آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 467 ـ چهار شنبه 28 اسفند 1387 ـ  18 مارچ 2009

=======================================================

من بهارم تو زمین / من زمینم تو درخت / من درختم تو بهار

ناز انگشتای بارون تو باغم می کنه / ميون جنگلا طاقم می کنه (احمد شاملو)

تابلوی رنگ و روغن، کار محمد صالحی زاده (ايران)

بخش هشتم ـ ايام زندان

وقتی قوهء قضائيۀ ايدئولوژيك باشد

در همۀ برخوردهای خود با قوهء قضائيه، تجربۀ اصلي من اين بود كه همه جا زور بر قانون حاكم بود و از آن بدتر اينكه زور و خشونت از طريق ايدئولوژي و تحت لوای به اصطلاح «حفظ نظام»، موجه جلوه داده مي شد. يعنی خشونت و زور در خدمت حاكميت دينی قرار داشت، دين موجه ساز خشونت بود، و قانون هم فقط ابزاری ظاهری برای موجه ساختن اعمال زور و تهيهء «کلاه شرعی و قانونی» برای آن بشمار می رفت. و، در اين ميان، اين انسانيت و حقوق بشر بود که بازندۀ اصلي اين ماجرا محسوب می شد... بخش اول زندان نه سالهء من متضمن روزهای بلند تنهائی مطلق بود، و من در آن روزها و ماه هاي طولاني كه در سلول انفرادي ام گرفتار بوده و از هر نوع ارتباط با دنیای بيرون منقطع شده بودم، دائماً دربارۀ مسائل فلسفی و سياسی مختلف مي انديشيدم...

=======================================================

خود کرده را تدبیر نیست؟

حمید صدر

با اینکه در میان هم سنخان روشنفکر کمتر کسی را پیدا می کنیم که مانند اسماعیل خوئی و هما ناطق با «شهامتی مدنی (سیویل کوراژ)» گذشتهء خود را چنین بی رحمانه به نقد کشیده باشند، با آنها با سکوتی تردید آمیز برخورد می کنیم. چرا؟ گوئی اصلا چیزی گفته نشده است و اگر هم گفته شده، ربطی بما و گذشتهء ما ندارد. اسماعیل خویی با بیان جملهء کوتاهی در یک مصاحبه تکلیف ما را با «انقلاب» روشن می کند. می گوید: "جاودان ‌یاد شاپور بختیار که آمد، باید از مبارزه دست می‌کشیدیم». او با این جمله همهء آن حقیقتی را برملا می کند که غفلت یک نسل است؛ نسلی که با بر سر کار آوردن خمینی به فاجعه ای سی ساله دامن زد.

=======================================================

در خانه شیشه ای بنشینیم و مسئولانه سخن به کشف حقیقت بگوییم

دانش باقرپور

چندی پیش، هنگامی که مطلع شدم سازمان قصد دارد حول موضوع مصاحبهء بی بی سی با آقای اسماعیل خویی به مناسبت سی سالگی انقلاب واکنش نشان دهد، بلافاصله با بهروز خلیق، مسئول هیئت سیاسی اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به گفتگو پرداختم و به ایشان یادآوری کردم که در ارتباط با "سیاست شکوفایی" ما روی زمین محکمی نایستاده ایم، هرچند که در سال های شصت و شصت و يک بخشنامه ای سازمانی حول معرفی یا لو دادن گروه های سیاسی برانداز از سوی رهبری وقت به تشکیلات صادر نگردید، اما در آن سال های سیاه، خط مشی موسوم به «شکوفایی نظام جمهوری اسلامی» به رهبری "امام خمینی" از سوی دستگاه رهبری و ارگان مرکزی آن "نشریه کار" که به سردبیری جمشید طاهری پور انتشار می یافت، به گونه ای آرایش یافته بود که القائات مسلم و روشنی چون مقابله، طرد و افشاء احزاب برانداز و شخصیت های ملی را از جمله وظایف همهء اعضاء و هواداران در تثبیت و تحکیم و گسترش "دست آورد های انقلاب" می دانست.

======================================================

تحقیق و تفحص در ژن دیکتاتوری

مفتش

دیکتاتورها موجوداتی هستند متعلق به ماقبل و مابعد و ماحال تاریخ، دارای یک «ژن» ویژه که از خود خصوصیات بسیار جالب توجهی بروز می دهد. البته این ژن هنوز در علم پزشکی به ثبت نرسیده است اما من مفتش معتقدم که، بر اساس شواهد موجود، قابل انکار نیست! دارندگان این ژن خصوصیاتی از خود نشان می دهند که در زبان عامه به آن «استبداد» و «خودرأیی» گفته می شود. وقتی این ژن در بزرگسالی شروع به فعالیت می کند دیکتاتور بیچارهء بی تقصیر!، به ضرب قتل و جنایت و خونریزی خودش را به مقام معظم رهبری منصوب کرده و سپس به جان خلق بی گناه می افتد...

