بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ مارچ  2009 

 

ما به مبارزه علیه دیکتاتوری ادامه خواهیم داد

گفتگو با خسرو سیف، دبیر حزب ملت ایران

گفتگوگر: کنت تیمرمن از خبرگزاری «نيوز مکس»

 

در اوايل ماه مارج، خسرو سیف، دبیر حزب ملت ایران و یکی از رهبران کلیدی مخالف حکومت اسلامی ايران که به آمريکا سفر کرده، در لس آنجلس، با «کنت تیمرمن» از خبرگزاری «نيوز مکس»، به يک گفتگوی سه ساعته نشست که خلاصه ای از آن از متن انگليسی برای سايت سکولاريسم نو ترجمه شده است.

کنت تيمرمن می نويسد، در حالیکه سناتور جان کری ریاست جلسۀ مخصوص مجلس سنا به منظور تقویت سیاست دولت اوباما در جهت آغاز مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران را بر عهده خواهد گرفته و می گوید: «دولت اوباما اعلام کرده است که قصد گشایش مذاکرات مستقیم با ایران را دارد و این کار اولین گام درست (در این جهت است) و من از رئیس جمهور در این مورد قدردانی می کنم»، خسرو سیف اعتقاد دارد که مذاکره با رژیم مستقر در تهران کاری است اشتباه. او می گوید: "ما معتقدیم که آمریکا باید با مردم ایران در تعامل باشد، نه با رژیم".

سیف، ضمن یاد آوری دوران فعالیت خود در جنبش ضد شاهی دهۀ 70 میلادی، به "نیوزمکس" می گوید که آمریکا باید از اشتباهات گذشتۀ خود در دوران شاه درس بگیرد و از دیکتاتورها بر علیه مردم حمایت نکند: «در آخرین دور روابط آمریکا با ایران، سیاست آمریکا مبنی بر حمایت از شاه بر علیه مردم و حفظ قدرت شاه بود. روابطی که من به آن علاقمند هستم، دقیقاً بر عکس آن است، یعنی حمایت آمریکا از مردم ایران بر علیه رژیم».

خسرو سیف، طی یک گفتگوی سه ساعته در لس آنجلس، نظريهء «مذاکره تنها به خاطر مذاکره» را رد کرد و اظهار نمود که "آنچه مهم است نفس صحبت نیست بلکه نتایج آنست. باید دید که نتایج چنین عملی برای ایران مثبت است یا منفی."

او، بر خلاف منطق رایج در میان خبرنگاران و مبلغین فکر ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، می گوید که دستیابی به سلاح های اتمی در جهت منافع عالیۀ کشور ایران نیست و مردم ایران نیز از چنین امری حمایت نمی کنند.

دبیر حزب ملت ایران اظهار می دارد که "اگر ما دولتی داشتیم که در جهت منافع ملی قرار داشت، می توانستیم در این رابطه صحبت کنیم و آشکارا آن را به بحث بگذاریم. اما رژیم هرگونه مناظره در این ارتباط را خفه کرده و سعی کرده است که غرب را قانع کند که مردم ایران متحداً پشتیبان حرکت به سوی توانائی اتمی هستند."

این رهبر کلیدی مخالف اضافه می کند که: "به نظر ما سراسر خاورمیانه باید عاری از سلاح های اتمی باشد ولی ما هیچ اعتمادی به اینکه این رژیم در جهت منافع ملی ایران عمل نماید نداریم. زیرا که تا کنون نیز نکرده است. به همین دلیل ما باور نداریم که دستیابی این رژیم به سلاحهای اتمی به صلاح باشد."

حزب ملت ایران یکی از قدیمی ترین و پایدارترین احزاب ایران است و جزء معدود احزابی است که علیرغم سرکوب شدید رژیم تقریباً به صورت علنی در داخل ایران فعالیت می کند. رهبر هفتاد و سه سالۀ اين حزب می گوید که "رژیم ما را غیر قانونی می داند و ما را متهم به تلاش در جهت سرنگونی نرم نظام می کند، ولی ما مدت ها قبل از حکومت جمهوری اسلامی وجود داشتیم و احساس نمی کنیم برای ادامه موجودیت خویش به اجازۀ رژیم نیازی داشته باشیم."

او اضافه می کند که: "ما در هر جهت به مبارزه بر علیه دیکتاتوری ادامه خواهیم داد. ما در هیچ زمینه ای با آنها توافق نداریم. ما مخالف حکومت ایدئولوژیک هستیم. ما معتقد به حکومت غیر دینی هستیم که در آن اعتقاد دینی مسئله ای خصوصی تلقی شود."

در ایران کنونی، رژیم چنین نظریاتی را بر نمی تابد. رهبر پیشین حزب ملت ایران، داریوش فروهر، در نوامبر 1998 ، همراه با همسر خود، به خاطر ابراز نظریاتی مشابه نظر خسرو سیف، در مورد مخالفت با ماهیت بنیادگرای رژیم اسلامی به نحو وحشیانه ای در تهران به قتل رسید. تحقیقات اولیۀ پلیس نشان داد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، دوربین هایی را در داخل منزل فروهرها که مرکز تجمع فعالین حزبی و سیاسی نیز بود، کار گذاشته بودند. قاتلین فروهر ها می دانستند که چنین وسائلی در محل وجود داشته است و آنها را از کار انداخته بودند اما نوارهای دیگری که جناح رقیب در داخل وزارت اطلاعات در همان منزل کار گذاشته بود، این قتل های وحشیانه، دشنه آجین شدن فروهر و همسرش را ضبط کردند.

