقابل جامعهء بهایی

منیره کاظمی

مگر می شود به عنوان یک فعال و یا صاحب نظر ادعای مدرن بودن داشت؛ ادعای نقش آفرینی در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره؛ ولی نسبت به گفتار و کردار حال و گذشته خود احساس مسئولیت نداشت؟ مگر می شود به سردمداران رژیم پهلوی و حکومت ولایت فقیه اتهام تحریف تاریخ زد وقتی خود به گونهء دیگری به تحریف تاریخ نشسته ایم؟ من معتقدم که نه، نمی شود و نباید هم آنرا تحمل کرد. و این دلیلی است که ما را به مانند مارگزیدگان از هرچه ریسمان سیاه و سفید است فراری می دهد. و این همان عاملی است که بذر بی اعتمادی به سازمان ها و جریان های سیاسی را میان ما پراکنده است.

=======================================================

نگاهی به تاریخ چند همسری

نسرین افضلی

برای آنکه بدانیم چندهمسری طبیعت بشر و امری گریزناپذیر است یا زادهء شرایط و موقعیت های خاص، باید به چند پرسش پاسخ گفت. نخست آنکه چرا چندزنی و نه چند شوهری؟ به بیان دیگر چه عواملی باعث افزونی چند همسری در میان مردان نسبت به زنان گردیده است؟ پاسخی که طبق شواهد کتاب مذکور به این سوال داده می شود این است که کارکردهای چند زنی بیش از کژکارکردهای آن بوده و چندشوهری کارکردی برای بشر نداشته است. مهمترین کارکرد چندزنی تولید نیروی انسانی بود که طبق یافته های این تحقیق در تمام تمدن ها و اقوام وجود داشته است.

===================== کوتاه و گويا  ====================

استفتاء دربارهء ازدواج

منبع پاسخ: پایگاه حوزه 1877

پرسش: ازدواج دائم و موقت با زنان شیعه، اهل تسنن، اهل کتاب و غیر اهل کتاب )مانندبودائی ها و هندوها( چگونه است؟ لطفا احکام مربوط به آنها را بطور مشروح بیان فرمائید.

پاسخ: بطور مسلّم زن مسلمان نمی‏تواند به عقد کافر در بیاید و مرد مسلمان هم نمی‏تواند با زن های کافرهء غیر اهل کتاب ازدواج نماید و همچنین است ازدواج دائم با زن های اهل کتاب مانند زن های یهودی و مسیحی، منتهی در رابطه با ازدواج دائم با زنان اهل کتاب، عده‏ای از علماء احتیاط واجب را در ممنوعیت می‏دانند و عده‏ای هم ازدواج دائم با آنان را جایز می‏دانند، امّا همه متفقند که ازدواج موقت با آنها مانعی ندارد. امّا ازدواج با فرقه‏های اسلامی که محکوم به کفرند، مثل خوارج و ناصبی، نیز همانند کفار جایز نیست و حتی عده‏ای از علماء ازدواج موقت با آنها را بنابر احتیاط واجب منع کرده‏اند. پس ازدواج دائم و موقت با زنان شیعه جایز است و همچنین است ازدواج دائم و موقت با زن های سنی مگر آنهایی که محکوم به کفر باشند، مانند خوارج و نواصب. و ازدواج موقت با اهل کتاب، مسلما جایز است و غیر اهل کتاب که ملحق به کفارند، مسلما ازدواج با آنها جایز نمی باشد.    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630