======================================================

شوونیسم ایرانی یا شتابزدگی در قضاوت

سهراب صارمی

با درود و شادباش نوروزی و سپاس از زحمات شما و مطالب ارزشمندی که در سایت وزین سکولاریسم نو منتشر می شود ، مقالهء «شوونیسم ایرانی» در سایت سکولاریسم نو در برگیرنده مطالبی است که به نظرم نادرست و گمراه کننده میباشد این مقاله  فارغ ار نظرات نویسنده محترم  در باره شوونیسم و ملی گرایی افراطی  و عوامل ظهور آن در ایران حاوی دو اشتباه  عمدی یا سهوی میباشد که ضروری دیدم به آنها اشاره کنم .

===================== کوتاه و گويا  ====================

اصلاح طلبان، برای اینکه رأی نیاورم “معین” را به میدان آوردند

حجت الاسلام کروبی

به گزارش خبرنگار کیهان از گرگان، دبیرکل حزب اعتمادملی در دیدار نمایندگان احزاب استان گلستان، با انتقاد  شدید از رفتار دوگانه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در دوران اصلاحات گفت: «آقایان زمانی که مشکل داشتند به سراغ من می آمدند ولی هنگامی که مشکل آنها برطرف می شد مرا در حاشیه قرار می دادند. من ظاهرسازی و فریبکاری نمی کنم در حالیکه انجام آن، کار سختی نیست و برای کارهائی که انجام داده ام نادم و پشیمان نیستم و باز هم انجام خواهم داد». وی افزود: «اما شما مشارکتی ها و سازمان مجاهدین که در موضع هستید بهتر است به دوم خرداد هفتاد و شش و مجلس ششم بازگردید و ببینید چه کسانی مدعی خروج از حاکمیت بودند، چه کسانی طرح رفراندوم را مطرح کردند، چه کسانی باعث رد صلاحیت ها شدند، چه کسانی در مجلس تحصن کردند. هر چقدر به آنها توصیه کردم گوش نکردند، جلسهء رسمی را ترک می کردند و در جلسه دادگاه عباس عبدی و احمد بورقانی شرکت می کردند و مجلس را از اکثریت  می انداختند. ما را با نیروهای اصیل راست درگیر کردند». کروبی ادامه داد: «ما با رهبری مشکلی نداشتیم و نداریم  اما اینها حتی در جلساتی که با رهبری بود جای مرا مشخص می کردند که در چه زاویه ای قرار بگیرم تا رهبری مرا ببیند و علیه اصلاح طلبان موضع گیری نکند و برایشان کسب وجهه شود. من سنگ صبور اصلاحات بودم اما همین آقایان انتخابات ریاست جمهوری که شد برای اینکه کروبی رای نیاورد آقای معین را مطرح کردند و حتی از آقای مهر علیزاده دفاع کردند، چهار میلیون رای آقای معین برای من بود و اگر در مرحله اول پیروز نمی شدم  به مرحله دوم راه می یافتم و در مرحله دوم حتماً  پیروز انتخابات بودم». دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به انتقاد یکی از حضار مبنی بر اینکه شما در برنامهء شبکهء دوم سیما اظهاراتی  را بیان می کنید که علیه مشارکت بوده و با این صحبت ها شما را نفوذی  داخلی می گویند، گفت: «از اینکه به من بگویند نفوذی داخلی هستی اشکالی ندارد ولی آنهائی که می گویند نفوذی خارجی ها هستید باید فکر خودشان باشند». کروبی، در پاسخ به سوال یکی از حضار که پرسید «کف اصلاح طلبی کجاست و شما چگونه آن را مشخص می کنید؟» گفت: «در مجلس ششم خیلی تاکید کردم که محدوده اصلاح طلبی را مشخص کنید آقایان انجام ندادند و گفتند زود است، گفتم مشخص کنید تا  نهضت آزادی و ضد انقلاب نیایند بگویند ما هم اصلاح طلب هستیم. نهضت آزادی از دوستان ما هستند ولی با آنها اختلافات عمیقی دارم، ما پیرو خط امام و از شاگردان امام (ره)  هستیم، نباید اجازه دهیم که ضد انقلاب بگوید ما هم اصلاح طلب هستیم». کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری در دفاع از جایگاه ولایت فقیه افزود: «بعد از رحلت  حضرت امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان جلسه ای تشکیل داده و آقای خامنه ای را به رهبری انتخاب کرده است و در قانون اساسی هم آمده کسی را که خبرگان بعنوان رهبر انتخاب کرده بر همه مردم واجب است که از وی اطاعت کنند، امام (ره) هم چنین نظری داشتند». کروبی در ادامه، با انتقاد از  اظهارات خاتمی مبنی بر اینکه یا من یا میرحسین گفت: «زمانی که من به صحنهء انتخابات آمدم و بطور رسمی هم اعلام کردم، هیچ صحبتی از آقای خاتمی نبود ایشان به تازگی اعلام کردند که در انتخابات خواهند آمد و آقای میرحسین موسوی هم فعلاً مطرح هست».        (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630