خسرو سیف می گوید:"در این زمینه حدس و گمان هایی زیادی زده می شود ولی می خواهیم بدانیم مشخصاً چه کسی دستور را صادر کرده است."

کنت تیمرمن می گوید «حزب مرزپرگهر» که در ارتباط نزدیک و در اتحاد با حزب ملت ایران قرار دارد، اخیراً اسنادی را در صدها صفحه در رابطه با این قتل ها به چاپ رسانده است که شامل پرونده های دادگاهی و اعترافات برخی از قاتلین می باشد. یکی از قاتلین به بازجوی خود می گوید: "بروید فیش حقوقی من را نگاه کنید .... بابت شب مربوطه (شبی که قتل ها در آن صورت گرفته بودند) به من اضافه کاری داده اید!"

رهبر حزب ملت ایران می گوید: "ما می دانیم که چندین نفر در این قتل ها شرکت داشتند اما فقط یک نفر فتوای آن را صادر کرده است ... ما می خواهیم بدانیم آن شخص کیست؟ هم اکنون روشن شده است که همۀ جنایتکاران مربوطه در درون حکومت بوده اند."

رئیس کمیسیون مجلس که مامور تحقیق این قتل ها است (موسوم به «کميسيون اصل 90») بطور علنی اعلام نموده است که او مجبور به تعطیل پروسه تحقیقات بوده است زیرا که تحقیقات "به افرادی برخورد نمود که رسیدگی به آنها در صلاحیت مجلس نبود". البته در جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی مجاز به تحقیق در مورد وزرای کابینه و حتی استیضاح رئیس جمهوری نیز هست.

 سیف به نیوزمکس می گوید: "روشن است چه کسی حکم را داده است، ولی ما نمی خواهیم این مسئله را تنها بر اساس اعتبار و تحلیل خودمان اعلام کنیم. ما خواستار اثبات قطعی این جریان هستیم. پروندهء فروهر دیگر یک مسئلهء خانوادگی و حزبی نیست، یک پرونده ملی است و مردم ایران می خواهند بدانند چه کسی فتوا را صادر کرده است. مردم ایران خواهان دانستن حقیقت هستند."

حزب ملت ایران دارای سابقه ای طولانی در مبارزات ضد استبدادی در ایران است. آقای سیف می گوید که «فروهر و من، هم در دوران شاه و هم در دوران فعلی، هم زنجیر بوده ایم. ما و سایر گروه های ملی گرا بخشی از جنبش انقلابی بر ضد استبداد بودیم... آیت الله خمینی تا سال 1978 زمانی که - به در خواست شخص شاه از دولت عراق - از عراق به فرانسه برده شد هرگز بخشی از جنبش دمکراتیک ضد شاه نبود. حتی در آن زمان کسی از کلمۀ  "انقلاب" استفاده نمی کرد. ما از اصلاحات صحبت می کردیم و از حکومت مبتنی بر قانون اساسی.»

جالب است که، به قول خسرو سیف، این خود شاه بود که در سخنرانی معروف خود (صدای انقلاب شما را شنیدم) برای اولین بار از لفظ "انقلاب" استفاده نمود و در آخرین مراحل سلطنت خود تعهد کرد که به قانون اساسی احترام بگذارد و یکی از رهبران اپوزیسیون را به مقام نخست وزیری برگزید.

دبیر حزب ملت ایران اضافه می کند: "زمانی که خمینی و فروهر از فرانسه به تهران بازگشتند من خود در فرودگاه بودم. پس از آن که خمینی از هواپیما پیاده شد می گفت که ما فکر نمی کردیم که بتوانیم قدرت را به این سادگی به دست آوریم. در واقع هیچکدام از گروه های مخالف برنامه ای برای گرفتن قدرت نداشتند. آنها همگی در چهار چوب اصلاحات قرار داشتند."

اوضاع به سرعت تغییر می کرد، زمانی که ملایان در یک حرکت خونین 21 و 22 بهمن انقلاب را به بیراهه کشیدند و قدرت را تسخیر کردند از فروهر برای شرکت در حکومت موقت انقلابی در سمت وزیرکار دعوت شد. فروهر همچنین نقش نمایندهء دولت در مذاکرات صلح و تقسیم قدرت با کردها را بر عهده گرفت. امّا پس از عزل رئیس جمهور بنی صدر توسط خمینی در 1360، فروهر و بسیاری دیگر مجبور به پنهان شدن گردیدند. فروهر همراه با برخی از رهبران حزب ملت ایران در 1361 دستگیر شده و مدتی در زندان بودند. خسرو سیف و برخی دیگر از اعضای حزب ملّت ایران پس از کشته شدن فروهر نیز به زندان های طولانی رفتند.

از آن زمان تا کنون، حزب ملت ایران نقشی محوری در میان اپوزیسیون داخل ایران ایفا نموده است که تا زمان شهادت داریوش فروهر در سال 1377 کم و بیش از طرف رژیم تحمل می شد.

هزاران تن از مردم ایران، هر ساله در مراسم یادبود فروهر ها، و در سالگرد وفات دکتر مصدق، که هنوز به مثابه قهرمان ملی مورد احترام اکثریّت ملّت ایران است گرد هم می آیند.  

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630