آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 476 ـ جمعه 7 فروردين 1387 ـ  27 مارچ 2009

=======================================================

زرتشت و هالهء نور؟

کدام زرتشت، انديشه ورز يا پيام آور؟

اسماعيل نوری علا

برای من نيز زرتشت يک پيام آور است، اما نه آن پستچی آورندهء نامه ای از اعماق کهکشان عالم غيب، که بازگويندهء پيام های ريشه کرده در انديشه هائی آگاهانه و برآمده از اندورنهء تحول يابنده و دگرديسی پذير ذهن انسانی خويش. او پيام آور گوهر خردمدار وجود انسان منتشر است، برای انسان های منفردی که ـ اگر بخواهند ـ می توانند به مدد گوهر بالقوه ای که جهان در جانشان نهاده، خود را مرکز هستی ببينند، کرامت بی بديل خويش را درک کنند، و عليه همهء بت های ذهنی انسان ظلوماً جهولا برخاسته و، در اين راستا، به آزادی خويش و ساختن بهشتی بر خاک واصل شوند. اين آفتابی است که ـ در ميان ابرهای سوء تفاهم های ساخته شده به دست مذهب سازان و دينکاران ـ آتش انديشهء زرتشت را همچنان زنده، روشنائی بخش و گرما آفرين نگاه داشته است.

=======================================================

در باب پیامبری زرتشت

رامین ناصح

غالب مفسرین اسلامی اعم از شیعی و سنی در تفسیر آیه 17 سوره حج که لفظ «مجوس» در آن آمده است، این گروه را از پیروان زرتشت یکی از پیامبران الهی دانسته اند. (شاید نیاز به توضیح باشد که لفظ «مجوس» امروزه تا حدودی بار توهین آمیز دارد، ولی در قدیم چنین نبوده است و در زبان عربی جز این واژه، واژه دیگری برای نامیدن زرتشتیان وجود نداشته است، که از کلمه «مغ» یا «مگوپد» نشأت گرفته است).  دلايل مختلفى ـ از جمله اين كه نام آنها در قرآن كنار اديان آسمانى و در برابر  مشركان قرار گرفته است ـ نشان مى دهد آنها دين و كتاب و پيامبرى داشته اند... زرتشت یکی از خردمندترین پیامبران الهی است که جلوه های اخلاقی، عرفانی، انسانی، حقوق بشری و زیست محیطی زیبایی در آثارش نهفته است. مهندس سحابی، روشنفکر اسلامی، چند سال پیش در اهواز گفت: «گاتها، اوج عرفان است...» تا آنروز، کلامی چنین موجز و گویا در وصف گاتها (سروده های زرتشت) نشنیده بودم.

=======================================================

آن که انسان و خرد او را می ستود

تورج پارسى

خواست زرتشت ساختن جهانى نو است ، تازه گرداندن جهان . زدودن كهنه گى و فرسودگى است كه آنهم از روى خرد و دانش و كوشش و كار سامان مى يابد اين اصل آنچنان از اهميت برخوردارست كه چندين و چند بار برآن تكيه كرده است. او برانگيزاننده انديشه است، تاانسان - زن و مرد -  در تبلور انديشه به آزادگى برسد .به همين سبب او در انديشه جارى است و اين قلم او را جاودانه مى داند و زادروزش را در يكايك واژگانش مى بيند واژگانى كه در پرتو منش نيك جهانى زايا و بارور آرزو مى كنند. فرخنده است او كه : نه كشت و نه فرمان كشتن به كس داد.

=======================================================

تفکر و انديشه های فرانسيس بيكن

آشنائی با يکی از بنيانگزاران خرد ورزی نو

بيكن «فلسفه الهي» اش را كه موضوعش «خدا» است محصول خرد بشر مي داند و از آن باعنوان «الهيات طبيعي» نيز نام مي برد. در واقع مقصود و منظور او از «فلسفه الهي» يا «الهيات طبيعي» آن قسم از معرفت و شناخت خداوند است كه به وسيله غور در طبيعت و تفكر و تأمل در مخلوقات و آفرينش جهان پيرامون حاصل مي شود. وي اين علم را از آن جهت «الهي» مي گويد كه موضوع بحث آن خدا است و آن را طبيعي مي خواند چرا كه مطالعاتش توسط غور در طبيعت انجام مي گيرد. از نظر بيكن «الهيات طبيعي» قلمرو محدود و حد معيني دارد و آن مطالعهء عقلاني دربارهء خداوند است...

===================== کوتاه و گويا  ====================

جمهوري اسلامي ايران منادي عقلانيت توأم با وحي است

مدير کل سياسي وزارت کشور

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، محمود عباس‌زاده مشکيني در نشستي که در دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه برگزار شد، اظهار كرد: بعد از شکل‌گيري نظام سلطه، اين نظام تمام سرمايه خود را صرف شکل‌گيري رژيم صهيونيستي کرد که بزرگ‌ترين و استراتژيک‌ترين هدفش جلوگيري از شکل‌گيري انسجام در جهان اسلام بود. عباس‌زاده مشکيني هم‌چنين با بيان اهميت وقوع انقلاب اسلامي در نقطه مقابل نظام سلطه مبتني بر عقلانيت بدون وحي به عنوان يک معيار براي شناخت جريان‌هاي سياسي داخلي و خارجي، گفت: جمهوري اسلامي ايران که منادي عقلانيت توأم با وحي است در منطقه پيش‌قراول بيداري و آزادي است. وي افزود: بزرگ‌ترين دستاورد انقلاب اسلامي ايجاد يک ساختار سياسي مبتني بر بيداري اسلامي در منطقه است؛ لذا بعد از وقوع انقلاب اسلامي بزرگ‌ترين و خطرناک‌ترين تهاجم‌هاي نظامي به اين کشور آغاز شد و اين دوران اوج اتصال شرق و غرب براي مقابله با ايران بود. وي افزود: در اين دو سه سال اخير جمهوري اسلامي شروع به فرصت‌سازي در نظام بين‌الملل کرده و توانسته از جايگاه متهم به جايگاه مدعي و کنش‌گر ترقي يابد، به طوري که يکي از کارشناسان امنيتي و اطلاعاتي آمريکا، ايران را امپراتوري منطقه خطاب کرده و به کاخ سفيد در مورد حساس کردن ايران هشدار داده است. عباس‌زاده مشکيني هم‌چنين با بيان اين‌که در آستانه انتخابات قرار داريم، اظهاركرد: انتخابات رياست‌جمهوري از ديگر انتخابات‌ها متفاوت است و عرصه بروز گفتمان‌هاي سياسي است. وي در پايان گفت: ملتي موفق است که بتواند از گذشته خود عبرت بگيرد و نقاط قوت را تقويت و ضعف‌ها را اصلاح کند.    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630